Menph hat geschrieben:...En de mieren zelf. Ik neem aan dat mieren-kwekerijen dan tot het verleden zullen behoren en exotische soorten uit het wild worden geroofd.
Zijn die er nu dan?
De auteur is overigens de internationaal zeer gerespecteerde professor Buschinger, van wie je kunt verwachten dat hij weet waarover hij het heeft. Hij heeft voor dit artikel ook steun ontvangen van onder meer Wilson en Hölldobler. Maar als je twijfelt aan de inhoud ervan, waarom stuur je hem dan niet een berichtje met daarin je bezwaren (ik heb mij al een tijd niet meer op de Duitse fora begeven, maar in de tijd dat ik dat nog wel deed zou hij er zeker op gereageerd hebben)?
JimmyVe:
Let wel dat wanneer een lokale kolonie in dezelfde ruimte gehouden is als uitheemse kolonies voorzichtigheid nogsteeds geboden is in verband met parasieten die kunnen zijn uitgewisseld (ook bijvoorbeeld door gebruik van dezelfde materialen en gereedschappen voor deze kolonies).
Als je een lokale kolonie (dus echt uit de eigen directe omgeving) hebt en verder geen andere mieren (en liefst ook geen andere insecten) afkomstig van een andere lokatie, dan kun je deze met een gerust hart weer vrijlaten in de buurt van de vindplaats. In alle andere gevallen kan dit eigenlijk niet. (Streng, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen teneinde het risico op een ecologische ramp of anderzins ecologische schade in de omgeving te minimaliseren.)