ik heb ze gisteren voor het eerst een kakkerlak gegeven, met als gevolg een drukte van weleer. echt mooi om te zien. zijn ze blijkbaar gek op.
heb ook voor de eerste keer een major gezien (denk ik) hij was in ieder geval al een beetje groter dan de werksters.
Ik ga mij geen kakkerlakken in huis halen, vind die beestjes weinig aantrekkelijk. De laatste tijd vang ik in de omgeving veldsprinkhanen die ik vervolgens invries. Dit bevalt me heel goed, maar als de zon zich terugtrekt doen de sprinkhanen dit natuurlijk ook.
ik geef de mijn ook wel eens veldsprinkhanen. lusten ze ook wel.
alle voederbeesten die ik geef doe ik eerst even in koukend water en vries ze dan in, heb ik altijd wat op voorraad en nooit last met ontsnapingspogingen. wat bij kakkerlakken wel aan te raden is.
deze kolonie groeit zienderogen heb gisteren tijdens het voederen al een 3tal majors gezien. er was er eentje bij dat 2 maal groter was dan de doorsnee minor.
heb er al een hele boel getrokken, maar spijtig genoeg nog niet veel tijd gehad om ze online te plaatsen. zal er eens werk van maken, een van de dagen.
heb nog een paar foto's van deze kolonie online staan (bij de foto afdeling) Ze doen het heel goed. denk dat de kolonie nu om en bij de 100 werksters bedraad en ik heb al groote soldaten gezien. stuk of 5. deze zijn wel echt gigantish tegenover de werksters. Echt leuk om ze bezig te zien vlak na voedertijd.
Naar de winterslaap toe heb ik de warmtelamp uitgedaan overdag. (snachts brand ze nooit) nu waren ze vandaag heel de dag bezig met druk heen en weer te lopen, sommige hadden zelfs larven bij. zouw het plots te koud geworden zijn ? (de temperatuur is met 3 graden gezakt in de bak)
idd. ik heb het gemerkt. Vandaag tijdens het voederen heb ik zelf nog grotere soldaten gezien. Dat was de eerste keer, dacht verelen keer al dat er geen grotere meer zouden komen, maar blijkbaar dus wel.
Ze hebben hun larven naar boven verhuisd onder een stuk hout, bijna in de open lucht, denk dat ze dat doen omdat het daar wat warmer is dan onder de grond. het is nu tussen de 10 en de 15 graden in het formicarium maar ze zijn nog steeds niet echt te vinden voor een winterslaap, ik voeder ze nog wel maar minder dan in de zomer.
Denk dat het bijna zo ver is, er is nog maar weining activiteit. een paar werksters lopen nog wat rond maar de meeste laten zich niet meer zien en blijven onder de grond (in het zand). ik denk nog een paar dagen en dan zullen ze allemaal wel aan hun winterslaap beginnen.
ondertussen is deze kolonie al enkele weken (van begin februari) uit hun winterslaap. Foto's vind je hier,
http://www.antstore.net/viewtopic.php?t=4291 Ze doen het heel goed, de kolonie is verleden jaar goed gegroeit, ik hoop dat dit jaar ook het geval zal zijn.
Gisteren ging ik mijn kolonie voederen en blijkbaar had ik ze gestoord, dadelijk gingen ze slepen met een groot wit ding, richting één van hun nestingangen. Als ik het wit ding nadere ging bestuderen bleek het op een naakte pop te gaan, van een major (soldaat) of van een koningin, dat weet ik niet goed. Voor een pop van een major lijkt me deze wat groot. De werksters hadden ze waarschijnlijk in de warmtestraal van m'n warmtelamp liggen. Foto's kan je nog steeds hier bekijken.
http://www.antstore.net/viewtopic.php?t=4291 Als iemand weet over welke pop het hier gaat ?