von Gortello » 22. Jun 2011 18:39
Ik zal hier al mijn fouten even op een rijtje zetten zodat als je dit als beginner leest dat jij die niet maakt.
- Ik begon zoals in het begin kon zien met een gigantisch nest van 60x20 cm dat ik had gemaakt als enthousiaste beginneling, allen wat bleek toen ik meer verstand kreeg over mieren. Dat je het nest ten eerste grondig moet uitspoelen met water tegen het stof. Ook was dit nest veel te groot voor zon kleine kolonie, de kolonie had nog zeker tot 50 werksters in het buisje mogen blijven zitten. Daarna konden ze eventueel naar een klein y-tong nest zoals ik ook had gemaakt later in het blog.
- Ook heb ik deze soort te veel gestoord omdat dit een erg stress gevoelige soort is, dus eigenlijk niet voor beginnelingen maar voor de houders met iets meer ervaring.
- Verder gaf ik in het begin alleen insecten omdat ik dacht dat dit genoeg was (hele domme fout) alleen hadden ze ook suikerwater nodig.
- De buitenwereld die ik ze in het begin had gegeven was ook veel te groot voor deze kolonie en ik had nog gelukt dat ze hierin niet hebben gegraven anders was ik ze al veel eerder kwijt. Ook nam ik een groot risico op mijten met alle dingen die ik van buiten had genomen.
- Tot slot wou ik de mieren altijd te snel laten verhuizen waardoor ik soms zelfs broed ben verloren (eigenlijk best zielig) dus als je een kolonie wil laten verhuizen doe het dan zo vriendelijk mogelijk. Ik deed dit met uitkloppen wat bij deze soort niet goed is, bij een grotere Lasius niger kan dit maar is niet aan te raden.
Maar door deze kolonie heb ik veel geleerd over het houden van mieren en nu profiteren hier de soorten van die ik op dit moment houd, ook heb ik gisteren weer een nieuwe koningin van deze soort bestelt om het nogmaals te proberen.