Ikzelf geef de voorkeur aan de verticale formicariums al heb ik sinds een dag of 4 ook een y-tong steen aan mijn kolonie M.Rubra gekoppeld.
Het is de bedoeling dat ze eerdaags hun nest verhuizen naar de y-tong steen. Momenteel zit het nest in een zelfgemaakte farm van plexiglas gevuld met tuinaarde, echter de grond is zo droog geworden dat de kamers en gangen niet meer goed zichtbaar zijn.
Doordat je een Y-tong steen goed vochtig kunt houden en M.Rubra van een vochtig nest houdt hoop ik dat ze zo zullen verhuizen. Aan de Y-tong steen heb ik een antstore arena verbonden van waaruit ik de kolonie voer.
Voor mijn Lasius Niger kolonie heb ik een grote onderzetter voor onder een bloempot gekocht. Daarop heb ik een iets kleinere gezet waardoor er een soort van gracht ontstaat tussen de 2. Deze gracht vulde ik met water. De onderzetters zelf heb ik ingespoten met lijm en vervolgens heb ik er vogelzand op gestrooid. Nu is het plastic oppervlak lekker ruw zodat de mieren niet zo snel in de gracht vallen en verdrinken.De binnenste (en kleinste) onderzetter heb ik gevuld met vogelzand. Hierin kunnen de mieren niet graven! Dit moeten ze doen in de small antfarm van antstore wat ze dan ook doen. Deze staat weer op het vogelzand. Nu heb ik een combinatie van verticale antfarm en arena ineen!!
Ik heb nog geen fotos van nu het af is, alleen van toen ik bezig was met bouwen. Maar om een idee te krijgen alvast deze foto, zodra de rest ontwikkeld is zet ik ze op het forum. (ik heb nog zo een ouderwets fototoestel, lol)
Dan heb ik nog een F.Fusca koningin en 1 werker welke ik in een antstore standard farm met arena houd. Hopelijk begint ze eindelijk eens met groeien. Ik heb ze nu sinds oktober 2004.
En ik heb ook nog mijn trots, de F. Sanquinea kolonie, die in een groot verticaal formicarium zit. (zie andere posts)
Waar houden jullie je kolonies in? verticale formicariums/terraria/y-tong etc.etc.
Patrick