De M. rubra koningin welke ik nog had heb ik bij mijn reeds bestaande kolonie gezet. Ik hoop dat ze wordt aangenomen (kan dit natuurlijk niet controleren)
Op de hei vond ik twee donkere Myrmica koninginnen. Volgens mij is het M. ruginodis, de bossteekmier. De beschrijving bruinrood met donkere kop klopt iig. Er was geen interesse voor het aangeboden suikerwater. De M. rubra had hier wel interesse voor. De twee koninginnen zitten nu samen in een proefbuis.
Verder heb ik drie nesten F. rufa ontdekt (2 grote, 1 kleine) Op een van de nesten vond ik een geslachtsdier, aan de bouw te zien een mannetje. Zou de bruidsvlucht al zijn geweest? Tot mijn verbazing leek dit soort een slag kleiner dan F. sanguinea (komt hier ook veelvuldig voor op de hei)
De bruidsvlucht van L. fuliginosus heb ik iig gemist.
Jij komt wel veel nesten tegen tijdens het werk he Ik heb in de week ook een vliegende mier gezien, kon wel niet zien welke, maar vind het idd percies nog wat vroeg voor de paringsvluchten.
Gisteren was er veel activiteit in de bak bij M. rubra.
Ik voer ze sinds kort meelwormen. Van de wasmotlarven ben ik afgestapt. Ondanks het conserveermiddel wat ik aan het substraat had toegevoegd is er toch schimmel ontstaan. Daarnaast ontdekte ik afgelopen week telkens rondvliegende motten. Achter een kast vond ik enige uitgekomen poppen. De larven vreten dwars door plastic heen, en ik raad ze dan ook iedereen af.
De meelwormen worden echter niet altijd aangenomen door de rubra's (lagere voerfrequentie toepassen?) Gisteren bood ik ze opnieuw een paar vliegen aan. Hier was veel interesse voor. In de wirwar van werksters ontdekte ik ook een gevleugeld dier. Waarschijnlijk een mannetje.
Stiekem ben ik daar wel een beetje trots op.
heb gisteren ook nog een vleigend 'mannetje' gezien. denk van L. niger.
wat de meelwormen betreft, mijn M. rubra's namen ze al van de eerste keer gretig aan, afentoe geef ik ook een vliegje maar dat laten ze meestal liggen zodat ik het na een tijdje weer uit de bak kan halen Honingwater vinden ze ook wel lekker.
Ik heb m'n reageerbuis koninginnen (niger en flavus) voorzien van niger poppen. De (vermoedelijke niger?) heeft er een stukgebeten, zonder spoor van de inhoud. Enkele eieren zijn uitgekomen.
De flavus probeert wattenpluis om de larven te wikkelen (wil ze dat ze verpoppen?) Ze koestert de poppen die ik haar gegeven heb. Naar ik dacht adopteert flavus ook niger. Ook legt ze weer sinds enige tijd eieren.
De M. ruginodis blijkt toch gewoon rubra te zijn. Ik heb haar samen met nog een andere koningin in een proefbuis gezet samen met wat larven en een paar kleine myrmica (niet agressieve larven verzorgsters) Momenteel zijn de kleine myrmica doodgebeten en verzorgen de konginnen samen het broed. Er zijn al wat naaktpoppen te zien. De grooste larve (waarschijnlijk een koningin) word gewoon verzorgd (en niet opgegeten zoals ik had gedacht)
Een van de koninginnen is gestorven. Vermoedelijk door een gevecht, daar de overgebleven koningin een voelspriet mist. Vreemd dat jonge koninginnen onderling met elkaar op de vuist gaan. Ze werd niet geaccepteerd door mijn M. rubra (weggejaagt door werksters) zodat ik haar weer heb terug gezet in de proefbuis. Ik hoop dat ze eieren gaat leggen.
Verder,..
Zat er een spin in het M. rubra formicarium. Lang leven de stofzuiger!
Vandaag heb ik twee formicaria geinstalleerd. Kleinere uitgaven van het aardnest wat ik al had. De bedoeling is dat ze worden bevolkt door twee Myrmica soorten. De Specioides durf ik echter nog niet te verhuizen en blijft voorlopig in de Y-tong zitten.
Mijn F. fusca heeft eitjes gelegt. Toch wil ik ergens nog wat poppen vandaan halen.
De C. ligniperda lijkt al haar broed te hebben opgegeten, en dat terwijl ik voordurend kleine vliegjes heb aangeboden in het nest. Ik lees dat dit normaal gedrag schijnt te zijn bij startende koninginnen. Een pop staat al weken op uitkomen (silhouet te zien)