Pheidole pallidula

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Beitragvon FLechdrop » 7. Mai 2006 15:59

Ze zwermen nu wel als gekken om een stukje appel en een stukje koek. De andacht lijkt nu voornamelijk verschoven naar het voedsel, hoewel er nog steeds uitzonderlijk veel mieren op de been zijn. Misschien hadden ze gewoon honger.
FLechdrop
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Menph » 7. Mai 2006 21:33

@ Flechdrop

Waar houd je de mieren in?

Ik zou me kunnen indenken dat een bodemschimmel in een aardnest warmte produceerd waardoor de kolonie actiever wordt.
Menph
member
member

Beitragvon JimmyVe » 8. Mai 2006 15:56

@ flechdrop
dat zouw best kunnen dat het van de honger is (zijn ze nu al rustiger), bij mij PP heb ik zo een gedrag nog niet waargenomen, maar ik heb de kolonie dan ook nog niet zo lang, bij mij eten ze idd suiker en de meelwormen worden ook wel geapriceerd, van de gedroogde vliegen en vlieglarven eten ze dan weer niet, ook stukjes appel of koek negeren ze. Naar het schijnt zijn het wel meesteres in het ontsnappen. ;)

@menph
Thanks, dat wist ik dus nog niet, maar naar het schijnt is dit wel de enige europeese soort met een soldatenkaste.

Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon FLechdrop » 8. Mai 2006 18:10

Meesters in het ontsnappen zijn ze inderdaad, maar de boel zit gelukkig potdicht wanneer ik niet iets vergeet dicht te doen (wat me wel eens is gebeurd, liep er opeens een mier langs mijn gezicht toen ik wakker werd).
De mieren zitten in een Antfarm Deluxe van Antstore, met daarin het befaamde mengsel van zand en leem. Bodemschimmel heb ik niet waargenomen al is er wel sprake van enige algengroei rond het uiteinde van het waterslangetje (dat in een laag kleikorrels op de bodem uitmond). Nu je het zegt, ik zie ook een witte aanslag op de kleikorrels direct rondom het uiteinde van het slangetje. Ik had dit eerst voor kalkaanslag gehouden, maar misschien is het wel een soort van schimmel. Hoe dan ook, dit betreft slechts een klein gebied in de hoek van het formicarium en er is genoeg nest dat daar niet al te dicht in de buurt ligt. Overigens zijn ze nu inderdaad al een stuk rustiger, hoewel nogsteeds actiever dan voorheen, maar dat kan ook aan de hogere temperatuur liggen.
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 8. Mai 2006 19:03

;)
wat is de gemiddelde temperatuur dan in je formicarium (nu) ?

jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Mai 2006 16:42

bij mij lijkt alles nog rustig (heel rustig) zijn gangetje te gaan, ik had toch echt al wat meer actie verwacht, zouden ne nieuwe miertjes normaal niet wat meer aan de oppervlakte komen ?

@Flechdrop: Zijn jouw eitjes zich al aan't ontpoppen tot larven en verder tot nieuwe miertjes ?

Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 11. Mai 2006 15:15

Het is nu zo'n 25 á 26 graden in het formicarium. Lijkt me op zich prima, de mieren zijn nu nogsteeds actiever dan voorheen, maar niet meer in verontrustende mate. Ik heb ze wat van de befaamde gedroogde vliegjes van antstore gegeven en die slepen ze lekker rond.
Ik heb nog geen nieuwe miertjes (of überhaubt broed) gezien dit jaar.
Ofwel ze verstoppen het waar ik het niet kan zien, ofwel het is nog te vroeg.
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 11. Mai 2006 16:36

De gedroogde vliegen laten ze bij mij links liggen, voor ik meelwormen gaf aten ze die wel, nu dus niet meer. bij mij is het ook een 25 °c, maar van geweldige actieviteit is nog niks te bespeuren.

Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 11. Mai 2006 17:47

De vliegen worden hier voornamelijk van hot naar her versleept, en weer terug. Of er ook daadwerkelijk van gegeten wordt is me niet duidelijk. Of ze iets accepteren is inderdaad vaak een kwestie van wat er nog meer voor handen is (nu hebben ze alleen die vliegjes).
FLechdrop
member
member

Beitragvon FLechdrop » 11. Mai 2006 18:05

Ok, ik heb vandaag al drie mieren over mijn bureau zien lopen. Ik vertrouw de boel niet meer. Gisteren heb ik een nieuwe thermometer geïnstalleerd in het formicarium, aangezien daarbij de deksel behoorlijk veel open moest en de mieren erg actief waren (en een massa-aanval op mijn hand lanceerden) zou het goed kunnen dat er daar een paar bij ontsnapt zijn. Nu zie ik er echter nog een stuk of 3 lopen! Wel verdraaid, en alles lijkt verder potdicht...
Ik heb ze nu toch al een tijd en dit is me nog nooit overkomen. Meesters in het uitbreken, inderdaad!
FLechdrop
member
member

Beitragvon FLechdrop » 11. Mai 2006 18:13

Nog een paar... ik geloof nauwelijks dat die allemaal van gisteren kunnen zijn, dan had ik ze toch eerder moeten zien, maar ik zie zo gauw ook geen ontsnappingsplekken. Alles lijkt nog steeds zo dicht als voorheen...
FLechdrop
member
member

Beitragvon FLechdrop » 11. Mai 2006 18:20

Toch! Eén van de plekken die ik net al opmerkte als risicoplekken is de verbinding tussen het slangetje uit het formicarium en de voedingsbeker (dit is een grote witte plastic beker van de Chinees o.i.d.). Ik heb daar destijds simpelweg een gat ingeprikt en het slangetje er door geperst, waarbij het heel goed afsloot omdat het gat eigenlijk te klein was voor het slangetje. Nu lijkt het of ze aan de onderkant van het slangetje een kleine opening hebben weten te forceren waar ze zich door kunne persen!
Gelukkig heb ik pas 2 'ant islands' besteld. Nu moet ik alleen nog uitvogelen hoe ik het slangetje op het precies even grote aansluitbuisje van die dingen ga aansluiten.
FLechdrop
member
member

Beitragvon Menph » 11. Mai 2006 19:36

Dat is vervelend.

Tot nogtoe heb ik alleen mijn wasmotlarven zien ontsnappen (maar die vreten dan ook dwars door plastic heen)
Menph
member
member

Beitragvon JimmyVe » 11. Mai 2006 20:47

;) lol

Zo te zien heb je je handen vol met de kleine rakkers ;)
Heb je ze allen terug in je formicarium gekregen ?

Wat betrefd het aansluiten, kan je op antstore geen verbinding daarvoor kopen ?

Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 12. Mai 2006 12:58

Dat kan inderdaad, maar aangezien ik bij de antfarm deluxe gewoon het slangetje er in kon steken verwachtte ik dat hier ook te kunnen. Niet dus. Ik heb nu een improvisatorische aansluiting gemaakt met tape en een dikker stukje slang dat er om heen past, maar net zag ik tot mijn schrik na een lange rustpauze weer een mier los lopen! Ik vraag mij af of die nog van gisteren is of dat mijn aansluitingen toch niet zo dicht zijn als ze lijken. Nouja, voorzover ik weet heb ik ze verder allemaal terug in het formicarium gekregen. ;)
FLechdrop
member
member

VorherigeNächste

Zurück zu algemene vragen