Pheidole pallidula

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Beitragvon JimmyVe » 10. Mär 2006 09:17

ik heb mijn formicarium laten maken bij de lokale glashandel (zeg maar) en heb nu een deksel ontworpen in de hoop dat ze er niet uit kunnen (zie foto) voorloppig eten mijn PP nog niets maar ik heb er honingwater bijstaan en vliegelarven voor het geval ze wakker worden.
ik ga het wel eens uittesten van die ragout.
alvast bedankt.

Groetjes Jimmy
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon mijnstreekoost » 10. Mär 2006 12:22

ziet er erg netjes uit, tis te zien dat er vakmensen aan gewerkt hebben...
mijnstreekoost
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 10. Mär 2006 14:47

;) bedankt, ik ken zo hier en daar wat mensen he, die doen dat dan voor een prijsje :)
nu maar hopen dat alles goed komt met men miertjes.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 11. Mär 2006 15:12

Er is eindelijk activiteit bij mijn PP, ze hebben een gedroogd vliege, dat ik in de voederbak had liggen, in hun nest gesleept. Dat wil zeggen dat ze eindelijk aan't het eten zijn en dat mijn koniginen hoopelijk snel eitjes zullen gaan leggen. ;)

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Mär 2006 17:25

het eerste gedroogde vliegje hebben ze blijkbaar al verorberd, daar vind ik geen spoor meer van, en het tweede hebben ze ook in hun nest gesleept, van men vliegelarven of meelwormen hebben ze nog niks geten, de koniginen hebben verloopig nog geen eitjes gelegd denk ik, zie er nog geen. Maar ze doen het verloopig goed en daar ben ik al blij om.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 13. Mär 2006 22:41

Meelwormen zul je in stukjes moeten snijden, ze komen niet door het harde exoskelet heen (zeker niet voordat het er heel veel zijn). Gesneden meelwormen hebben hier lange tijd als hoofdvoedsel van de pallidula's gediend, die gaan er dus ook wel in. :)
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 14. Mär 2006 16:36

Thanks, heb het geprobeerd en nu ze in stukjes gesneden zijn hebben ze alleen nog maar aandacht voor mijn meelwormen, de gedroogde vliegen laten ze verloopig links liggen ;)
Voor de rest had je gelijk, mijn PP eten ook alleen maar insecten (verloopig toch) ik heb ze nog niet zien eten van het suikerwater of honingwater.
Toch al zeker één van de twee koniginen is eitjes aan't leggen. Dat is dus al een goed teken he ;)

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 15. Mär 2006 20:32

Men miertjes halen nu constant stukjes meelworm hun nest binnen en voederen het aan de koniginen, deze hebben al een heeleboel eitjes gelegd. voor de rest gebeurd er momenteel nie erg veel, het word wachten tot de eitjes gaan uitkomen denk ik...

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Mär 2006 20:34

ik heb deze avond (17u) een larvje gezien, dacht ik, maar nu zie ik het niet meer, ik hoop dat ze het niet aan de koniginen gevoerd hebben, heb eens gelezen dat dit wel eens gebeurd.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 17. Mär 2006 21:43

Als er genoeg eten voorradig is zal dat wel niet. :)
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 20. Mär 2006 18:41

ik hoop het ;) heb het ondertussen niet meer gezien, ook men konigingen houden zich heel rustig, zo ook de overige mieren, het lijkt wel of ze nog een hoop eitjes hebben bijgelegd maar elke keer als ik ga kijken (meermaals per dag ;) ) zitten ze allen heel rustig in hun (proefbuis)nestje. Ook het stukje meelworm dat ik zaterdag in hun voederbak had gelegd lijkt me onaangetraakt. er ligt nog wel een gedroogd vliege in hun nest maar daar blijken ze ook niet meer van te eten.
Begin al een beetje ongerust te worden ...

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 22. Mär 2006 18:22

Ze zijn nog altijd heel rustig, ik heb al wel gecheckt of ze allen nog leven en het ziet er naar uit van wel. Is het omdat ze nog steeds in die proefbuis zitten of moet ik gewoon wat geduld hebben ???

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 22. Mär 2006 18:30

nog een vraagje, kan het zijn dat mijn koniginen hun eitjes opeten omdat ze te droog zitten ? (de eerste eitjes liggen nu toch al even en ik heb nogaltijd geen larven) er is normaal wel voedsel genoeg (leg er elke dag nieuw stukjes meelworm in) en water is er ook aanwezig in een schaaltje.

Graag een beetje hulp ...
alvast bedankt
Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon Menph » 24. Mär 2006 11:31

Mijn Myrmica rubra hadden de eerste week in de proefbuis ook geen aandacht voor voer. De diertjes concentreerde zich in clusters om de koningin en de larven en leken alleen aandacht te besteden aan het ´poetsen´

Bij aanwezig voedsel en enige werksters lijk het me sterk dat de koninginnen aan hun eigen broed beginnen. Vocht is wel een belangrijk Item. Ik had een niger koningin welke haar eigen broed op at toen er echt geen vocht meer voor handen was.

Ik heb mijn rubra vanuit de proefbuis vrij snel in het aardnest gemikt omdat ik ze daar voldoende vocht kon garanderen. Aan de graafwerkzaamheden te zien zijn ze happy.
Menph
member
member

Beitragvon JimmyVe » 24. Mär 2006 15:57

mijn proefbuis ligt in een plastiek bakje, nu heb ik er zand ingedaan (op de bodem alleen) en de proefbuis daar op gelegd. nu proberen ze zichzelf in te graven in dat beetje zand, zouw het niet beter zijn als ik ze in mijn groot formicarium zouw zetten ?

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

VorherigeNächste

Zurück zu algemene vragen