Klimaatkamer

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Beitragvon thomie » 19. Dez 2007 14:12

Je zou zo de thermostaat op je warmtematje aan kunnen sluiten... Alleen moet je dan wel het draad van de warmte mat doorknippen.. En je moet een goede plek vinden voor de warmte censor :P .
Ik ga de buitenwereld (denk ik) nog niet verwarmen.. Maar aangezien ik een lang warmte draad heb kan ik ook nog wel wat gebruiken voor de buitenwereld :P .
Het nest schiet niet erg op omdat ik een hekel heb aan het plexiglas snijden ;) . Maar vandaag een vrije dag dus het moet maar ;) .
Ik moet nog wel wat moois vinden voor de buitenwereld. Denk dat ik de buitenwereld deels van een zwak materiaal ga maken. (gips ofzo) zo kunnen de mieren de buitenwereld zelf vormgeven :) .
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Philsen » 19. Dez 2007 15:41

JimmyVe hat geschrieben:@Philsen: do you understand dutch ? can you read what we are typing above are shall i translate it ? Send me a PM if needed. ;)

Hi Jimmy,

yes I can read and understand what you guys write, at least the most..
Dutch is very similar to german. But I cant write and speak dutch.
So I´ve downloaded a dutch language course, because i like the
language and the country very much. :)
Philsen
member
member

Land: Germany (de)

Beitragvon JimmyVe » 19. Dez 2007 17:21

Dat zou wel gaan ja, maar dan moet ik eigenlijk de warmte censor binnen in het nest moeten kunnen plaatsen en mss zelfs ook nog eentje in de buitenwereld. De temperatuur in het nest en de buitenwereld zijn nooit gelijk he. (dat is in de natuur natuurlijk ook niet) Maar voor mijn exotishe is het beste dat de temp. in het nest +-30°c is, als ik dan enkel een censor in de buitenwereld plaats en deze instel op 30°c gaat het te warm worden in het nest, als de censor in het nest staat is het weer te koud in de buitenwereld...
Plaats een paar foto's van je nest als het af is. ;)

@Philsen: dankjewel. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 19. Dez 2007 17:36

Ik weet het nog niet cker maar waarschijnlijk kan de temp censor verlengd worden. wat je dan overhoud is een sensor van 5mm x 5mm x 2mm en een (dun) draadje. Je moet dus een gaatje maken in het nest waar het draad doorheen kan. Denk dat de censor het beste droog kan blijven, dus miss een dun laagje lijm op de censor (of alleen de draden die eruit komen).
Ik zet in de buitenwereld geen censor. Maar aangezien het nest in een geisoleerde bak zit en het meeste warmte draad ook zal het nest warmer worden dan de buitenwereld. Dus geen last van oververhitting.
Ik denk dat ik de lucht om het nest 28 laat worden. Zo zal de temperatuur in het nest verschillen (daar hielden ze toch van)?
Heb nu de eerste 2 delen van het nest aan elkaar gelijmd :P ff kijken hoe dat gaat, dan komt de rest ;)
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 19. Dez 2007 17:40

Idd temperatuur verschil in het nest mag, zo kunnen ze als ze het te warm hebben verhuizen. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 13. Jan 2008 13:00

Mijn klimaat kamer heeft niet gewerkt. Na een maand testen dacht ik dat het systeem wel goed zou werken. Maar het heeft vanacht al mijn nesten (2nesten) gedood (heb de thermostaat net 3 dagen in het nest). Ik heb nu geen nesten meer :( , zonde.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Jan 2008 14:09

Das echt spijtig om te horen Thomie. Dus al je miertjes zijn dood ?
Ik hoop dat deze tegenslag je niet weerhoud om nog mieren te houden.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 13. Jan 2008 14:20

Ze zijn idd allemaal dood :( .
Nee ik wil doorgaan met mieren houden :P .
Ik ga denk ik een straalkachel slopen en daaruit een (goede) thermostaat halen. Gelukkig had ik geen dure nesten, maar het is erg zonde :(
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Jan 2008 14:41

Het is inderdaad zonde, ik heb hetzelfde eens meegemaakt met mijn vorige kolonie Pheidologeton diversus. De thermostaat werkte op een gegeven moment ook niet meer, het was toen boven de 40°c in het nest, beide koninginnen dood en bijna alle werksters ook. (En dat zijn de duurste mieren die ik zitten heb ;))
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 13. Jan 2008 14:49

Idd dats best wel duur nest :| ( Königin + 51-100 Arbeiterinnen ab 69,00 € *)

Ik heb ff gekeken en miss weet ik waar het aan licht. Ik het S39 gebruikt (een soort ontvetter die ervoor zorgt dat het soldeertin beter op de printplaat blijft zitten). De S39 is plakkerig en er zat allemaal stof op de achterkant (kleine haartjes van een tapijt). Ik denk dat die kortsluiting hebben gemaakt. Ik heb het ff getest (met een ijzertje kortsluiting gemaakt op de punten die "waarschijnlijk" met elkaar verboneden zaten) en toen sloeg de thermostaat aan. Ik ga met de thermostaat terug naar de winkel om te kijken of zij miss weten wat er mis is gegaan. Als het klopt wat ik denk dan ga ik met een dikke laag kit de achterkant dicht maken. Zo is het gevaar van schokken (nestroom) er niet meer en kan er ook geen stof in komen. (ff mal van papier/karton volspuiten met kit en dan thermostaat erin, ziet er nog goed uit ook ;) .

Ik ga denk ik een L niger nest kopen met meerdere werksters, heb geen zin om weer helemaal opnieuw te beginnen met een L niger nest. Ik ben ook aan het twijfelen over de messor barbarus, het lijkt mij een goed idee (minder kans op mislukken) als ik een nest koop met werksters (is wel €10 extra maarjah is goedkoper dan nog een x bestellen).
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Jan 2008 16:21

Je bent wel handig met zo'n dingen he. ;) Ik ken van de binnenkant van een thermostaat niets. ;)

Het is idd sneu dat je nu opnieuw moet starten, met die Messor barbarus zou ik dat zeker doen, meer slaagkans dan met enkel een koningin.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 13. Jan 2008 16:46

mwah ben niet echt heel erg handig in dat soort dingen ;) . (meer mechanische dingen)
Ik zou bijv. niet weten hoe een thermostaat werkt :P maar je hebt kit's met gebruiksaanwijzing, gewoon het plaatje namaken :) .
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Jan 2008 17:30

maar je hebt kit's met gebruiksaanwijzing, gewoon het plaatje namaken .

Dan nog zou het mij niet lukken denk ik. ;) Weet nog net hoe ik een thermostaat moet aansluiten (aan men lamp of matje) maar daar stopt het dan ook. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 13. Jan 2008 17:32

he he ;)

Hoe kom jij aan je thermostaat/ hoe duur?
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Jan 2008 17:39

Gewoon van bij de electrowinkel. Hmmm... kweet niet meer hoeveel ik hem betaald heb, heb deze al een jaartje ofzo.
JimmyVe
member
member

VorherigeNächste

Zurück zu algemene vragen