Ik ben net aangekomen op dit forum en wel omdat ik nu al iets voor mijn profielwerkstuk moet verzinnen(6VWO).
Ik kwam op het idee om een formicarium te beginnen en kwam meteen op deze site.
Nu is mijn plan om een ytong formicarium te beginnen maar ik heb nog wat vragen:
1. Is de naam ytong bekend in Nederland en waar kan ik het halen(Gamma/Praxis?)?
2. Omdat de periode van pws ligt tussen oktober en eind februari zit ik met een probleem. Ik kwam erachter dat ook Europese mieren in een formicarium een winterslaap moeten houden en die ligt net in die periode. Omdat ik wat activiteit van mijn mieren verlang voor onderzoek zou ik dus eigenlijk die winterslaap voor 1 jaar weg willen hebben. Dus kan ik die voor 1 keer overslaan en kan dat met alle soorten? Ik zit zelf te denken aan Myrmica rubra omdat deze wat levendiger is dan Lasius niger maar ik heb geen idee wat ik met die winterslaap moet doen. Of zijn er europese soorten die makkelijk zijn en géén winterslaap verlangen? Misschien kan ik een spot laten schijnen op het nest zodat het warm blijft...
3. Hoe werkt het bevochtigen van een ytongblok? Kan ik met een plantenspuit gewoon over het blok sproeien of moet dat op een andere manier?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en ben benieuwd naar de antwoorden
Gwenaël

(niet winterslaap want die krijgen ze niet).