Dagboek: Camponotus ligniperdus

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Is this residence suitable for Camponotus ligniperdus?

Umfrage endete am 23. Apr 2010 14:35

Yes
19
50%
No
2
5%
A little
4
11%
No Idea
13
34%

Abstimmungen insgesamt : 38

Re: Dagboek: Camponotus ligniperda

Beitragvon Gortello » 28. Apr 2010 20:42

ja ik vang ze en dan stop ik ze er in hebben ze teminste genoeg en ze gaan waarschijnlijk toch niet schimmelen :D
Gortello
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon j.b.k. » 28. Apr 2010 21:02

als je ze bijen voert k^hoe weet je dat ze het gif niet eten en dat ze ertegen immuun zijn verder voer ik mijn lasius niger van alles en nog wat als ik het vind maar het valt me wel op dat als je ze dagelijks voert ze niets eten.
j.b.k.
member
member

Beitragvon Gortello » 28. Apr 2010 21:08

op antstore staat dat je ze dit soort beesten vooral kan voeren daaronder vallen ook wespen hommels enz. dus ze worden speciaal genoemd en anders als ze het niet vertrouwen laat hun instinct het waarschijnlijk wel liggen
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 29. Apr 2010 11:06

dag 27: ze doen niet erg veel waarschijnlijk vanwege het aantal heb 6a7 eitjes ook heb ik net toen ik even de tent afbrak een rare mier gezien ik denk myrmica ruba ze is rood met zwarte vlekjes en is iets anders dan ik van deze soort gewend ben ben benieuwt of het een koningin is ik zet er zo nog even een paar ruba wersters bij omdat ze toch polygyn zijn dan moet dat kunnen denk ik en anders heb ik pech ik hoop over een paar dagen eitjes te zien dan weet ik dat het een koningin is ze zitten nu in het buisje van mijn verjaagde camponotus wie zich goed redden in het ytong nest
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 5. Mai 2010 18:41

geen eitjes bij myrmica maar toch denk ik nog dat het een koningin is omdat die een stuk langer is dan de werksters die ik er bij heb gevangen en bij der kont duidelijk 2 bolletjes voor zitten om te steken wat ik bij de anderen niet kan zien ook heb ik dezelfde dag nog zo'n mier gevonden en nog 1 maar die heb ik niet tepakken kunnen krijgen ik ga zo nog meer werksters er bij doen en dan maar kijken wat ze doen ik heb ze nu in een bakje zitten met een buisje omdat ik gelezen had voordat ik weg ging dat ze er niet lang in konden zitten

Dag 33 :?: : er zijn eitjes bij gekomen volgensmij want het balletje is een stuk groter dan voordat ik weg ging het is nu een stukje groter dan zo'n balletje wat je in zo'n pistooltje doet van de kermis ongeveer 0,6cm doorsnee ben er erg blij mee de eitjes tellen doe ik morgen als mijn mobiel weer vol is zodat ik licht heb ook heb ik nu een vergrootglas om alles beter te bekijken al met al de kolonie groeit snel na de ramp met de meikever alleen ben ik wel een werkster kwijt dood of gewoon goed verstopt maar als die dood is moeten ze em op hebben gegeten als iemand ergens foto's van wil zien kom er mee dan zal ik kijken of het mogelijk is het op de foto te krijgen :D
Gortello
member
member

Beitragvon Karsten1997 » 5. Mai 2010 18:54

Dat is mooi! :D
Maar als het ''balletje'' met eitjes groter is geworden, dan zal het waarschijnlijk zijn dat de eitjes gewoon zijn gegroeid. Maar je kunt nog altijd tellen! ;)
gr, karsten
Karsten1997
member
member

Beitragvon Gortello » 5. Mai 2010 18:55

de er zitten ook verschillen in grote in dus waarschijnlijk is het bijde :D
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 6. Mai 2010 11:39

net even eitjes getelt 10+ als ik het goed heb gezien dus als het goed gaat neemt het aantal flink toe want ik heb er 3 of 4 de 4e kan ik nog steeds niet vinden meer volgt vanavond
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 6. Mai 2010 19:14

dag 34: heb vanmiddag even mijn bureau lamp van mijn bed af gehaalt en em op het nest laten schijnen (stukje waar ze zitten) en er is resultaat ze plakken de (16 a 18) eitjes (misschien meer zeker niet minder) aan het glas en daardoor kon ik ze beter tellen (yes!) ook zie ik dat ze nu iets actiever worden alleen kunnen ze nog steeds niet naar de buiten wereld ik ga lasius niger bestellen op antstore en ga morgen proberen een zandnest te maken van een oud aquarium wie ik van mijn buurman gekregen heb hopelijk lukt dat en aan de zijkanten doe ik plectieglas omdat ik daarin kan boren dus als alles goed gaat ga ik straks van 4 naar 16 a 18 mieren want waarschijnlijk sterven de andere werksters in het larven op poppen stadium van de nu eitjes even 2 foto's
DSC00686.JPG

DSC00687.JPG
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 7. Mai 2010 19:54

dag 35: heb ze nu 5weken en heb zojuist bestelling gedaan dus volgende week hebben ze weer een buitenwereld :D ook heb ik lasius niger besteld met 10 tot 25 werksters zit nog te denken de buitenwereld weer aan te passen omdat er schimmels in groeien (is dat schadelijk voor de mieren) want in het nest begind een dooie meelworm ook te schimmelen ik hoop dat nu doordat ik de lamp op het nest laat schijnen de eitjes sneller uit komen en alles iets sneller gaat behalve de dood van de werksters en please kan iemand andwoord geven op de vragen
Gortello
member
member

Beitragvon j.b.k. » 7. Mai 2010 20:34

schimmel haal ik bij mijn mieren eraltijd meteen uit je weet nooit of ze de schimmel gaan eten en dood gaan omdat schimmel volgensmij niet zo gesond is voor dieren dus ik zou probeeren die meelworm eruit te halen als het kan anders zou je ze meschien moeten verhuisen(op een ander forum is er iemand waar op sommige mieren een schimmel groeit weet maar ik weet nit of het daar door gebeurt)
j.b.k.
member
member

Beitragvon Karsten1997 » 7. Mai 2010 20:50

De Atta soorten leven op/van schimmels, maar als je schimmels in je buiten wereld hebt is het het beste om het er meteen uittehalen met het zand waar het op zit. En je kan nog altijd een paar pissebedden is de buiten wereld doen, die eten de mieren niet levend op en ze eten de schimmels weg :D En als dat dan allenmaal niet werkt, moet je toch echt de hele buiten wereld schoonmaken en nieuw zand er in doen..
En die meelworm, gewoon proberen er uittehalen..
Ohja, en door warmte aan het nest te geven is heel goed en je koning zal ook wat actiever gaan eitjes leggen enz. maar dat de eitjes sneller zouden uitkomen is niet zo..:( ( zou ik ook wel willen :P )
succes!
gr, karsten
Karsten1997
member
member

Beitragvon Gortello » 8. Mai 2010 19:42

Ok toch merk ik wel dat ze iets sneller groeien heb ook in de tuin heel veel myrmica ruba eitjes gevonden allemaal gevangen en naïf zoals vroeger in een een potje gestopt hopelijk lukt dat tot dat ik een mooie groote pot heb waar ik gelijk buitenwereld van kan maken zou leuk zijn hoop ook binnenkort lasius niger eitjes te vinden dan kan ik die aan mijn lasius niger kolonie toevoegen wie ik volgende week ontvang hoevel ik daar nog wel een andere buitenwereld voor moet vinden ik vertrouw de andere bakken niet helemaal .

dag 36 : heb vandaag de zwarte plaat vervangen door papier wie ik zojuis zwart heb gespoten merkte dat donkerblauw veel minden warmte door laat ik heb de papiertjes vast gezet met klittenband zodat ik er altijd bij kan om te kijken de buitenwereld maak ik woensdag schoon en de meelworm kan ik niet bij maar gelukkig zit die in 1 van de vele kamers ik ga nog op zoek naar meer pissenbedden en stop die in het nest ook is de ruit een beetje smerig en kan ik er lastig door zien op sommige stukken ik kan er niet bij zullen de mieren dit opruimen als de kolonie groter is? ook heb ik vandaag het vochtige gedeelte van het nest voor lasius niger alvast helemaal onderwater laten lopen zodat het daar alvast goed vochtig is het wou niet helemaal vochtig worden. en de schimmel zit niet in het zand maar op de stukjes hout wie ik in het bos heb gehaalt
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 9. Mai 2010 20:01

dag 37 de werkster krijgen waarschijnlijk honger want ze zijn nu het nest aan het verkennen en ze hebben dooie lasius nigers meegenomen ook laten ze nu de eitjes afentoe een halve minuut liggen op gevaar te checken als ik kijk denk vanwege het lawaai van het klittenband ook de myrmica ruba werksters zijn vanacht en vandaag druk bezig geweest ze hebben al 4 kamers zichtbaar en misschien nog wel meer niet zichtbaar ga ook nog opzoek naar zon bak waar karsten zijn lasius in heeft dus karsten als je dit leest waar heb je die gekocht en hoeveel kost die ongeveer en is zo'n glasplaat nodig want glas is nogal duur kan de deksel als die er bij zit ook gewoon
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 10. Mai 2010 16:27

dag 38: heb zojuist gekeken en ik zag een paar nieuwe eitjes kan ze goed herkennen omdat deze wit zijn en de andere geel
Gortello
member
member

VorherigeNächste

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren