Hallo,
ik hou samen met een vriend mijn profielwerkstuk over het houden van mieren, we hebben de mieren inmiddels binnen en in de (zelfgemaakte) arena geplaatst. Dit is afgelopen vrijdag gebeurd, toen we maandag terug kwamen waren ze geen van allen te zien. Wel konden we duidelijk zien dat ze gegraven hebben omdat er gekleurd zand dat, dieper in de arena zit, naar boven was gehaald. Vanochtend zagen we uit deze hoop zand ook meerdere malen een mier (of verschillende mieren) tevoorschijn komen. Één van deze keren had hij ook weer een zandkorreltje vast die hij daar neerlegde en vervolgens verdween hij weer naar beneden. We hebben messor barbarus mieren, bij aankomst leefde de koningin nog, samen met 7 werkers. Volgens mij waren er toen ook al wat eitjes, de werksters hadden witte dingetjes vast.
We maken ons echter zorgen om een paar dingen:
- diep in de arena (die trouwens vast zit met een buisje aan een formicarium, op een plek waar de zand/leem mix niet helemaal goed aansluit op het glas zit in (inmiddels) dode mier, gister bewoog hij nog. Hoe weten we dat er niet meer mieren dood zijn.
- ook zien we verder geen gangenstelsels, we hebben dus geen idee waar ze heen zijn gegraven, laat staan waar de koningin zit, of ze nog leeft en of ze inmiddels eieren heeft gelgd.
- de zand/leem combinatie is nog steeds erg vochtig, doordat de arena op een hittemat staat ontsaat er condens op het glas. We maken ons zorgen over schimmelvorming.
- hoe lang duurt het voordat de eitjes uitkomen en de mieren grotere (zichtbare) gangenstelsels hebben gegraven? De arena is ongeveer 1,5 cm dik.
- hoe krijgen we de mieren actief om naar de arena voedsel te zoeken?
Als iemand deze vragen kan beantwoorden of misschien nog wat tips heeft zou dat geweldig zijn. Vanmiddag volgen er nog wat foto's
Groeten Tim en Joris.

, maar wat is er nou leuker dan je mieren de gangenstelsel zien maken en het zien groeien van je nest.