Dit is de thermostaat die in het nest komt:
Op de thermostaat kunnen 2 dingen aangesloten worden. Je kunt bijvoorbeeld een lamp laten aan gaan als het warm genoeg is en als het koud is de verwarming aan (waarom je dit zou doen maar er kunnen natuurlijk ook andere dingen op aangesloten worden). Er zit ook een ledje op. Dit ledje laat zien wanneer het verwarmingselement aan staat (dit ledje kan ook wel verlengt worden als je buiten het nest wil zien of de verwarming aan staat) Het nadeel (vind ik) van deze thermostaat is dat hij aparte voeding nodig heeft, 12V. Ikzelf heb er een transformator op gezet.
Er zit nu een warmtekabel op, je kunt er (weet dit niet zeker!! en kan waarschijnlijk ook groter gemaakt worden) 10A 240V op aansluiten.
Dit zijn voor zover ik weet bijna alle warmte matjes enz.. .
Er is veel draad maar dit komt omdat ik het nest nog niet af heb. Het warmtedraad kan natuurlijk ook een warmtematje worden.
Je hebt 2 draden :
Voeding (12V) thermostaat
Voeding warmtemat (kan ook onderbreking zijn in de voeding van een warmtemat)
Aangezien ik een warmtedraad heb heb ik 3 draden (dubbele draden).
Het is eigenlijk niet ingewikkeld hoor .
Je hebt de voeding voor de thermostaat en de onderbreking van de warmte sensor.
Hier is een plaatje van hoe het werkt:
De weerstand is de verwarming. De schakeling is gewoon de thermostaat (aan als het te koud is uit als het warm is).
Het is dus een erg simpel systeem als je kijkt naar alles wat je zelf moet aansluiten (als je de thermostaat al gemaakt hebt)
Bron