Camponotus ligniperda VS Lasius niger - Fight!! -

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Camponotus ligniperda VS Lasius niger - Fight!! -

Beitragvon mvegt19 » 3. Okt 2008 15:40

Beste Allemaal!.
ik, Martin,
heb een kleine kolonie Lasius niger, rond de 50 werksters. in een Y-tong setup. 1tje zoals jimmy V een keer had staan als perfecte setup. heel simpel volledig y-tong blok aantal gangen met kamers, glazen plaat erop, 1 klein bakje (10 bij 15 cm) met onderin een gaatje wat precies aansluit op de gangen. in het bakje kan ik mooi voeren (foto's volgen).onderin het ytong blok een deel uitgehakt waar een bakje water onder zit en een deel ytong wat erin hangt en water opzuigt)

nu heb ik net een kolonie Camponotus* ligniperda besteld. 1 koningin met 11-25 werksters geloof k. nog niet gearriveerd, hoop dat het lekker dichtbij de 25 werksters zit. lasius niger is een leuke soort, maar wel erg huis-tuin en keuken mier. hoop dat Camponotus* ligniperda wat groter is en wat uitdagender. over 10 dagen zal ik ze wel hebben ongeveer.

nu heb ik eigenlijk thuis niet meer ruimte om ze een eigen formicarium te geven. dus ik denk dat ik gewoon een klein gaatje maak in de bak(iets groter dan het proefbuisje wat ik krijg met de nieuwe kolonie) dan het proefbuisje erop aansluiten (overige ruimte waar nodig met buddy dichtplakken). Vervolgens heb ik dus eigenlijk 2 nesten beide aangesloten op 1 arena (bakje). (foto's volgen)
achtten jullie de kans groot dat dat een slachtpartij gaat worden? of zullen ze elkaar wel met rust laten?

beide soorten hebben een winterslaap nodig. het is nu 2 oktober, ik zal ze waarschijnlijk over een aantal dagen ontvangen, dan ben ik van plan beide soorten nog 2 vliegen(insecten te geven) en ze vervolgens in de schuur te zetten welke tegen ons huis aan staat, dus nog wel een klein beetje warmte krijgt van huis uit.

is eind oktober een goed moment om ze te verkassen naar de schuur?

zal zodra ik de kolonies bij elkaar voeg proberen met behulp van time lapse een filmpje in elkaar te flansen:) voor zover dat lukt. geen spiegelreflexcamera helaas, wel een canon g9, schiet erg mooie plaatjes.ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van mijn opstelling. het is niet zo mooi, maar wel functioneel.
in afwachting van de reacties!, aan de titel zal het niet liggen:)

* Edit Antstore
mvegt19
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Camponotus cf. albosparsus

Re: Camponotus Ligniperda VS lasius Niger - Fight!! -

Beitragvon JimmyVe » 3. Okt 2008 15:49

Campontus ligniperda is de grootste Europeese mier dus daar kan je al tevreden over zijn. ;)
In het begin als beide kolonies klein zijn zal het mss wel lukken maar al daar schat ik de kans klein in. Ze zullen zeker gaan vechten en mekaar uitmoorden. Lasius niger is nogal vrij aggresief tegen over andere kolonies.
Ik denk toch dat ze best beide een andere buiten wereld geeft.

Eind oktober is primma.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Re: Camponotus Ligniperda VS lasius Niger - Fight!! -

Beitragvon mvegt19 » 3. Okt 2008 16:42

ja, denk dat je gelijk hebt. ik ga er nog over nadenken. 1 meter ytong op m'n bureau neemt al aardig wat plaats in beslag:) misschien kom ik nog op een oplossing, ik kan ze voorlopig nog in het proefbuisje houden natuurlijk.
thx! jimmy
mvegt19
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Camponotus ligniperda VS Lasius niger - Fight!! -

Beitragvon JimmyVe » 5. Okt 2008 13:28

Idd, je kan ook een verticaal ytong nest maken. Zo neemt het veel minder plaats in beslag.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Werbeanzeige: Camponotus cf. albosparsus

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu algemene vragen