Labyrinth ombouwen tot nest

Labyrinth ombouwen tot nest

Beitragvon amor » 17. Jun 2008 10:26

Bild

Ik zou graag hiervan een nest maken alleen ben ik niet zeker of het zou lukken om het hout vochtig te houden. Ik ga er van uit dat het hout vervormt of rot? Ik zou ook een paar gangen wegknippen zodat ze meer ruimte hebben (kamers).

Grtz.
Amor
amor
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 17. Jun 2008 15:28

Ik weet niet hoe groot dit labyrinth is maar volgens mij is het wel te doen voor een kleine kolonie. Dan zit je enkel nog met het vochtig houden ervan (zoals je al reeds vermelde). Dit gaat is stuk moeilijker zijn omdat het hout idd gaat rotten of vervormen. Je kan er mss een paar proefbuisjes aan bevestigen. Daar kunnen ze dan hun broed in stoppen zodat deze toch in een vochtige ruimte liggen.
JimmyVe
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon amor » 17. Jun 2008 15:38

Ik heb nu een test gedaan met water in/op het hout en het blijft zitten tussen het glas en het hout dus dat is wel goed denk ik. Ik ga binnenkort foto's plaatsen. Nu ga ik nog een nest uit Ytong en uit kurk maken. Dan ga ik zien welke het beste is en ga ik op zoek naar een koningin. Ik zal moeten wachten tot ze uitvliegen. Ofwel uitgraven maar ik woon in de stad en ik heb maar een klein courtje. Er was ooit een groot Lasius Niger nest maar dat heb ik vorigjaar proberen uitgraven en spijtig genoeg zie ik nu af en toe nog maar een paar mieren lopen.
amor
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Jun 2008 16:02

Het nest uitgraven zou ik me niet mee bezig houden, de kans is klein dat je de koningin gaat vinden. Plus dat je nooit heel het nest kunt vangen op deze manier. Het beste is de bruidsvluchten af te wachten. Ik ben er zeker van dat je zelf koninginnen kunt vinden in de stad tijdens deze vluchten. ;)

Als ik jou was zou ik toch opteren voor een y-tong nest dan. Dit is één van de beste manieren om nesten te maken die heel geschikt zijn voor deze mieren.
Het is goed dat je nu al een nest 'probeert' te maken. Het eerste nest dat je maakt is toch nooit goed (zo was het toch bij mij ;)). Maar dit nest zul je dit jaar nog niet nodig hebben. Als je in Juli - Augustus een koningin vangt en in een buisje stopt zal ze tegen de winterslaap nog maar een paar 10talle werksters hebben. Dus hoeft ze nog niet in een nest.
JimmyVe
member
member

Beitragvon amor » 17. Jun 2008 16:15

Is er niemand die toevallig een Lasius niger koningin + een paar werkers heeft liggen die ik kan kopen?
amor
member
member

Beitragvon JimmyVe » 18. Jun 2008 16:35

Nu niet, maar volgende maand zullen er mensen genoeg zijn met koninginnen in aanbod. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon amor » 18. Jun 2008 17:59

Ah ik kan dan beter nog effe wachten
amor
member
member

Beitragvon JimmyVe » 18. Jun 2008 19:11

Volgens mij wel. Daar kan je best al aan wennen, om te wachten. Je hebt veel geduld nodig om mieren te houden. ;)

Maar eind deze maand/half volgende maand gaan er zeker bruidsvluchten plaatsvinden.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 19. Jun 2008 13:48

Ik heb nog wel een L.Niger nest liggen. Met 16 werksters ofzow.
Stuur me een bericht als je belangstelling hebt.
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon amor » 25. Jul 2008 14:47

Ik heb nu een koningin in een proefbuisje gestoken met watje+water en ik zie dat ze al een paar eieren gelecht heeft. Waneer moet ik beginnen met honingwater en insecten geven? Hoe geef ik ze het honingwater in het proefbuisje? Ook met een watje?
amor
member
member

Beitragvon Antlord » 25. Jul 2008 21:19

Als het een Lasius niger koningin is, hoef je ze pas te voederen als de eerste werksters er zijn.
De koningin heeft immers nog een voedselreserve opgebouwd door de vleugelspieren op te eten.
Het honing- of suikerwater kan je het gemakkelijkst geven met een pilhoesje (die pillen die je moet uitdrukken)
waar je dan een druppel van het honingwater in kan doen met een watje of keukenpapier erin zodat ze niet verdrinken.
Antlord
member
member

Beitragvon JimmyVe » 26. Jul 2008 14:11

Vanaf dat de werksters er zijn kan je ook best je buisje aan een buitenwereld bevestigen, deze hoeft niet heel groot te zijn maar maakt het wel veel handiger om je kolonie te voederen.
JimmyVe
member
member

Zurück zu Foto/bijdrag