Dagboek van mijn formicarium, incl. foto's

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Dagboek van mijn formicarium, incl. foto's

Beitragvon mvegt19 » 24. Mai 2007 14:59

Na eerst een koningin, lasius Flavus te hebben gekocht, welke na 4 maanden helaas is overleden, en een nieuwe kolonie welke ik in antworks gel had gezet, welke helaas ook compleet is overleden begin ik nu weer opnieuw. met een lasius niger kolonie.
Aantal dingen waarvan ik heb geleerd: Antworks gel wordt niet aanbevolen voor een mierenkolonie. ok, kwam ik iets te laat achter, mijn fout, helaas. weer 50 eurie over de balk, komen we wel weer overheen.
een winterslaap moet niet gestoord worden, en ook moet ik niet te ongeduldig worden in deze periode in hoeverre ze nog leven in het zand of iets dergelijks, (meerdere keren opgegraven, ow ze leven nog, weer dichtgegooid). moet gewoon wat meer geduld hebben denk ik :lol: niet mijn ding, maargoed. Deze keer een nieuwe kolonie uitproberen, nogmaals lasius niger. deze keer in de zomer. Ik heb een plastic doosje gekocht van ongeveer 20 bij 7 bij 5 cm. en hier 2 gaten in geboord, Aangezien dit mijn derde kolonie was kon ik makkelijk het buisje gebruiken van de vorige mier om de grootte te bepalen voor de gaten. Het is deze keer de bedoeling dat ze helemaal uitzichzelf hun buisje gaan verlaten in plaats van dat ik ze met enigzins grof geweld (glaasje ondersteboven en hard tikken tot ze vallen) dus, 1 buisje gekoppeld aan de arena en het andere gaatje houdt ik nog even dicht. heel klein laagje zand in de arena, niet teveel anders gaan ze graven en daar istie niet voor bedoeld. en uiteraard een dopje waar het voer in komt te liggen.
Het andere gat wat ik voorlopig nog dichthou wil ik later gebruiken om er een ytongnest op aan te sluiten, zodat ze overgaan van het buisje door de arena naar het ytongnest. dit moet nog geheel gemaakt worden enzo. nog geen enkel idee hoe ik dat ga doen, al staan er op dit forum wel meerdere omschrijvingen, en met een gamma om de hoek gaat dat wel goedkomen. uiteraard heb ik in de blauwe deksel 2 kleine gaatjes geprikt, met een naald, toch wel genoeg voor zuurstof?
Maar nu eerst een aantal vragen:
1. Ik verwacht de kolonie over 1 of 2 dagen, dan is het vrijdag of zaterdag 24 Mei. bij hoeveel mieren wordt het originele buisje te klein als nest zijnde?
2. nog tips voor de opzet tot nu toe?
zodra de mieren er zijn zal ik nog een aantal foto's schieten, en vervolgens er elke week even op terugkomen om het verloop van het dagboek van mijn lasius niger kolonie te komen delen met alle mierenfanaten hierzo.

ok, voordelen van deze opzet is dat ik ze altijn kan zien, wat mijn ongeduldigheid minder op de proef stelt. en verder gewoon lekker makkelijk gehouden. hier alvast een aantal fototjes. more to follow. kom maar op met alle tips en hints!, want deze wil ik echt even levend houden en jullie hulp draagt hier wel aan bij denk ik.
Greetings, Martin
--Foto's alleen te zien als u bent ingelogd--
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
mvegt19
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 24. Mai 2007 18:00

1. Ik verwacht de kolonie over 1 of 2 dagen, dan is het vrijdag of zaterdag 24 Mei. bij hoeveel mieren wordt het originele buisje te klein als nest zijnde?

Als we over Lasius niger spreken kunnen er wel een aatal in het buisje hoor. Je kan natuurlijk ook nog altijd buisjes bij aan je opstelling steken. Ik zouw wachten tot je kolonie een 100tal werksters (2-3 buisjes) sterk is voor je ze laat verhuizen naar een Y-tong nest.

2. nog tips voor de opzet tot nu toe?
zodra de mieren er zijn zal ik nog een aantal foto's schieten, en vervolgens er elke week even op terugkomen om het verloop van het dagboek van mijn lasius niger kolonie te komen delen met alle mierenfanaten hierzo.

Vind de opstelling wel goed toch even dit:

Ik vind de 2 kleine gaatjes toch maar wienig voor verluchting, te groot mogen ze natuurlijk niet zijn, maar ik zouw er toch wat meer nemen. De kans is groot dat de temperatuur en de vochtigheid anders veel te hoog word in het bakje.

Denk er ook aan het buisje af te dekken. Zodat de mieren zich goed voelen in hun kleine woonplaats.

Zoeker zoetigheid voederen (honing, suiker) en als er larven zijn natuurlijk ook dierlijk voedsel (insecten).

Veel succes.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon mvegt19 » 24. Mai 2007 18:04

was van plan over het buisje een doek te gooien, en aan het uiteinde van de reageerbuis een klein beetje zand te doen, zodat het enigzins is afgesloten, of ze er een afsluiting van kunnen maken. op deze manier is het goed donker en voelen ze zich er veilig inderdaad. ok, ik zal iets meer gaatjes maken. dacht alleen aan zuurstof, maar luchtvochtigheid is net zo belangrijk, erg bedankt voor de tip!
Groeten, Martin
mvegt19
member
member

Beitragvon JimmyVe » 24. Mai 2007 18:31

Graag gedaan. Het lijkt wel of je al veel begeleerd hebt na die paar mislukkingen. Spijtig voor de vorige mieren maar ik ben er zeker van dat het deze keer wel zal lukken.

Houw ons op de hoogte. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon mvegt19 » 25. Mai 2007 17:26

nu rond de twintig gaatjes geprikt, allemaal klein genoeg zodat er geen mieren doorheen kunnen. kan ik gewoon een tweede buisje ernaast planten, zodat ze dus eerst de arena inmoeten en dan pas het andere buisje in? is dat niet erg?, ik zou niet weten hoe ik de twee buisjes met elkaar moest verbinden in mijn setup, ik kan geen gaatjes maken in de testbuisjes lijkt mij, groeten, Martin

misschien beter om in plaats van een ytong nest eerst een AA flesje te gebruiken, dit is toch ruim de grootte van 4 testbuisjes. vervolgens kan ik, nadat ze over zijn gegaan het andere buisje weghalen en dichtstoppen, vervolgens als de kolonie weer uit haar jas groeit er dan pas een ytongnest aan vast plakken?.

als ik 1 juni begin met een kolonie lasius niger, hoe groot is dan de kolonie eind oktober (vlak voor de winterslaap) er vanuit gaande dat alles gaat, zoals het moet gaan?? zullen we allemaal een gok doen?

ik gok toch wel 40 stuks.
wie biedt?
mvegt19
member
member

Beitragvon JimmyVe » 25. Mai 2007 17:53

Je kan makkelijk een tweede buisje aan de buitenwereld verbinden. Wat dat AA flesje betrefd, niet alle mieren stappelen hun larven en cocons dus de hoogte speelt niet zo veel rol. En dan zit je ook nog met de vochtregeling, ik denk dat het al redelijk moeilijk is om een watje (met water achter) te bevestigen in zo'n flesje. ;)

Als alles goed gaat zullen er idd een 30 a 40 tal werksters in je kolonie zitten.
JimmyVe
member
member

Beitragvon mvegt19 » 6. Jun 2007 08:32

ik had nog een vraagje, mijn bak staat redelijk dichtbij een box, ik heb m'n muziek niet vaak aan, en als het aan staat ook niet echt hard. in hoeverre kunnen mieren hier last van hebben? alvast bedankt, Martin
mvegt19
member
member

Beitragvon JimmyVe » 7. Jun 2007 20:39

hm... Ik zelf heb nog nooit getest of ze echt last hebben van muziek (al dan niet van de trillingen) maar als de muziek niet echt hard staat kan het volgens mij geen kwaad. Zijn er uiterlijke kenmerken dat ze hinder ondervinden als de muziek opstaat ?
JimmyVe
member
member

Beitragvon mpke » 8. Jun 2007 19:04

ik zou het toch niet doen, ik heb eens een testje gedaan met mijn barbaricussen door er gewoon tegen te praten en ze werden al gek...
mpke
member
member

Beitragvon mvegt19 » 11. Jun 2007 13:23

haha, ok, bedankt voor de tips gasten!:), heb ze nu al 11 dagen in het nieuwe verblijf zitten, nog gelijk aan de foto's hierboven op de deksel na, deze sloot niet goed en na de derde uitbraak was ik het zat, nu goed afgedekt met gaas. dus genoeg gaatjes voor lucht:). 1 ding, ze zijn de eerste 5, 6 dagen veel in de grote bak geweest en hebben alles zo ongeveer wel gezien, nu deze laatste dagen blijven ze eigenlijk alle 7 dicht bij de koningin zitten in het buisje nog steeds. heb ze al geruime tijd niet meer op verkenningstocht gezien. ik heb ongeveer op de helft van de arena een voerbakje met wat siroop gemixed met water op een watje gedaan, lekker zoet dus. toch hebben ze hier totaal geen interesse voor. ze zitten de hele tijd bij het watje in het proefbuisje nog steeds, zit daar ook zoetstof in? kunnen ze zich met water zonder iets zoets ook genoeg voeren?, zou ik een klein stukje watten of klein insect wat verder in het buisje moeten stoppen zodat ze het nog sneller tegenkomen? ook kan ik nog geen eitje of wat ontdekken, al zitten die misschien in het watje gestopt ofzo, dat kan ik niet goed genoeg zien. bij de vorige koningin zat al gelijk na 1 dag 3 of 4 eitjes, daar zat echter geen kolonie bij. enig idee waarom het zo lang duurt? ook staat het geheel allemaal op mijn bureau, mijn toetsenbord staat daar ook op, zouden de mieren last kunnen hebben van zo af en toe iets wat neergelegd wordt op het bureau door de trillingen of iets? of m'n toetsenbord wat trillingen kan veroorzaken? ik weet het allemaal niet, als ik die mier was had ik al honderden eieren gelegd!, help help:) info please:), thx in advance, Martin

help help:), thx in advance, groeten Martin
mvegt19
member
member

Beitragvon JimmyVe » 11. Jun 2007 17:36

Hey Martin,

volgens mij lijkt alles in orde. Bij een kleine kolonie als deze is het normaal dat de werksters grootendeels in het nest vertoeven. Ze komen eerder snacht naar buiten om zich te voeden. (dit doen ze uit veiligheidsmaatregelen, in de natuur zijn ze veiliger snachts) als de kolonie groeit ga je ze wel meer zien overdag. Nee in het watje zit geen zoetigheid. Blijf het gewoon aanbieden in de buitenwereld, ze vinden het heus wel.
Het kan zijn dat ze het broed beschermen door er gaan op te zitten. Het kan ook zijn dat de koningin even op krachten komt nu en dat ze even geen eiren legt.
In gevangenschap is er steeds voedsel voor deze kolonie maar in de natuur zouw dat niet zo zijn, dus legt de koningin in het begin eitjes met tussenposes zodat de kolonie genoeg kracht heeft om door te kunnen gaan.
Als het niet te hard trild op je bureau zie ik geen probleem, je kan ook altijd een doek onder het hele nest leggen, die vangt dan al een deel van de schokken op.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Kurt_Spontini » 20. Jun 2007 07:17

Hallo, zou het niet beter zijn als je met mieren begint om het van de eerste keer serieus aan te pakken en niet te beginnen met een bakske uit de frigo? Zelf ben ook bezig om een formidinges in elkaar te knutselen, nu ik een terraria met vleesetende planten heb weggedaan. Sorry mvegt19 dat ik het zo cru zeg maar je werkt nog altijd met levende dieren en experimenteren op die kleine beestjes vindt ik niet echt kunnen. Als je iets doe probeer het dan goed te doen en koop en bakje van 50€ en ja kan jaren geniet hebben van je beetjes.
Kurt_Spontini
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 20. Jun 2007 18:17

Hey Kurt en welkom,

Dat is waar en niet waar. ;) Het is altijd beter om je goed voor te bereiden. Maar een startende kolonie heeft niet veel plaats nodig, als je ze dadelijk in een groot nest doet gaat het nest vuil worden, ze hebben niet de werkkracht om dit schoon te houden. Dus zo'n buisenformicarium is niet zo slecht om mee te starten. Eenmaal dat de kolonie een 100 tal werksters heeft kan je ze overplaatsen naar een y-tong nest. Deze kan je dan best groot genoeg maken dat ze ruimte hebben om te groeien. ;)
JimmyVe
member
member

Re: Dagboek van mijn formicarium, incl. foto's

Beitragvon mvegt19 » 4. Jul 2010 12:39

De kolonie is overgeplaatst... nu ziet het er wel iets professioneler uit, al zeg ik het zelf...
DSC_0080.JPG

Het ytong gedeelte is nog afgesloten.... in de onderkant van het bakje zit een gaatje wat ik dicht heb geplakt met buddy... dit is de ingang naar het ytong blok.
als ze naar mijn idee niet meer normaal kunnen leven in het buisje, zal ik de ingang vrijmaken in het ytong blok... ik denk dat ik dat pas doe als ik zeker 100 miertjes in totaal heb. Nu zijn het er een stuk of 40, maar wel met nog ruim 40 eitjes. dus dat kan snel gaan.
Het ytong blok is uitgehold aan de onderkant zodat een waterbak eronder geplaatst kan worden. een deel ytong steekt dan in het water. Doordat het water opgezogen wordt zal de vochtigheidsgraad voldoende zijn. hoop ik.

DSC_0081.JPG

De appelmoesdop gebruik ik voor honingwater, hierdoor zal het nest zelf minder snel vies worden, de dop was ik om de week af ongeveer, en dan voeg ik nieuw suiker-/honingwater toe.
DSC_0082.JPG

DSC_0083.JPG

Hier zie je het nest en het aantal eitjes:
DSC_0086.JPG

DSC_0089.JPG

DSC_0090.JPG

en nog wat macro fototjes voor de duidelijkheid:
IMG_2901.JPG

IMG_2902.JPG

IMG_2903.JPG

IMG_2904.JPG

IMG_2905.JPG

tips op of aanmerkingen, altijd welkom!
meer foto's volgen over 1 of 2 maandjes, als de kolonie zin heeft om te verplaatsen naar het ytongblok..wat ik dan zal afdekken met folie, zodat het een donker nest zal zijn.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
mvegt19
member
member

Re: Dagboek van mijn formicarium, incl. foto's

Beitragvon mvegt19 » 4. Jul 2010 14:58

hoe vaak geven jullie een kolonie te eten en te drinken?? dagelijks of wekelijks? volgens mij kunnen mieren wel lang zonder voedsel. al lijkt me dit ook afhankelijk van de grootte van de kolonie
groet,
Martin
mvegt19
member
member

Nächste

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren