Enkele vragen....

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Enkele vragen....

Beitragvon Fritzel » 12. Jan 2010 12:35

Hallo,

ik hou samen met een vriend mijn profielwerkstuk over het houden van mieren, we hebben de mieren inmiddels binnen en in de (zelfgemaakte) arena geplaatst. Dit is afgelopen vrijdag gebeurd, toen we maandag terug kwamen waren ze geen van allen te zien. Wel konden we duidelijk zien dat ze gegraven hebben omdat er gekleurd zand dat, dieper in de arena zit, naar boven was gehaald. Vanochtend zagen we uit deze hoop zand ook meerdere malen een mier (of verschillende mieren) tevoorschijn komen. Één van deze keren had hij ook weer een zandkorreltje vast die hij daar neerlegde en vervolgens verdween hij weer naar beneden. We hebben messor barbarus mieren, bij aankomst leefde de koningin nog, samen met 7 werkers. Volgens mij waren er toen ook al wat eitjes, de werksters hadden witte dingetjes vast.

We maken ons echter zorgen om een paar dingen:
- diep in de arena (die trouwens vast zit met een buisje aan een formicarium, op een plek waar de zand/leem mix niet helemaal goed aansluit op het glas zit in (inmiddels) dode mier, gister bewoog hij nog. Hoe weten we dat er niet meer mieren dood zijn.
- ook zien we verder geen gangenstelsels, we hebben dus geen idee waar ze heen zijn gegraven, laat staan waar de koningin zit, of ze nog leeft en of ze inmiddels eieren heeft gelgd.
- de zand/leem combinatie is nog steeds erg vochtig, doordat de arena op een hittemat staat ontsaat er condens op het glas. We maken ons zorgen over schimmelvorming.
- hoe lang duurt het voordat de eitjes uitkomen en de mieren grotere (zichtbare) gangenstelsels hebben gegraven? De arena is ongeveer 1,5 cm dik.
- hoe krijgen we de mieren actief om naar de arena voedsel te zoeken?

Als iemand deze vragen kan beantwoorden of misschien nog wat tips heeft zou dat geweldig zijn. Vanmiddag volgen er nog wat foto's

Groeten Tim en Joris.
Fritzel
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Enkele vragen....

Beitragvon Devenity » 12. Jan 2010 18:03

Hallo Tim en Joris,

Ik heb een soort gelijke probleem.. ik heb sinds vrijdag mijn mieren "Fusca" echter waren ze al wel snel in de farm, nadat de koningin als eerste op onderzoek was gegaan volgde de rest haar een dag later. Nu zaten ze vooral op de bodem en was van graven geen sprake, dus heb ik zelf met een schroeven draaier precies in het midden in het zand een klein gaatje gemaakt. (stom dat ik het niet aan het glas heb gedaan). Nu zie ik ze wel af en toe boven komen wanneer het donker genoeg voor ze is. Ik weet dus wel dat mijn koningin nog leeft en enkele werkers (denk allemaal). Maar graven doen ze niet, ik denk dat ze ook aan een winterslaap zitten of net wat. Misschien dat dat bij jullie ook het geval is? en wil je ze zien misschien goed donker maken? handdoek er overheen doen? Ik heb gister avond een 2de gat gemaakt (nu wel tegen het glas aan) in de hoop dat ze daar heen zullen gaan zodat ik of het oude gat dicht kan maken of deze door te trekken naar het glas zodat er zicht is. Ik ben er al wel achter dat geduld nodig is bij het houden van mieren, had ik wat actievere mieren willen hebben had ik denk ik een grote colonie moeten kopen van 200 mieren ;), maar wat is er nou leuker dan je mieren de gangenstelsel zien maken en het zien groeien van je nest.

Ik denk zo lang je ze de mogelijkheid geeft door eten en drinken klaar te zetten in de buitenwereld dat er niet al te veel mis kan gaan...
Ik hoor graag of je hier wat aan hebt gehad.

Groetjes
Devenity
member
member

Beitragvon JimmyVe » 12. Jan 2010 22:23

Hoi allen.

Zoals ik in een andere post verwijs gaat het hier om nog zeer kleine kolonies, deze zijn een pak minder actief dan grotere kolonies, houd er ook rekening mee dat het nu winterslaap is voor de meeste soorten. Messor barbarus heeft wel een iets mindere lange winterlsaap nodig maar rond deze periode zijn ze meestal nog wel in hun winterslaap.

De koningin zal je waarschijnlijk niet vlug (of nooit) meer zien, deze blijven normaal hun hele leven onder de grond (in het nest dus).
Zoals Devenity als zei, 2 a 3 keer per week vers voedsel aanbieden en dan maar afwachten tot de kolonie groeit, meer kan je nu nog niet doen. Deze soort mag je ook wel wat bijverwarmen tijdens de lente en zomer.
Om schimmel te vermijden zou het handig zijn mocht je het nest kunnen verluchten zo dat het condenswater weg kan.

Veel succes.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Fritzel » 13. Jan 2010 18:32

Bedankt voor de antwoorden.

We verwarmen inderdaad, er ligt een thermomat onder de arena.

Gister had ik het eerder opgegraven zand weggehaald, zodat we beter konden zien of ze nog steeds bezig zijn met graven. Vanochtend lag er weer nieuw zand dus dat is gelukkig het geval. Nu vraag ik me alleen af of het verstandiger is om het voedsel in de arena, of in het formicarium te leggen. ik heb het idee dat ze daar helemaal niet komen. maar als ze nu waarschijnlijk winterslaap hebben zullen we gewoon rustig afwachten!

hier wat foto's:

Bild

Bild

in de foto hierboven zie je in de onderste gele laag aan de linkerkant, bijna tegen het hout aan, een zwart stipje. dit is een mier, en volgens mij is die dood.

Bild
Fritzel
newbie
newbie

Beitragvon Devenity » 13. Jan 2010 20:03

Hoe is die mier daar kunnen komen dan? niet goed opgevuld geweest aan de rand? en er dus langs af gezakt?
Kunnen die mieren niet ontsnappen via de bovenkant? ik bedoel ik vertrouw die glijzooi niet zo, ik heb namelijk overal een deksel op zitten.
Enkele snelle foto's van mijn Nest.
Bild
Bild
Bild
Achter de vuilniszakken (om het donker voor de mieren te maken) zitten verschillende kleuren banen zand.
Ook ik zie ze niet vaak wandelen maarja dat heb je denk ik tijdens een winterslaap.
Devenity
member
member

Beitragvon jeffrey432 » 14. Jan 2010 23:13

Waarom doe je geen rode folie?
Ze zien geen rood licht en je kan ze altijd bekijken zonder ze te storen.
jeffrey432
member
member

Beitragvon Devenity » 15. Jan 2010 18:09

Dit is even voor nood geweest, heb nogal weinig tijd gehad van de week.
Devenity
member
member

Beitragvon JimmyVe » 18. Jan 2010 21:17

Ik denk dat ze grotendeels in hun winterslaap gaan zitten, daarom dat ze zo inactief zijn.
Voor kleine kolonies werkt het glijmiddel meestal wel goed, dit begint pas te valen als de kolonie grooter is. (bij sommige soorten dan toch) Het kan nooit geen kwaad om toch ook nog een deksel te gebruiken, ik doe dit ook bij al mijn nesten.

De opstelling ziet er goed uit voor een startende kolonie. Succes.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Fritzel » 24. Jan 2010 13:01

Grote doorbraaak!

Afgelopen donderdag zagen we plotseling allemaal werksters, en zelfs de koningin, druk in de weer met larven, helemaal op de bodem van de arena. Het probleem is alleen dat dit bij de uitgang is van het bewateringsbuisje, we kunnen daar dus geen water meer in doen. Maar het is mooi dat ze in ieder geval actief bezig zijn en dat ze niet slapen!
Fritzel
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 25. Jan 2010 19:36

Misschien kan je dan langs de bovenkant het nest wat bevochtigen.
JimmyVe
member
member

Zurück zu algemene vragen