Alle materialen (op het glas na) zijn afkomstig van de bouwmarkt met de grote G.
4 handzame Y-tong
Uitschuifbaar glas
Benodigd gereedschap:
(oude) schroevendraaier
zaag/zaagmachine
meetlint
handboor
potlood
föhn
werktafel
Benodigd materiaal:
2 Y-tong platen (5 cm dik)
3 planken, grenen
3 afwerkstrips, grenen
houtlijm
betonlijm
Uitvoering:
De twee Y-tong platen heb ik door midden gezaagd. Dit leverde me vier platen van elk 30X20X5 op. Met de handboor heb twee horizontale boorgaten gemaakt. Met behulp van een oude schroevendraaier heb ik deze uitgebeiteld en het gangenstelsel aangelegd. Hierbij kwam een hoop (irriterend) stof vrij, welke ik met de föhn heb weggeblazen. Een stickertje op de hals van de schroevendraaier voorkwam dat het gangenstelsel ongelijkvloers zou liggen. De afwerkstrips heb ik met houtlijm op de planken vastgeplakt. Vervolgens heb ik deze op maat gezaagd en met de zaagmachine haaks gemaakt (kan ook goed met een figuurzaag) Deze heb ik met betonlijm op het Y-tong vastgeplakt. Het glas heb ik bij een schilder op maat laten maken. Dit was het duurste materiaal.
Aan het Y-tong nest wordt straks nog een voedsel bakje gekoppeld.
Een polyether plaatje onder het nest voorziet straks in optrekkend vocht welke de Y-tong vochtig zal houden. Het glas wordt afgeschermd met rood folie.
Een van de Y-tong zal binnenkort betrokken worden door een kolonie Myrmica specioides (duinsteekmier) De 3 overige wachtten op andere interessante Myrmica soorten.

zo bespaar je wel wat plaats. Mijn zijn net ietsje te groot, heb al redelijk wat plaats nodig om merede formicariums te plaatsen.