Zand nest (voortgang) Sand nest (progress)

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Beitragvon mvannunen » 14. Feb 2008 16:31

ja bij de Fusca zijn de werksters dood en geen broed..

Maar thomie moet ze nog naar mij toe sturen...

Wat raad je aan zo snel mogelijk naar mij opsturen of eerst verzorgen en laten rusten en dan weer opsturen...???
mvannunen
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 14. Feb 2008 17:03

hm... dood en geen broed. Dat is altijd wel wat minder, zeker bij fusca deze soort heeft het altijd een beetje moeilijk na de winterslaap om terug eitjes te leggen en dergelijke.

Is ze al uit winterslaap ? Anders kan je ze er best uithalen. Mss kan je ze ophalen bij Thomie. Opsturen kan ook, maar ik zou niet te lang wachten dan. Zodat ze bij jou tot rust kan komen en goed kan ontwaken.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 14. Feb 2008 18:14

Formica Fusca is nog lekker aan het slapen en staat ook in een koude kamer. Het buisje is erg vies met zwarte "schimmel"? (ik heb nog niet zo goed gekeken ivbm rust) moet ik dat schoonmaken met bijv. een WC papiertje? Ik doe een drupje suikerwater bij haar in de reageer buis. Bij Messor Barbarus zitten ±3werksters volgens mij. Maar heb niet echt goed gekeken omdat ik hoorde dat het bij Messor Barbarus heel belangrijk is om de koningin veel rust geven totdat ze broed heeft gelegd. Ik denk dat de Messor Barbarus geboost is omdat ze geen broed heeft, maar kun je natuurlijk niet weten :P .(ik ga haar aansluiten op een 2 reageerbuizennest, er zit ook een klein beetje zwart spul op haar reageerbuis). Maakt het uit of ik het nest met rofe folie bedek of kan ik beter het nest donker maken?
Ik laat Lasius Niger nog even slapen. Maak haar begin lente wakker denk ik.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 14. Feb 2008 19:41

Normaal is het geen probleem als je ze af zou dekken met rode folie.

Het zou kunnen dat ze geboost is maar het kan ook gewoon zijn dat ze de broed opgegeten heeft tijdens transport. Als de fusca nog in winterslaap is kan je ze beter dadelijk doorsturen naar Mike and dan kan hij ze rustig laten ontwaken en hopen dat ze eitjes legt.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 14. Feb 2008 23:55

Owkey :) ,
Ik heb de bollen gisteren gekocht.
Zoals je ziet heb ik 2 maten bollen gekocht. De binnenste bol is om ervoor te zorgen dat de mieren hun gangen in het zicht maken.
In de buitenste bol komt een gat waar een buis op aangesloten zit die naar het nest leid. Tussen de bollen zit zand. Waar ik waarschijnlijk na het maken niet meer bij kan (het kost denk ik te veel werk om een ronde gleuf in het nest te vrezen, is wel mooier :P ).
Bild
Bild
Hier zijn de bollen. Tussen de bollen zit ±2 Cm ruimte. Het lijkt mij een mooi gezicht als de mieren erin zitten :D .
Aangezien ik genoeg bollen heb om er 2 te maken denk ik erover om een Lasius Niger nest in een bol te zetten. Dan boor ik in de bovenkant een gat waar het nest bevochtigd kan worden.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 16. Feb 2008 16:40

Gaat wel mooi worden. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 18. Feb 2008 18:57

Ik heb de koningin samen met haar werksters in de woonkamer staan. De koningin en de werksters zijn levendiger geworden.
Ik heb wat paardenbloem zaden in de buitenwereld gedaan en ze nemen de zaden mee naar hun nest :D .
Er licht wel een dode werkster voor het nest :? , weet niet zeker of dit al zo was ofdat ze is dood gegaan door de temp veranderingen enz.
Bild
Bild
Zoals je kunt zien zitten ze nu ff in een simpel nest. Totdat de koningin eieren heef gelegd blijven ze in dit nest.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 18. Feb 2008 19:08

Ziet er netjes uit. ;) Dit nest zal wel voldoende zijn zolang de kolonie nog klein is. Heb je nog even de tijd om je formicarium op te stellen en uit te testen voor je de miertjes erin zet.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 20. Feb 2008 14:06

Ik zit met een probleem :p .
(1)
Er moet natuurlijk een gat in de dome zitten omdat er een buis doorheen moet. Maar misschien gaat het acryl barsten tijdens het boren. Vandaar dat ik misschien in de grondplaat een gat boor met een buis naar de buitenwereld. zoals te zien is op de tekening
(2)
Een nieuw nest voor mijn Lasius Niger kolonie. Ik heb gelezen dat Lasius Niger een nest kan beginnen in het licht vandaar dat ik op dit idee kwam,
Er is een halve bol met daarin een kleinere halve bol. De bollen zijn afgesloten met een ruit. De buitenwereld zit in de kleinste bol. Er komt een plateau waar het eten op gelegd kan worden. In de kleinste bol word een gaatje geboord waardoor de mieren uit het nest de buitenwereld in kunnen.
Ik ga denk ik een dun gaas over de buitenwereld spannen zodat ik er goed bij kan. Ik moet nog iets bedenken om het goed af te sluiten, tips? :P
P.s. het is een zand nest.
(moet ook nog wat verzinnen voor de bevochtiging)

Als het lukt heb ik een heel mooi compact nest. Dat je goed op een tafel kunt zetten enzo 8) , maar het zal wss niet zo makkelijk gaan :wink: .
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 20. Feb 2008 16:28

1) het is haalbaar om dit langs onder te doen. Volgens mij toch. :)

2) dit snap ik niet zo goed, als ik het goed begrijp ga je dus niets zien van de buitenwereld en zal deze volledig donker zijn ? Omdat het zand errond zit. Of begrijp ik het verkeerd ?
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 20. Feb 2008 16:41

Je begrijpt het verkeerd :p.
Omdat het een halve bol is die op zijn zij staat is de platte kant zichtbaar.
Je kunt dus zien wat er in het nest gebeurt en er komt ook licht in :) .
Begrijp je het?? ;) vind het moeilijk uit te leggen :p .
Alleen het bevochtigen van het nest word wel ingewikkeld, maar niet onmogelijk ;) . .
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 20. Feb 2008 16:47

Ja nu begrijp ik het, maar dan is het wel een lastige buitenwereld voor de miertjes he. Niet, hij staat gebogen, dus het echt bruikbaar vlak word wel echt klein, ook gaat dit heel moeilijk worden om te voederen, zeker als de kolonie groter is (wat bij Lasius niger niet lang duurt). Maar het is een mooi gegeven enkel niet echt praktish volgens mij.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 20. Feb 2008 16:54

De vloer word recht, ik ga of de bol voor de helft vullen met zand of ik ga er een verdieping in maken van plexiglas.
voor het voeren zit ik aan iets te denken met een La ofzo :p .
Een la is namelijk makkelijk en goed af te sluiten en de ruimte voor mieren om te ontsnappen is ook erg klein. Als ik een la maak die in de lucht zweeft (met een stokje er naar toe als brug bijv). dan is de kans dat je mieren plet ook klein :) .
Aangezien het een kleine bol is heeft het nest ook niet de mogelijkheid om groot te worden, en als het te vol word geef ik gewoon wat minder insecten.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 20. Feb 2008 19:55

euh... zo werkt het niet hoor Thomie. ;) je kan de groote van een kolonie niet controleren. Ze word gewoon zo groot tot ze zelf vind dat het genoeg is om rond te komen (als je begrijpt wat ik bedoel) bij elke soort ligt het aantal werksters ongeveer vast. Voor Lasius niger word het geschat op een 40.000 werksters per kolonie. Nu zijn het wel kleine miertjes die niet veel plaats nodig hebben maar toch. Mijne kolonie is een 500 mieren sterk denk ik en als je ziet hoe zij soms tekeer gaan in de buitenwereld. ;)
Ik zeg het nog, het ziet er een heel leuke opstelling uit, enkel niet echt praktish.
JimmyVe
member
member

Beitragvon mvannunen » 20. Feb 2008 21:42

heey mensen me F.Fusca koningin is veilig aangekomen levend en wel heb er op zolder gelegd hier is het 12 graden maar wel een hoge vochtigheid nu met de mist zie ik zo'n 72 % geeft dat problemen??

nog bedankt thomie voor de levering van de queen.
mvannunen
member
member

VorherigeNächste

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren