HerculesMyre

HerculesMyre

Beitragvon Gilgameesh » 15. Dez 2005 04:03

Hey... Er som man sikkert kan se ny her. Rart at der er et forum som dette så man kan se at man ikke er helt excentrisk alene :lol:

Har siden jeg var en lille purk (er nu 36) haft myrer ( Rød SkovMyre, lille og stor, og Sort SlaveMyre, både samme og hver for sig ), dog af flere gange. den sidste koloni har jeg haft i næsten 10 år. De har en gipstue med adgang til et terrarium (bill) på ca 50 X 40 cm, med deres egen lille "hjemmelavede" myretue af grannåle...
og nu er det så kommet til den tid hvor mine dronninger er nær ved vejs ende. For 14 dage siden døde 1 af dem :cry: og har så kun 1 tilbage... OG de har begge i det sidste år næsten ikke formeret sig.. Jeg fodre mine arbejdere med både sukkervand med mineraler og aminosyre, og med bananfluer og maddiker, så der skulle ikke være noget der..

Nu kunne jeg så godt tænkt mig at min næste "klan" skulle være HerkulesMyre.
DERFOR; Er der nogen herinde som véd hvor man evt. kan finde dem i naturen ( altså til sommer ) :D ..... Bor i KBH. og har tit været i Hareskoven men ved ikke om det er det rigtige sted at lede.. Men har læst mig til at de skulle være at finde i nordsjælland...
Véd godt at det er muligt at købe dem via ANTSTORE men syntes det lyder for ricikabelt at sende de små "tøser" med posten så langt... Ville jo være spild af liv hvis de døde, ik´
Hilsen Jesper/Gilgameesh
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Gilgameesh
member
member

Land: Denmark (dk)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon nisras » 26. Dez 2005 18:20

Hej Jesper,

det lyder spændende med dine myrer. Flot at du har holdt fast ved dem så længe. Det kræver en vis fingerspidsfornemmelse for myrer.
Har du fået dem til at producere kønsindivider. Det er jo det bedste bevis på, at myrerne har det, som de skal!
Med hensyn til herculesmyrer findes der to arter inden for fornuftig afstand af København.
De er, som du sikkert ved, vore største myrer. Den største hedder Camponotus ligniperda, mens den ganske lidt mindre art hedder Camponotus herculeanus, deraf det danske navn. C. ligniperda kendetegnes ved større områder af rødt på kroppen end sin slægtning. Desuden har den længere ben og følehorn og er en smule mere skinnende.
Begge arter findes i Tisvilde Hegn med C. herculeanus som den almindeligste.
Kønsindividerne, som overvintrer i reden, sværmer allerede i maj måned, så der vil der være mulighed for fangst - med lidt held.
Ellers skal du gøre, som jeg selv ofte har gjort, nemlig undersøge trøskede grene i skovbunden på lysåbne fyrreskovslokaliteter.
Der vil der altid være en chance for at støde på små kolonier, som kan hjembringes uden problemer.
Ellers har jeg også ganske ofte fundet befrugtede hunner under bark på døde fyrrestammer. Til tider med yngel og de første små arbejdere.
Prøv lykken i Tisvilde Hegn.
Iøvrigt er der ingen problemer i at få tilsendt myrer fra Antstore. Det går meget, meget sjældent galt.
God fornøjelse med giganterne!!!
I øvrigt er du velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for assistance!

nisras
nisras
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 28. Dez 2005 18:02

Hej Nisras,

troede næsten at det var et dødt forum, det her. Og tak for dit svar.

Jeg har ikke haft "kønsindivider" hos mine myre. Tror det er p.g.a. at kolonien ikke bliver stor nok.. Har bemærket at de lig´som tilpasser sig omgivelsernes størelse.. Har haft terrarier og gipstuer som var både større og mindre end det jeg har nu. Og jeg har set at der er flere æg som klækkes når der er mere plads og visa versa.. Og jeg har også bemærket at det er nogenlunde det samme i naturen. Har aldrig set "flyvemyrer" i små skovmyre-tuer..

Tisvilde Hegn er jo ikke SÅ langt væk, så der skal jeg vidst en tur hen til foråret/sommer... Hvis min sidste dronning holder så længe.. Ellers vil jeg prøve AntStore....

Her til Januar sætter jeg kolonien ud i vores "bryggers" i en måneds tid, så de kan stå køligt og opleve lidt "vinter" Ellers bliver de sløve/dovne resten af året syntes jeg...

Véd du om man kan få SkovMyere og HerkulesMyre til at leve i symbiose lig´som med SkovMyre og SlaveMyre? Har prøvet det flere gange før (både m dronninger og m kolonier), det med at få dem til at anerkende hinandens dufte og med tålmodighed fået et positivt resultat.. For vil jo helst ikke være nødt til at aflive mine SkovMyre-arbejder. Og selvfølgelig kan jeg jo bare skaffe mig nye SkovMyre-dronninger til sommer men vil helst kun ha´en koloni... Og hvis min dronning dør inden sommer går kolonien jo alligevel i opløsning når hendes feromon forsvinder..

Endnu engang tak for dit svar.
Jesper.
Gilgameesh
member
member

Beitragvon nisras » 5. Jan 2006 02:03

Hej Jesper,

er netop vendt hjem fra en dejlig uge på Gran Canaria.
Ser derfor først dit brev nu.
Det vil bestemt ikke være nogen god ide at holde Camponotus herculeanus og en af de store skovmyrearter i samme terrarium.
Det vil næsten på forhånd være dømt til at mislykkes.
Begge arter er temmelig aggresive og den stærkeste vil givet udrydde den anden efter ganske kort tid.
Jeg har selv eksperimenteret meget (og gør det stadigvæk) med at holde forskellige myrearter sammen.
Det kræver normalt ret god plads, hvor de kan vænne sig til hinandens færden. Desuden vil der stort set altid fremkomme en hierarkisk graduering arterne imellem. En art vil normalt dominere de andre, som så indbyrdes vil dominere hinanden.
Hierarkiet kan ændres, efterhånden som styrkeforholdet måske forandres, men er normalt ret fast.
Det er altid utroligt spændende at iagttage, men det er altså en hårfin balancegang, og hvis man ikke er meget opmærksom, kan det gå helt galt med udryddelse af en eller flere arter til følge.
Det er jo sådan, det foregår i naturen, men der er der jo væsentlig større plads til rådighed, og hvis en koloni føler sig for domineret, har den trods alt mulighed for at søge andre jagtmarker - i hvert fald rent teoretisk!
Så, Jesper, drop tanken om et fornuftigt samliv mellem de nævnte arter.
Er du interesseret, har jeg forslag til mulige sammenstillinger af arter!

Venlig hilsen,

nisras
nisras
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 6. Jan 2006 21:44

Hej Nisras,

Gran Canaria.. Hvor lækkert. :flower02: Håber du havde godt vejr dernede. Og tak for dit indlæg.

Har også selv prøvet engang i tidernes morgen at holde 2 forskellige myrekolonier i samme terrarium, med død og ødelæggelse til resultat #-o Og det var heller ikke lige det jeg tænkte på. Flovt at jeg ikke kan formulere mig ordenligt.

Hvad jeg mente var om det var muligt at få en HerculesMyre-dronning til at "adoptere/ acceptere" arbejdere af SkovMyren og omvendt.. Jeg har flere gange ( med tålmodighed ganske vidst ) fået mine arbejder-myre til at "adoptere" en dronning fra en anden koloni.

Fremgangsmåden jeg har brugt er at jeg isolere et antal arbejder-myre ( fra 20 til 30 ) af de mindste, i et gennemsigtigt plastrør, der er delt på midten af et fintmasket gitter ( fra en vandhane evt. ) Jeg placerer så dronningen i den anden ende af plastrøret, således at den eneste kontakt mellem hende og arbejds-myrerne foregår gennem gitteret.. Efter 1 til 2 dage begynder de så at "tale" sammen gennem gitteret ( de udveklser foder ).
Så begynder jeg langsomt at udskifte arbejderne én af gangen med andre fra "moderkolonien" og efter ca 1 uge prøver jeg at fjerne gitteret. Som regl tager det ikke længere tid at "parre" dem. Derefter går der ca 14 dage hvor den "nye" koloni er i en box for sig selv (stadig med en udskiftning af arbejder-myre), inden jeg sætter dem sammen med "moderkolonien".

Men som jeg har nævnt før har jeg altså kun eksperimenteret med lille og stor SkovMyrer (Formica rufa) og Slavemyre (Formica fusca). Har som sagt INGEN erfaring når det gælder HerculesMyre. Men det håber jeg da at få :D

Har for øvrig købt en HerkulesMyre-dronning gennem AntStore. Håber hun kommer sikkert frem. Jeg har også læst de forskellige fora op og ned for at indhente oplysninger om hold af dronninger uden kolonier. Man vil jo gerne vide så meget som muligt. Men det er jo ikke alt man kan læse sig til desværre..

Véd du mon om HerkulesMyren (ligesom) SkovMyren bliver narret af rødt lys? Jeg kan huske at helt tilbage dengang jeg startede med at holde myre, boede de i én gennemsigtig box af rød plastik ( en TIC-TAC ) nede i terrariet indtil kolonien blev for stor og jeg måtte støbe et gips-formicarium. Hvis det virker på HerculesMyrer vil jeg nemlig placere dronningen i en TIC-TAC box så jeg kan følge hendes færden uden at skulle forstyrre mere end højest nødvendigt....

Gilgameesh
Gilgameesh
member
member

Beitragvon nisras » 6. Jan 2006 23:04

Hej Gilgameesh,

nej, undskyld, jeg tror faktisk det er mig, der ikke har læst din tekst ordentligt!!!
Når jeg læser den igennem nu, kan jeg godt se, hvad du mener.
Men jeg har ikke de store erfaringer med sammensætning af forskellige arter på den måde, du beskriver.
Jeg kender godt fremgangsmåden, som også er beskrevet flere steder i myrelitteraturen, men jeg vil stille mig tvivlende overfor et godt resultat med netop de nævnte arter.
Med hensyn til opfostring af en dronning til komplet koloni har jeg i de senere år ofte (også med Camponotus herculeanus) benyttet et reagensglas i hvis bund en smule vand er lukket inde af en vatprop for at sikre en tilstrækkelig fugtighed.
Røret lukkes med en anden vatprop, så dronningen ikke kan undslippe.
Normalt "snyder" jeg også en smule ved at fodre dronningen med lidt sukkervand før "fængslingen"., så hun har lidt at stå imod med.
Normalt varer det et par måneder, før de første arbejdere dukker op.
Reagensglasset er naturligvis dækket af. Jeg plejer at bruge et stykke stof, f. ex. et viskestykke, som reagensglasset kan trækkes ud fra uden større rystelser.
Ligesom andre myrer er Camponotusarter "blinde" for rødt lys.

Venlig hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon nisras » 6. Jan 2006 23:26

Hej Gilgameesh,

se billede i mit galleri!
nisras
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 9. Jan 2006 19:33

hej igen nisras,

øhhhhhhhh, hvor finder jeg dit galleri? Roder sQ lidt rundt på de her sider he-he.

Har forøvrigt fået min Herculesmyre-dronning i dag.. Temlig hurtigt må jeg indrømme. Og det ser ikke ud som om at hun er påvirket af turen.. Da jeg gav hende lidt sukkervand på en vatpind gik hun næsten med det samme igang med at spise lidt.. Så langt, så godt. Håber på det bedste
:grin:
Jeg kan oz godt glemme ALT om at flytte hende over i den box af rød plast som jeg havde forberedt, for hun kom med både æg og 3 små larver. Og vil ikke jo helst ikke forstyrre mere end højest nødvendigt. OG selvfølgelig heller ingen forsøg på mikse hende med mine Skovmyrer. Kunne ellers ha´ været et spændende forsøg..
Gilgameesh
member
member

Beitragvon nisras » 10. Jan 2006 00:32

Hej Gilgameesh,

klik på galleri-ikonet! Sværere er det ikke!

Hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 10. Jan 2006 09:12

Hej Nisras,

og tak. Selvfølgelig...... Hvor dum må man være :oops:

hilzen
Gilgameesh
Gilgameesh
member
member

Beitragvon Frico » 21. Jan 2006 22:51

Hej i to,
jeg vidste ikke at der også fandtes Myrer holdere i danmark, men der kan man bare se.
Jeg håber det går godt med dine C.h Gilgameesh, men jeg undrer mig alligvel, fordi de burde være i Vinterhi nu, så kan hun da ikke drikke/spise nu vel?
I er nu heldige i bor ved københavn; jeg bor i aabenraa og har kun haft Myrmica rubra.Andre spezielle myrearter findes der ikke hernede, men det forekommer mig for langt at køre hele den Strekning, det kniver også med pengene fra med Antstore.
Men sådan er livet.
Må jeg spørge hvad for nogle arter du ellers har haft nisras?

hilsen
Frico
Frico
member
member

Beitragvon nisras » 22. Jan 2006 12:10

Hej Frico,

det burde nu ikke være noget problem at bo i Åbenrå med hensyn til myrer.
Jeg boede selv omkring ti år i Sønderborg og havde absolut intet besvær med at finde spændende myrearter.
Af gode samlesteder kan nævnes Sønderskoven, Bommerlund Plantage og den lille Kiskelund Plantage. I de områder fandt jeg de forskellige Skovmyretyper (Formica rufa m. fl.) samt forskellige Serviformica-arter som Formica fusca, F. rufibarbis, F. cinerea og F. transcaucasica.
Allesammen spændende og aktive arter.
Desuden masser af Lasius- og Myrmica-arter.
Sønderjylland er klart at foretrække for Sjælland, så der er ingen grund til klage! Det er bare at komme i gang, når foråret nærmer sig!
Hvis du kigger lidt i mine indlæg, finder du også en opgørelse over de arter, jeg har i øjeblikket. Derudover har jeg af spændende arter haft følgende: Amazonmyre (Polyergus rufescens), Vævermyrer (Oecophylla longinoda og smaragdina), Camponotus vagus, Camponotus cruentatus og Formica sanguinea (Blodrød rovmyre).
Men se nu at få udforsket dit nærområde, når det begynder at ligne forår!

Hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon Frico » 22. Jan 2006 12:29

jeg har allerede sidste forår udforsket alt i området(haderslev-christiansfeld)men uden held, bord ikke i aabenraa endnu, men boede i sønderborg...har aldrig set noget til skovmyre, selvom jeg har ledt.Men jeg tror ikke jeg finde C.h-C.l hernede...

Hilsen
Frico
Frico
member
member

Beitragvon nisras » 22. Jan 2006 13:15

Hej,

med hensyn til Camponotus herculeanus og ligniperda har du ret.
De findes ikke i Sønderjylland, men der er jo så utrolig meget andet, der er mindst lige så spændende. Det er jo ikke størrelsen, der gør det!!!
Hvis du er meget interesseret, skal jeg prøve at finde en C. herculeanusdronning til dig, når det bliver varmt nok!

Hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon Frico » 22. Jan 2006 13:21

Hej,
Min morfar(der er Jæger) har fortalt mig om skovmyre længere oppe i landet, det er muligt vi engang kan tage derop.(nok til forår, når de solbader)
Det ville være meget gavmildt hvis du kunne finde ein dronning til mig, jeg ville være dig ydderst taknemmelig.

Hilsen,
Frico
Frico
member
member

Nächste

Zurück zu Hjælp for nyankomne