Dagboek: Camponotus ligniperdus

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Is this residence suitable for Camponotus ligniperdus?

Umfrage endete am 23. Apr 2010 14:35

Yes
19
50%
No
2
5%
A little
4
11%
No Idea
13
34%

Abstimmungen insgesamt : 38

Dagboek: Camponotus ligniperdus

Beitragvon Gortello » 3. Apr 2010 14:35

Hallo hier het dagboek over mijn mooie Camponotus ligniperdus.

Dag 1: gisteren toen ik ze ontvangen heb had ik het nest nog niet af dus hebben ze nog even in het reageer buisje gezeten en heb ik alleen maar bewoderd hoe groot die queen is.

Dag 2: vandaag was het nest af en zijn ze er deze middag in gegaan ik heb de koningin een beetje geplaagt maar ik ben er wijzer van geworden het is waar ze is zeer krachtig ook zijn vandaag de mieren al uit het reageer buisje gegaan en hebben ze het nest onderzocht. Ik heb net 5 min geldeden ook even honing water gemaakt hopelijk is het een succes ik heb bloemenhoning gekocht bij de plus en heb er en beetje water bij gedaan. maar het wou niet oplossen dus toen heb ik het even in de magnetron gedaan en het was klaar kan iemand mij vertellen of dit goed is. morgen zien julie of het in ded smaak is gevallen ga nu weer verder met opserveren nog even 1 foto van het hele nest nu helemaal compleet in mijn andere topic ontbreekt een zwarte plaat.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Gortello
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Dagboek: Camponotus ligniperda

Beitragvon Gortello » 4. Apr 2010 18:51

Dag 3: ik heb er vandaag niet veel van gezien maar net wou ik even proberen maar ze vielen meteen aan ik denk dat dit wel een goed teken is :D heeft iemand misschien ook een iedee waarom ze dat doen want gisteren durfden ze nog niet. maar al met al ik weet nog niet of ze van mijn eigen gemaakte honing water hebben gegeten :cry:
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 6. Apr 2010 16:32

dag 4: niet actief beetje saai en ze eten niks ben ondertussen wel begonnen aan het maken van een nieuw nest voor lasius niger wie ik ga vangen eind lente of myrmica ruba weet niet welke ik vangen ga moet eerst zien als het kan ga ik waarschijnlijk voor de ruba
Gortello
member
member

Beitragvon JimmyVe » 6. Apr 2010 20:18

Zoals ik al zei heb je heeel veel geduld nodig met het houden van mieren. ;) Zeker bij deze soort. Lasius niger groeit al een pak sneller maar daar heb je ook geduld nodig. Het eerste jaar is altijd een beetje afwachten.

Kan je wel een beetje op je spelling letten.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Gortello » 7. Apr 2010 21:21

ja zal mijn best doen is best lastig af en toe vooral als je niet veel tijd hebt maar ik zal mijn best doen zoals ik al zei en ik heb er vandaag 1 bij mijn honing water zien staan op het watje ik denk dat die aan het drinken was hoop ik. maar gedult is een schoone zaak dus ik zal mijn best doen en nu ik hopelijk een lasius niger koningin heb zal het ook als een stuk leuker worden. Want als je de 1 gezien hebt kun je naar de ander toe :D .

dag 5:
Vandaag heb ik niet echt opgelet want ik was bezig met ander nest maken. Maar toen ik even keek zag ik er 1 bij mijn bakje honingwater ''yes'' want dat zou betekenen dat mijn home made honingwater in de smaak valt. =D>
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 8. Apr 2010 19:51

Dag 6: heb morgen de mieren een week vandaag heb ik de mieren niet gezien zaten waarschijnlijk allemaal nog in reageer buisje heb wel ondertussen even foto gemaakt van mijn waarschijnlijk lasius niger queen weet niet of het een koningin is en of het lasius niger is
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 9. Apr 2010 21:36

dag 7: ben vandaag begonnen met het opnieuw inrichten van mijn verblijf het eiland iedee met leem was niet geweldig en het begon nogal te ruiken. dus nu heb ik ze weer terug in het buisje gedaan en ga ik morgen even een kweek kastje kopen voor planten voor de warmte voor de groei van de kolonie en ga ik het verblijf aanpassen maar daar over komt later meer info en weer is er niet veel gebeurt maar ze leven nog wel gelukkig :D
Gortello
member
member

Beitragvon Karsten1997 » 10. Apr 2010 19:32

Ik denk dat die koningin een lasius is..
Kan kan het niet heel goed zien want de foto is onschrep.. Maar ik denk van wel :D
Gr. Karsten
Karsten1997
member
member

Beitragvon Gortello » 10. Apr 2010 20:13

als een lasius gouden pootjes heeft is het een lasius en ik heb vandaag het verblijf aangepast ik vind persoonlijk wel erg mooi geworden morgen komen foto's .
dag 8 heb vandaag de mieren een week in het verblijf maar heb gisteren heel even uit gehad omdat ik het verblijf heb aangepast maar ik reken het maar gewoon mee. maar vandaag toen ik het watje weer van het reageerbuisje afhaalde ging er meteen weer 1 zand naar het buisje bregen :? is wel grappig om te zien met het speelzand . Ik heb voor speelzand gekozen omdat de planten er wel in kunnen en de meeste soorten er goed in te zien zijn ook is het lekker zacht en is het mooi schoon. maar voor de rest heb ik nog geen eitjes gezien wel jammer maar ik heb gelukkig engelen gedult wat dat betreft :D . de beide soorten zitten nu in een broeibakje van de action. word het lekker warm als 's morgens de zon er op staat te schijnen en blijft het de rest van de dag lekker warm zodat de kolonieën snel kunnen groeien hoop ik.

Ook maak ik morgen nog wel even een foto van de koningin waarschijnlijk lasius niger met een echt fototoestel en niet met mobiel. maar ik weet alleen nog niet waarom die koningin de hele tijd uit het sla bakje gaat. misschien omdat ze geen werkers heeft :?: En tot slot voor vandaag. Als ik eitjes ga zoeken van lasius niger uit de tuin kan ik die dan bij mijn (als het lasius niger is) koningin stoppen :?: voed zij die dan op of laat ze die dingen liggen. en kan ik die ook bij camponotus ligniperda leggen als ik er veel vind :?:
Gortello
member
member

Beitragvon Karsten1997 » 11. Apr 2010 10:24

Een koningin met gouden pootjes... :| nooit van gehoord..
Maar als het een koningin is dan zou je uit een ander nest de eitjes en coconnen bij haar kunnen leggen. Heb ik ok gedaan, toen accepterde mijn kolonie de eitjes en coconen. :D
Maar als je die eitjes bij je Camponotus ligniperda zet, of ze eten ze op, of ze laten ze liggen..
Karsten1997
member
member

Beitragvon Gortello » 11. Apr 2010 22:00

Ok bedankt voor de info ja de pootjes zijn een beetje goudachtig niet helemaal maar wel iets meer dan de helft . Maar vandaag heb ik mijn andere nest afgekregen en geinstaleert een heel spul met al die slangetjes m'n gordijn kan niet meer helemaal dicht helaas :( maar ik moet wat over heben voor de beestes zolang ik nog hier woon.

Dag 9: Vandaag toen ik even keek en de deksel er af hield en even door de plant ''aaide'' werd ik bijna aangevallen door 1 van de werkers :o was best grappig voor de rest hebben ze nog niet veel uitgevoerd zullen wel bezig zijn met het uitbereiden van de kolonie denk ik. de andere koningin soort nog onbekent is nog steeds een avonturier en is alleen nog maar aan het rondlopen en doet verder niks. foto's komen morgen kom er net achter dat ik nog veel huiswerk heb :(
Gortello
member
member

Beitragvon Karsten1997 » 12. Apr 2010 16:28

oke foto's zullen waarschijnlijk wel helpen ja :D
ALs ik het mag vragen, hoe kom ook alweer je aan die gevonden konningin?
En waar? mischien kan ik het dan ook nog scherper zeggen.
Karsten1997
member
member

Beitragvon Gortello » 12. Apr 2010 19:53

foto's wederom weer te lang uitgestelt en si niet goed mogelijk omdat ik em in het slangetje heb gestopt omdat ik der anders de heletijd moet zoeken en zo ze was toch alleen dus maakt denk ik niet zo uit had toch nog geen nest gekozen. maar ze is zwart met goud/geel kleurige pootjes en streepjes zwart op achterlijf en wat ik zelf vreemd vin is dat soms de helft van de kont wit word. maar ik heb der gevonden bij mijn oma achter in de tuin onder een steen daar liep ze toevallig dus was pure mazzel. :D

dag 10: vandaag zijn ze niet buiten het buisje geweest wel heb ik buiten een heleboel pissebeden gevangen wist niet dat we er zoveel hadden en heb ze versprijd over de 3 kweek bakken en 1 grote buitenwereld voor camponotus ligniperda en soort tot nu toe onbekent

foto's komen morgen heb morgen geen huiswerk of zo dus moet lukken
Gortello
member
member

Beitragvon Karsten1997 » 13. Apr 2010 16:38

oke.. naja.. ik kan het moeilijk zeggen mischien weet Jimmy het. :s
b.t.w ik gaf mijn mieren ook altijd pissenbedden..:P
Karsten1997
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Apr 2010 20:08

Ik gok op een Lasius niger koningin. De pootjes zijn iets lichter. Ben geen 100% zeker omdat de foto wat onduidelijk is.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Nächste

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren