von Menph » 1. Jun 2006 15:18
Tabellen over vochtigheids percentages waren te vinden op een frans forum. De desbetreffende pagina krijg ik echter niet meer gevonden.
Een kleine update over mijn kolonies.
M. rubra
Gisteravond waren er 7 werksters aan het fourageren. Dit deden ze in groepjes van 2/3 Pleksgewijs heb ik druppels suikerwater laten vallen. Het aantal mieren aan de oppervlakte verdubbelde kort daarna. Het nest (aflezend aan het aantal nestopeningen) is nu zo'n 20 cm breed. De grote van de kolonie is moeilijk te schatten. Maar ik neem aan dat ze groeit, aflezen aan de grote werksters (het resultaat van een constante aanvoer aan eiwitten)
M. Specioides
Er blijft gesleep met broed naar een van de tubes. inmiddels is er een groot eier pakket zichtbaar. Ik heb wat bladluizen losgelaten in de Y-tong, vlakbij de kolonie. De volgende ochtend waren ze netjes bijeengeveegt in een van de gangen (zou er van gegeten zijn?)
V. vulgaris
De tweede wespenkoningin welke ik binnenshuis vond. Ze zat onder het stof en was volkomen uitgeput. Haar antenne waren slap, en haar voorpoten verlamd. Ik heb haar opgelapt met wat honing en een wasmotlarve. Hierna was ze weer snel de oude.
Ik heb een gat gezaagd in het dak van een vogelhuisje, en hier met doorzichtig acryl een kijkvenster in gemaakt. Op de bodem heb ik houtsnippers neergelegt.
Ik hoop dat ze begint met de aanzet van een papier-nest. Als het weer beter wordt hang ik het vogelhuisje onder een overkapping.