Mierenhandel

Mierenhandel

Beitragvon JimmyVe » 8. Mär 2006 15:32

Tijdens het surfen heb ik deze site ontdekt, je moet er maar eens een kijkje nemen en lezen wat deze mensen te zeggen hebben, ze hebben het ook over ANTSTORE.
(komt trouwens van uit duitsland, maar dit is vertaalt in het nederlands, net iets handiger voor mij ;) )

Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar

met sommige punten hebben ze gelijk, maar ze mogen niet overdrijven. Als het hier ook zo ver gaat komen dat je geen koniginen meer moogt verkopen zoals in amerika, kan je je hobby wel opgeven :?
dit zouw de prijzen op de zwarte markt wel ten goede komen natuurlijk.

graag reacties.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Menph » 16. Mär 2006 23:06

Hoewel er goede punten worden genoemd is het stuk van begin tot eind wel een enorme klaagzang. Ik erger me aan het meermaals herhalen van stellingen/aannames en het aandikken hiervan.

De verspreiding van invasieve mieren wordt in mijn optiek eerder door de overheid/fauna beheer in de hand gewerkt dan door een handjevol mieren liefhebbers. In Florida ging men de vuurmier met insecticide te lijf, neerdalend uit de spuitnevel van sportvliegtuigen. En kapte men stukken bos om populaties te isoleren.

Helaas kwam men er later pas achter dat vuurmieren niet gevoelig zijn voor insecticide en de soort juist baat heeft bij open terreinen. Een gedegen vooronderzoek bleef dus uit.

Als de handel in mieren wordt verboden verdwijnt deze in een illegaal circuit (de vraag blijft bestaan, daarmee dus ook het fenomeen)
In een illegaal circuit is er nog minder kijk op de vraag en aanbodsmarkt als in de huidige situatie. Dit laatste scenario lijkt me verontrustender voor de auteur.
Menph
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 20. Mär 2006 18:36

dat was ik ook al aan het denken, om nog maar te zwijgen over de woekerprijzen die dan zulle worden aangerekend voor buitelandse soorten. Dit enkel in het nadeel van de mieren liefhebbers.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon Menph » 21. Mär 2006 14:20

...En de mieren zelf. Ik neem aan dat mieren-kwekerijen dan tot het verleden zullen behoren en exotische soorten uit het wild worden geroofd.
Menph
member
member

Beitragvon JimmyVe » 21. Mär 2006 17:45

Zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt gelijk. mss moet hij daar maar eens aan denken.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 29. Mär 2007 13:14

Ik vind dat sommige soorten die gevaarlijk zijn bijvoorbeeld de vuurmier of erg veel overlast bezorgen. Maar mieren zoals Lasius Niger kan toch geen kwaad?
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 29. Mär 2007 15:50

Eigenlijk kan geen enkele soort kwaad, zolang je ze maar niet loslaat in de vrije natuur (als je de kolonie beu bent of dergelijke). Zelf met een kolonie Lasius niger uit een andere streek (land) kan je ter plaatse het ecosysteem schadigen. Okal komen ze hier vrijwel overal voor, het genetish materiaal is anders.

Het is niet echt een regel, maar de meeste mieren houders houden er zich wel aan: Als je zelf een koningin vangt mag je ze niet vrijlaten buiten een straal van 10km van waar je ze gevangen hebt. Zo komen er zeker geen problemen van.

En als je dan toch eens een kolonie weg wilt doen, er zijn altijd mensen die ze van je willen overnemen. En als laatse oplossing kan je ze nog altijd vernietigen. (daar ben ik zelf niet gek op maar het is nog altijd beter dan ze los te laten.)
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 13. Apr 2007 11:51

Menph hat geschrieben:...En de mieren zelf. Ik neem aan dat mieren-kwekerijen dan tot het verleden zullen behoren en exotische soorten uit het wild worden geroofd.

Zijn die er nu dan?

De auteur is overigens de internationaal zeer gerespecteerde professor Buschinger, van wie je kunt verwachten dat hij weet waarover hij het heeft. Hij heeft voor dit artikel ook steun ontvangen van onder meer Wilson en Hölldobler. Maar als je twijfelt aan de inhoud ervan, waarom stuur je hem dan niet een berichtje met daarin je bezwaren (ik heb mij al een tijd niet meer op de Duitse fora begeven, maar in de tijd dat ik dat nog wel deed zou hij er zeker op gereageerd hebben)?

JimmyVe:

Let wel dat wanneer een lokale kolonie in dezelfde ruimte gehouden is als uitheemse kolonies voorzichtigheid nogsteeds geboden is in verband met parasieten die kunnen zijn uitgewisseld (ook bijvoorbeeld door gebruik van dezelfde materialen en gereedschappen voor deze kolonies).

Als je een lokale kolonie (dus echt uit de eigen directe omgeving) hebt en verder geen andere mieren (en liefst ook geen andere insecten) afkomstig van een andere lokatie, dan kun je deze met een gerust hart weer vrijlaten in de buurt van de vindplaats. In alle andere gevallen kan dit eigenlijk niet. (Streng, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen teneinde het risico op een ecologische ramp of anderzins ecologische schade in de omgeving te minimaliseren.)
FLechdrop
member
member

Zurück zu Off-Topic