Formicarium voor profielwerkstuk

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Formicarium voor profielwerkstuk

Beitragvon Krabbie » 16. Sep 2009 20:11

Hoi iedereen,

Ik ben net aangekomen op dit forum en wel omdat ik nu al iets voor mijn profielwerkstuk moet verzinnen(6VWO).
Ik kwam op het idee om een formicarium te beginnen en kwam meteen op deze site.
Nu is mijn plan om een ytong formicarium te beginnen maar ik heb nog wat vragen:

1. Is de naam ytong bekend in Nederland en waar kan ik het halen(Gamma/Praxis?)?

2. Omdat de periode van pws ligt tussen oktober en eind februari zit ik met een probleem. Ik kwam erachter dat ook Europese mieren in een formicarium een winterslaap moeten houden en die ligt net in die periode. Omdat ik wat activiteit van mijn mieren verlang voor onderzoek zou ik dus eigenlijk die winterslaap voor 1 jaar weg willen hebben. Dus kan ik die voor 1 keer overslaan en kan dat met alle soorten? Ik zit zelf te denken aan Myrmica rubra omdat deze wat levendiger is dan Lasius niger maar ik heb geen idee wat ik met die winterslaap moet doen. Of zijn er europese soorten die makkelijk zijn en géén winterslaap verlangen? Misschien kan ik een spot laten schijnen op het nest zodat het warm blijft...

3. Hoe werkt het bevochtigen van een ytongblok? Kan ik met een plantenspuit gewoon over het blok sproeien of moet dat op een andere manier?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en ben benieuwd naar de antwoorden :mrgreen:

Gwenaël
Krabbie
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Formicarium cap for 6mm connector

Re: Formicarium voor profielwerkstuk

Beitragvon ProXi » 17. Sep 2009 19:05

Je kan Ytong blokken kopen bij de Gamma
Daar kan je verschillende maten kopen en het is ook nog makkelijk te zagen, dus je kan het nog zelf bepalen ook welke maat je wil
Die blokken zijn ook best goedkoop trouwens.

Een winterslaap kan je wel keer overslaan.
Ze gaan er niet van dood, als je dat een keer overslaat.
Alleen ze hebben het eigenlijk wel nodig om bij te komen, dus het is wel wenselijk.
Met L.Nigers en M.Rubra kan je de winterslaap wel overslaan in ieder geval een keer.

Er zijn verschillende manieren voor het bevochtigen.
Doe je een verticaal nest, dan kan je bovenop een gleuf maken. Eerst wat gaten boren en vervolgens uithakken met een bijtel.
In die gleuf kan je vervolgens water toevoegen (zoiets heb ik momenteel)

Bij een horizontaal nest kan je het blok vochtig houden,zoals op de onderstaande afbeelding ( even uit een ander topic gehaald)
download/file.php?id=14084&mode=view
Met plantenspuit is niet zo heel handig :P

Wat wil je precies met je Pws gaan doen eigenlijk ? :P
ProXi
member
member

Beitragvon Krabbie » 17. Sep 2009 20:07

Heel erg bedankt voor je reactie!
Dus als ik ze koop en ze komen in een warm formicarium(dmv een spot) dan kan ik ze in principe voor 1 winter actief houden. Mooi om te horen! :D

Het nest wordt een horizontaal nest, alleen ik heb die afbeelding vaker gezien maar snap er geen snars van.
Is dat plastic bakje in de rots onderin met water gevuld en hangt daar een gedeelte van het ytongblok in om het vocht op te nemen?

Met mijn PWS ga ik denk ik met het formicarium verschillende tests doen op licht, warmte, vochtigheid en dan kijken wat de mieren liever hebben (ik denk dat ik de antwoorden al weet maar mij biolerares niet :mrgreen: ) Ook ga ik geuren werken en kijken wat hun aantrekt en wat hun op afstand houd.
Ik heb ook gelezen dat M. rubra redelijk agressief kan zijn dus dat wil ik ook onderzoeken en dan kijken wat het met levend voer doet. :wink:

Ik begin meteen met een koningin met 26-50 werksters zodat het ytongnest meteen in gebruik kan worden genomen en ik tijdens mijn PWS niet te lang hoef te wachten op meer mieren.
Legt de koningin ook tijdens de winter eieren?? :?: (niet winterslaap want die krijgen ze niet).
Zuletzt geändert von Krabbie am 17. Sep 2009 20:14, insgesamt 1-mal geändert.
Krabbie
member
member

Beitragvon Krabbie » 17. Sep 2009 20:13

Oh ja nog een vraag:
Hoe houd ik het condens weg van de ruit? Oftewel hoe kan ik het ytongnest genoeg laten ventileren? :?:
Krabbie
member
member

Beitragvon ProXi » 17. Sep 2009 22:36

Inderdaad, dat kan ;)

Misschien is deze afbeelding wat duidelijker.
Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar
Er moet inderdaad een gedeelte van het Ytong blok in het water hangen.
Zo wordt het water opgezogen.

Oke, ik ben benieuwd naar hoe je dat allemaal gaat doen. Klinkt wel leuk in ieder geval.
Lasius Niger mieren zijn ook best agressief. vind ik persoonlijk als ik kijk naar mijn kolonie
Volgens mij is het juist een vrij agressief soort, maar misschien kunnen anderen daar wat meer over zeggen ook.

Als je gewoon zorgt dat je kamertemperatuur goed is en je gebruikt een lamp, dan zullen ze niet in
winterslaap gaan en zal de koningin ook zeker eitjes blijven leggen.

Het proces van eitje naar mier duurt wel even, dus ik zou wellicht een grotere kolonie kopen.
Ik denk niet dat je er in paar maanden tijd meteen honderden zal krijgen.
Misschien heeft iemand er wel eentje voor je te koop in Nederland.
Op sommige forums worden nog wel eens kolonies aangeboden en je kan ook altijd zelf vragen of iemand er 1 heeft.

Ik heb nooit echt last van condens eigenlijk. Volgens mij gaat dat vanzelf wel weg.
Maar dat ontstaat door temperatuur verschillen geloof ik :P
Dus je moet niet heel heet water vullen in je ytong bijvoorbeeld of een hele vochtige ytong blok belichten van dichtbij met een lamp.
Je heb een lamp trouwens niet echt nodig als je kamer op goede temperatuur is.

Krabbie hat geschrieben:Heel erg bedankt voor je reactie!
Dus als ik ze koop en ze komen in een warm formicarium(dmv een spot) dan kan ik ze in principe voor 1 winter actief houden. Mooi om te horen! :D

Het nest wordt een horizontaal nest, alleen ik heb die afbeelding vaker gezien maar snap er geen snars van.
Is dat plastic bakje in de rots onderin met water gevuld en hangt daar een gedeelte van het ytongblok in om het vocht op te nemen?

Met mijn PWS ga ik denk ik met het formicarium verschillende tests doen op licht, warmte, vochtigheid en dan kijken wat de mieren liever hebben (ik denk dat ik de antwoorden al weet maar mij biolerares niet :mrgreen: ) Ook ga ik geuren werken en kijken wat hun aantrekt en wat hun op afstand houd.
Ik heb ook gelezen dat M. rubra redelijk agressief kan zijn dus dat wil ik ook onderzoeken en dan kijken wat het met levend voer doet. :wink:

Ik begin meteen met een koningin met 26-50 werksters zodat het ytongnest meteen in gebruik kan worden genomen en ik tijdens mijn PWS niet te lang hoef te wachten op meer mieren.
Legt de koningin ook tijdens de winter eieren?? :?: (niet winterslaap want die krijgen ze niet).
ProXi
member
member

Beitragvon Krabbie » 18. Sep 2009 20:44

Heel erg bedankt voor je reactie :wink: , hier heb ik echt veel aan!

Mijn kamer is niet echt op goede temperatuur. Kan redelijk makkelijk tegen de 10 graden Celsius in een winternacht zakken.
Ik denk dat ik een infrarode spot erop laat schijnen zodat deze snachts ook kan verwarmen zonder licht.

Maar is Lasius niger of Myrmica rubra de agressiefste van de twee :?:
Krabbie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 19. Sep 2009 09:23

Je kan ook altijd warmtematjes gebruiken.

Lasius niger is iets agresiever.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Krabbie » 20. Sep 2009 20:33

Warmtematje is inderdaad misschien beter, kan ik die daarna voor mijn luipaardgekko's gebruiken. :D
Dus uiteindelijk is Lasius niger interessanter voor onderzoek of is er iets wat M. rubra onderscheidt van L. niger?
Krabbie
member
member

Beitragvon ProXi » 21. Sep 2009 17:01

Geen dank hoor ;)
Als je kamer koud wordt moet je inderdaad warmte matjes gebruiken en een lamp wellicht.

Er zijn geen echte verschillen die interessant zijn voor je onderzoek denk ik.

Myrmica Rubra zijn iets groter en ze kunnen steken en ze zien er wel wat anders uit dan andere soorten mieren die in Nederland voorkomen qua vorm.
Lasius Niger kolonie ontwikkelt zich sneller en zijn wat agressiever.
En ze hebben zelfde verzorging nodig eigenlijk
ProXi
member
member

Beitragvon Krabbie » 22. Sep 2009 15:21

Kunnen Lasius niger dan niet steken?
Ik heb gekeken voor ytong bij de Gamma en ik heb een blok gevonden van 60×20×10(l×b×h)
Nu vindt ik dit geen handige vorm dus ik dacht eigenlijk om het blok zo te zagen dat ik 40×20×10 krijg.
Is dit groot genoeg om een beginnende kolonie van 1 koningin en 51-100 werksters in te houden?

Ik ga dus gangen maken op het 40×20 vlak.

Nog een vraag:
Als ik PTFE wil gebruiken om uitbraak te voorkomen dan moet ik het dus vochtig houden. Betekent dit dat ik er af en toe water op moet smeren (met een kwastje bijv.) of nieuw PTFE op moet smeren?
Krabbie
member
member

Beitragvon ProXi » 22. Sep 2009 17:29

Nee Lasius niger mieren kunnen niet steken.

Ja dat blok zal ruim voldoende zijn voor een kolonie van die grootte.
Had eerst zelf een kleiner blok en daar konden ze zelfs makkelijk in.

Over PTFE weet ik niet zeker,
maar volgens mij moet je er juist geen water opdoen heb ik een keer begrepen.
ProXi
member
member

Beitragvon Krabbie » 22. Sep 2009 18:57

Wat gebruiken jullie tegen uitbraak?
Krabbie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 22. Sep 2009 20:13

PTFE en een deksel.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Krabbie » 22. Sep 2009 20:16

herhaling:
Als ik PTFE wil gebruiken om uitbraak te voorkomen dan moet ik het dus vochtig houden. Betekent dit dat ik er af en toe water op moet smeren (met een kwastje bijv.) of nieuw PTFE op moet smeren?

Welke siliconenkit kan ik gebruiken om het glas tegen het ytong te plakken?
Ik heb hier nog doorzichtige aquariumkit liggen maar ik weet niet of dat blijft plakken aan ytong?
Welke kit hebben jullie gebruikt?
Krabbie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 22. Sep 2009 20:19

PTFE moet je maar één keer aanbrengen het werkt net als het droog is niet als het vochtig is. Het gaat ongeveer 1 a 2 jaar mee eer je het moet vervangen.

Ik gebruik siliconen die je ook in badkamers kan gebruiken. Transparante Tec7 neem ik ook wel eens. Daar kan je alles mee aan elkaar lijmen. :)
JimmyVe
member
member

Nächste

Werbeanzeige: Formicarium cap for 6mm connector

Zurück zu algemene vragen