Myrmica rubra aardnest

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Myrmica rubra aardnest

Beitragvon Menph » 24. Nov 2005 15:20

In november 2005 heb ik een aquarium (100x50x50) ingericht om binnenshuis een inheemse mierenkolonie te kunnen onderhouden. Met Lasius niger in het achterhoofd werd me in maart van 2006 spontaan een kolonie Myrmica rubra in de schoot geworpen. In onderstaand draadje lees je hoe ik deze kolonie huisvest, welke vragen terloops bij mij opkomen, en wordt je deelgenoot van mijn kleine ´mieren-vreugde- momenten´

Het bericht is 27 maart herschreven.

[align=center]Inrichting[/align]

Ik kies voor een aardnest om de esthetische waarde. Het substraat bestaat uit drie lagen. De eerste laag bestaat uit verbrokkeld veenblok.
Over de veenbrokken heb ik een laag fijn aqariumgrind gestrooid (Ø 3 mm) Het grind vangt het cappilaire (optrekkende) vocht op van de veenbrokken Het aardnest is verder afgevuld met rivierzand.

Ter decoratie gebruik ik een platte zandsteen, rivierkiezel in div. kleuren Ø 100 mm en enkele Sempervivum plantjes in P4 terracotta (Ø 4cm pot)

[align=center]Onderhoud[/align]

De kolonie zal in het voorjaar zijn intrek in het aardnest nemen. Tot die tijd kan ik het aardnest monitoren: event. oneffenheden opsporen en terloopse vragen hier op het forum te deponeren.

Temperatuur

Het aardnest staat op een lichte plaats (geen direct zonlicht). De temperatuur in het vertrek is ´s zomers en ´s winters bijna gelijk aan de buitentemperatuur door een immer openstaand dakraam. S'winters kan het aardnest event. nog verhuizen naar het tuinhuis/de garage waar met behulp van een deken de temperatuur tot net boven het vriespunt blijft.

Licht

Het aardnest is voorzien van een kap met een TL buis welke natuurgetrouw licht uitstraalt. Ik zou hier in de toekomst nog een timer op kunnen zetten.

Vocht

Vocht stijgt door capilaire werking op uit de veenbuffer naar het hogere substraat. De veenbuffer wordt voorzien van vocht door een plastic slangetje waaraan een knijpblaas is bevestigt. De knijpblaas kan worden afgekoppelt waarna de slang in een neerwaartse positie kan worden gehangen zodat een teveel aan water door het drukverschil weer via de slang weg kan vloeien. Ik gebruik voor de bevochtiging uitsluitend regen/gekookt water om kalkaanslag in het aardnest te voorkomen.

Voedsel

Ik ben van plan de mieren te voeren d.m.v een bakje waarin glucose via vochtige watten wordt afgegeven. Levend voer zal bestaan uit (zelfgekweekte) wasmotlarven.

http://www.antstore.net/viewtopic.php?t=3232
Foto bijdrage.

Ik hoop dat jullie terloops nog evnt. vragen van mij willen beantwoorden

Tot zover.

Vriendelijke groeten,

Menph.
Zuletzt geändert von Menph am 27. Mär 2006 20:27, insgesamt 10-mal geändert.
Menph
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Myrmica rubra

Beitragvon Menph » 25. Nov 2005 13:04

Ik heb een luchtvochtigheid van 30% Is deze te hoog?
Zuletzt geändert von Menph am 27. Mär 2006 19:48, insgesamt 2-mal geändert.
Menph
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 25. Nov 2005 20:54

Na lang afwezig te zijn geweest ben ik weer terug.

Mijn lasius niger kolonie houd ik in een eiland ( 2 ronde bloembakken met daarin vogelzand en daartussen in een brug van water) . Ik houd ze in 2 mini ant farms van antstore en dit is hun eerste winterrust. Sinds ik de kolonie heb zijn ze zeker met 250 % gegroeid!!! En dit zonder al te veel verzorging cq. moeite.
Om de zoveel tijd bevochtig ik de mini antfarm dmv. een rietje wat ik aan de zijkant van de farm heb bevestigd net als met een 10mm slang zoals bij een "normale" antfarm.
Lasius Niger is een vrij makkeliijk te houden soort. In ider geval wel ten opzichte van de formcica soorten waar ik er al 2 van verloren ben.
patrick
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon Menph » 26. Nov 2005 21:09

Zo las ik reeds Mijnstreekoost :wink:

Ik begrijp uit jou ervaring dat een bevochtigings-slangetje geen slecht idee is.

Gezien de winterrust wacht ik nog maar even met de aanschaf van een kolonie. Het aardnest is inmiddels wel bewoont. Ik heb er voor de gein tijdelijk wat trilspinnen en zilvervisjes in gezet. De zilvervisjes eten de glucose (koolhydraten) en de trilspinnen de zilvervisjes. Zo kan ik deze winter igg mijn binnenshuisfauna wat beter leren kennen.
Zuletzt geändert von Menph am 27. Mär 2006 19:52, insgesamt 1-mal geändert.
Menph
member
member

Beitragvon Menph » 8. Dez 2005 13:24

De trilspinnen zijn gulzig. De insecten lijkjes die ze achter laten beschimmelen in rap tempo.

Is de vochtigheid van mijn aardnest misschien nog te hoog? Ik heb in ieder geval geen condensvorming meer op het glas. Dit heb ik simpelweg kunnen voorkomen door in de avonduren niet meer te belichten (te hoog verschil bak/kamer temperatuur met open dakraam) De belichting is overigens voor de plantjes in de bak.

Hoe gaan de mieren om met schimmel? Weten ze het met hun opruimende aard te beperken of kan schimmel wel eens een probleem vormen?

Zeg het mij.
Zuletzt geändert von Menph am 27. Mär 2006 19:54, insgesamt 1-mal geändert.
Menph
member
member

Beitragvon Menph » 16. Mär 2006 23:27

http://www.antstore.net/viewtopic.php?t=3450
Link waarin ik vertel hoe ik de kolonie betrokken heb.

Edit:

Momenteel heeft de kolonie zich verschanst onder een van de bloempotten. Er wordt druk gegraven. Ondanks dat er larven aanwezig zijn wordt de levende wasmotlarve nog niet aangenomen.
Zuletzt geändert von Menph am 27. Mär 2006 20:13, insgesamt 3-mal geändert.
Menph
member
member

Beitragvon Menph » 27. Mär 2006 19:02

Afgelopen weekend vond ik weer een nest Myrmica rubra (Als tuinman vind je nog eens wat) Dit keer in de wortelpruik van een jonge berkenboom. Er waren veel minuscule larven aanwezig, maar helaas geen koningin. (Zou deze uberhaubt geaccepteerd worden door de bestaande kolonie?)
De larven heb ik verzameld in een flessendopje en deze voor de nestingang neergelegd. Een paar dagen later lagen de larven echter nog steeds in de flessendop. Een enkele was al bruin verkleurd. Ik schudde de larven uit voor de nestingang samen met een pas gedode wasmotlarve. De volgende ochtend waren de larven en de wasmotlarve verdwenen.

Ik verbaas me over de snelheid waarmee pas gedood voedsel verdwijnt.
Helaas heb ik het nog niet zelf gade kunnen slaan. Het aardnest lijkt leeg op ieder moment van de dag. Kan het zijn dat een jonge/kwetsbare kolonie met veel broed vaker s´nachts actief is? Er wordt nog steeds veel zand verplaatst.
Menph
member
member

Beitragvon FLechdrop » 27. Mär 2006 23:19

Als je ze overdag niet ziet zou die hypothese wel eens correct kunnen zijn in dit geval.

Schimmel wordt doorgaans als negatief gezien in verband met mieren, daar het de leefomgeving er niet gezonder op maakt. Maar wellicht is dat probleem al verholpen?
FLechdrop
member
member

Beitragvon Menph » 3. Apr 2006 21:10

Van schimmel is gelukkig geen sprake meer.

Mocht de kolonie in de toekomst een ´vuilnisbelt´ maken dan houd ik deze wel in de gaten.
Menph
member
member

Beitragvon FLechdrop » 4. Apr 2006 18:28

Ik heb zelf (nuja, mijn mieren) een vuilnisbelt in een beker buiten het nest (verbonden met een slangetje). Dit is erg effectief in verband met het schoonhouden van de nestruimte. Etensresten uit het nest worden doorgaans door de mieren zelf naar deze beker gebracht.
FLechdrop
member
member

Beitragvon Menph » 4. Apr 2006 21:13

Hey wat handig. 'Getrainde mieren' :)
Menph
member
member

Beitragvon JimmyVe » 5. Apr 2006 15:24

Dat is goed gezien ;) maken alle soorten zo'n vuilnisbelt ?

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Menph » 8. Apr 2006 22:27

Dit is al de zoveelste keer dat ik de wasmotlaren moet overzetten naar een nieuw substraat. De brij, de vlokken en het brood beschimmelen allemaal even snel. De schimmel verdampt vocht waardoor het klimaat in de bak er ook niet beter op wordt. Op internet lees ik over een anti schimmel preparaat wat ik kan toevoegen. Ik vrees echter dat dit schadelijk zou kunnen zijn voor eindgebruiker (de mieren)

De wasmotlarven zijn in de afgl. maanden ook nauwelijks gegroeit en verpoppen niet. Wellicht dat dit broed het resultaat is van inteelt. Een truuk van de leverancier, zodat de afnemer niet zelf gaat kweken.

Dan maar over op meelwormen. Het nadeel van meelwormen vind ik de snelle verpopping en de slechte zichtbaarheid van jonge wormen. Ik zou er natuurlijk ook een stel kunnen invriezen.
Menph
member
member

Beitragvon FLechdrop » 9. Apr 2006 21:57

Je kunt ze erg lang in de koelkast houden (meelwormen).

JimmyVe: Het verschilt per soort of en hoe er van een vuilnisbelt gebruik wordt gemaakt. Ik geloof dat er vrij veel soorten zijn die het wel doen, maar ook genoeg die het niet doen. Ik heb er niet echt specifieke gegevens, per soort, van in mijn hoofd.
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Apr 2006 15:43

Thanks,
dan zal het nog even afwachten worden ;) momenteel zie ik nog geen vuilnisbelt bij mijn mieren.

Ik vries mijn meelwormen ook in, ik koop ze hier bij de lokale vishandel voor nog geen € 1 per 100stuks, overgiet ze dan met kokend water (om bacteriën te verwijderen) en vries ze dan in, voor ik ze dan geef laat ik ze ontdooien en ze lijken het toch niet erg te vinden.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Nächste

Werbeanzeige: Myrmica rubra

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren