Klimaatkamer

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Klimaatkamer

Beitragvon Harm » 12. Okt 2007 16:06

Hallo mensen,

Ik heb ineens een ambitieus idee!
Ben nu een poosje bezig met mijn de hobby en heb reeds enkele soorten in mijn bezit die een zekere hoge temperatuur vereisen die niet echt te stoken is met de cv... Dit zal echter ook wel voor vele andere mensen met andere soorten gelden. Nou kwam ik echter op het idee om een klimaatkamer te maken waarin je de temperatuur kan varieren tussen ongeveer 6-40 graden. Die lage temperatuur is vereist ivm winterslaap van de meeste europese soorten, en die hoge temperatuur voor de exotische soorten. Maar dat doet niet ter zake. Ik ben dus op zoek naar een manier om zoiets te maken. En ik ben waarschijnlijk niet de enige. Veel mensen zullen waarschijnlijk zeggen: Koop een warmtelamp/mat maar ik wil graag een 100% regelbare omgeving. Ik zal dus zowieso met een regelbare thermostaat moeten gaan werken. Laat hier al je ideeen en suggesties achter, en eventueel zelfs je eigen reeds gemaakte creaties!

Groeten,

Harm
Harm
member
member

Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 13. Okt 2007 16:29

Ik heb ook al met dit idee gezeten, maar het lijkt me toe omslachtig om een echte perfecte klimaat kamer te maken. Ik heb centraal Europeese, Zuid Europeese en exotishe mieren zitten (waaronder mieren uit Azië en Zuid-Amerika) Deze hebben alle andere omstandigheden nodig, kwa temperatuur en vochtigheid. Verloopig gebruik ik dus gewoon warmte matjes en een goed bevochtigd y-tong nest. ;) Maar als je een makkelijk en goed idee vind wil ik het ook altijd wel eens uitproberen. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 14. Dez 2007 14:02

hallo harm,

Ik heb voor mijn mierennest een klimaatkamer gemaakt.
Ik heb een thermostaat gekocht en een warmte bron. Sluit de thermostaat op de warmtebron aan en je bent klaar.
Er zit wel een speling op de thermostaat (is altijd zo) van ±5graden denk ik. Ik heb over het nest een houten "doos" gezet hierdoor is het donker en blijft de warmte goed in het nest. Dit hoeft natuurlijk niet.

Aangezien de warmtebron veel vermogen heeft is het nest erg snel warm en schommelt de temperatuur iets meer, maar dit is zo verholpen door de verwarming achter warmte vasthoudende materialen te zetten (bijv stenen)

In totaal koste de thermostaat en warmte bron ±€20 (uit mijn hoofd kan ook €15 of 30 zijn).
Dit systeem is geschikt voor grote ruimten, de verwarming die er nu op zit is 15W maar er kan meer vermogen op de thermostaat.

Ik zocht ook een verwarming met thermostaat maar die was moeilijk te vinden en heel erg duur. Deze thermostaat meet temperaturen van 5C tot 30C (dus je kan je nest 5-30C warm houden). De warmte matjes die ze bij dierenwinkels verkopen zijn niet precies en ook niet bedoelt voor gesloten ruimtes. Als de buitentemperatuur warm is dan bestaat de kans dat het nest te warm word. Dit is de reden dat ik geen warmte matjes gebruik.

Als je wilt dan kan ik ook wel een verwarming maken en die opsturen

Gr,

Thomas
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon JimmyVe » 14. Dez 2007 16:47

Is het mss mogelijk om foto's te plaatsen van je opstelling Thomie, lijkt me wel leerrijk.
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 15. Dez 2007 17:38

Bedankt Thomie zo is het al een beetje duidelijker, is het mogelijk de foto's te verkleinen ? Nu zijn ze net iets te groot. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 16. Dez 2007 15:50

hier zijn twee foto's van de thermostaat + warmtesnoer.

Oeps :P d8 dat dat automatisch ging :?
Hier zijn ze dan verkleind.
Bild
Bild
Wat vind je ervan??

Op de thermostaat kunnen 2 dingen aangesloten worden. Je kunt bijvoorbeeld een lamp laten aan gaan als het warm genoeg is en als het koud is de verwarming aan (waarom je dit zou doen :P maar er kunnen natuurlijk ook andere dingen op aangesloten worden). Er zit ook een ledje op. Dit ledje laat zien wanneer het verwarmingselement aan staat (dit ledje kan ook wel verlengt worden als je buiten het nest wil zien of de verwarming aan staat) Het nadeel (vind ik) van deze thermostaat is dat hij aparte voeding nodig heeft, 12V. Ikzelf heb er een transformator op gezet.
Er zit nu een warmtekabel op, je kunt er (weet dit niet zeker!! en kan waarschijnlijk ook groter gemaakt worden) 10A 240V op aansluiten.
Dit zijn voor zover ik weet bijna alle warmte matjes enz.. :) .[left]
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 16. Dez 2007 17:44

Veel beter zo ;). Ik vind het een beetje ingewikkeld (nogal veel draad endergleijke, voor mij toch ;)) maar lijkt me wel een goed systeem.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 16. Dez 2007 18:53

Het is idd veel draad ;) maar dit komt omdat ik het nest nog niet af heb. Het warmtedraad kan natuurlijk ook een warmtematje worden.
Je hebt 2 draden :
Voeding (12V) thermostaat
Voeding warmtemat (kan ook onderbreking zijn in de voeding van een warmtemat)
Aangezien ik een warmtedraad heb heb ik 3 draden (dubbele draden).
Het is eigenlijk niet ingewikkeld hoor :P.
Je hebt de voeding voor de thermostaat en de onderbreking van de warmte sensor.

Hier is een plaatje van hoe het werkt
Bild

De weerstand is de verwarming. De schakeling is gewoon de thermostaat (aan als het te koud is uit als het warm is).
Het is dus een erg simpel systeem als je kijkt naar alles wat je zelf moet aansluiten (als je de thermostaat al gemaakt hebt ;) )
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Dez 2007 17:53

Ja als je het zo uitlegd. ;) Nee ik snap het wel ongeveer, lijkt me idd wel een goed systeem. mss moet ik dit zelf ook eens proberen, zouw heel handig zijn voor mijn exotische mieren.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Philsen » 17. Dez 2007 18:03

Goedendag,

sry but I have to write english, because my netherlands
isnt really good yet.

It is a very nice idea and system. I never saw things like this
in the german part of the forum. So, thanks for sharing the
infos. ;)

Dag.
Philsen
member
member

Land: Germany (de)

Beitragvon JimmyVe » 17. Dez 2007 18:22

You dutch is not that bad ;) (Goedendag and Dag are correct)
Yes Thomie has a good deal with this.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 17. Dez 2007 19:31

Zooow internationale topic :P ;)
Als je wilt kan ik er ook een voor jouw maken.. (aangezien de thermostaat nog zelf gemaakt moet worden)
Dan kun je er zelf een verwarming op aansluiten (ik kan je wel tips geven ;) ).
Er moet alleen nog een bescherming om de printplaat. (op een klein deel van de printplaat staat netspanning).
Maar dit is een klein probleem omdat je zelfs met een paar lagen plakband 240V kan isoleren of een plastic doosje gebruiken.
Do you understand what I'm typing above?

Gr,
Thomie
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Dez 2007 20:48

Als je wilt kan ik er ook een voor jouw maken..

dat zou leuk zijn, ik kan het wel gebruiken, het systeem dat ik nu gebruik is niet optimaal. maar het werk verloopig wel. ;)

@Philsen: do you understand dutch ? can you read what we are typing above are shall i translate it ? Send me a PM if needed. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 17. Dez 2007 21:40

Welk systeem gebruik je nu???
De thermostaat zou ook een aanvulling kunnen zijn op een warmte matje of een ander verwarmingssysteem, door het stroomdraad door te knippen en de thermostaat er tussen te zetten.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Dez 2007 21:50

Op de meeste nesten heb ik momenteel gewoon een warmtematje liggen van 7watt, dit geeft in (in de nest) temperatuur van 25-30°c, eignelijk ideaal dus, maar dit varieerd soms hard omdat de kamertemperatuur ook niet altijd gelijk blijft. De buitenwerelden verwarm ik momenteel met keramishe lampen. (+-40watt) dit brengt de temperatuur op een 20-25°c in de buitenwereld maar brengt spijtig genoeg de vochtigheid naar beneden. (normaal +-60% nu +-40%c)
JimmyVe
member
member

Nächste

Zurück zu algemene vragen