In november 2005 heb ik een aquarium (100x50x50) ingericht om binnenshuis een inheemse mierenkolonie te kunnen onderhouden. Met Lasius niger in het achterhoofd werd me in maart van 2006 spontaan een kolonie Myrmica rubra in de schoot geworpen. In onderstaand draadje lees je hoe ik deze kolonie huisvest, welke vragen terloops bij mij opkomen, en wordt je deelgenoot van mijn kleine ´mieren-vreugde- momenten´
Het bericht is 27 maart herschreven.
[align=center]
Inrichting[/align]
Ik kies voor een aardnest om de esthetische waarde. Het substraat bestaat uit drie lagen. De eerste laag bestaat uit verbrokkeld veenblok.
Over de veenbrokken heb ik een laag fijn aqariumgrind gestrooid (Ø 3 mm) Het grind vangt het cappilaire (optrekkende) vocht op van de veenbrokken Het aardnest is verder afgevuld met rivierzand.
Ter decoratie gebruik ik een platte zandsteen, rivierkiezel in div. kleuren Ø 100 mm en enkele Sempervivum plantjes in P4 terracotta (Ø 4cm pot)
[align=center]
Onderhoud[/align]
De kolonie zal in het voorjaar zijn intrek in het aardnest nemen. Tot die tijd kan ik het aardnest monitoren: event. oneffenheden opsporen en terloopse vragen hier op het forum te deponeren.
Temperatuur
Het aardnest staat op een lichte plaats (geen direct zonlicht). De temperatuur in het vertrek is ´s zomers en ´s winters bijna gelijk aan de buitentemperatuur door een immer openstaand dakraam. S'winters kan het aardnest event. nog verhuizen naar het tuinhuis/de garage waar met behulp van een deken de temperatuur tot net boven het vriespunt blijft.
Licht
Het aardnest is voorzien van een kap met een TL buis welke natuurgetrouw licht uitstraalt. Ik zou hier in de toekomst nog een timer op kunnen zetten.
Vocht
Vocht stijgt door capilaire werking op uit de veenbuffer naar het hogere substraat. De veenbuffer wordt voorzien van vocht door een plastic slangetje waaraan een knijpblaas is bevestigt. De knijpblaas kan worden afgekoppelt waarna de slang in een neerwaartse positie kan worden gehangen zodat een teveel aan water door het drukverschil weer via de slang weg kan vloeien. Ik gebruik voor de bevochtiging uitsluitend regen/gekookt water om kalkaanslag in het aardnest te voorkomen.
Voedsel
Ik ben van plan de mieren te voeren d.m.v een bakje waarin glucose via vochtige watten wordt afgegeven. Levend voer zal bestaan uit (zelfgekweekte) wasmotlarven.
http://www.antstore.net/viewtopic.php?t=3232
Foto bijdrage.
Ik hoop dat jullie terloops nog evnt. vragen van mij willen beantwoorden
Tot zover.
Vriendelijke groeten,
Menph.