Aantal dingen waarvan ik heb geleerd: Antworks gel wordt niet aanbevolen voor een mierenkolonie. ok, kwam ik iets te laat achter, mijn fout, helaas. weer 50 eurie over de balk, komen we wel weer overheen.
een winterslaap moet niet gestoord worden, en ook moet ik niet te ongeduldig worden in deze periode in hoeverre ze nog leven in het zand of iets dergelijks, (meerdere keren opgegraven, ow ze leven nog, weer dichtgegooid). moet gewoon wat meer geduld hebben denk ik
niet mijn ding, maargoed. Deze keer een nieuwe kolonie uitproberen, nogmaals lasius niger. deze keer in de zomer. Ik heb een plastic doosje gekocht van ongeveer 20 bij 7 bij 5 cm. en hier 2 gaten in geboord, Aangezien dit mijn derde kolonie was kon ik makkelijk het buisje gebruiken van de vorige mier om de grootte te bepalen voor de gaten. Het is deze keer de bedoeling dat ze helemaal uitzichzelf hun buisje gaan verlaten in plaats van dat ik ze met enigzins grof geweld (glaasje ondersteboven en hard tikken tot ze vallen) dus, 1 buisje gekoppeld aan de arena en het andere gaatje houdt ik nog even dicht. heel klein laagje zand in de arena, niet teveel anders gaan ze graven en daar istie niet voor bedoeld. en uiteraard een dopje waar het voer in komt te liggen.
Het andere gat wat ik voorlopig nog dichthou wil ik later gebruiken om er een ytongnest op aan te sluiten, zodat ze overgaan van het buisje door de arena naar het ytongnest. dit moet nog geheel gemaakt worden enzo. nog geen enkel idee hoe ik dat ga doen, al staan er op dit forum wel meerdere omschrijvingen, en met een gamma om de hoek gaat dat wel goedkomen. uiteraard heb ik in de blauwe deksel 2 kleine gaatjes geprikt, met een naald, toch wel genoeg voor zuurstof?
Maar nu eerst een aantal vragen:
1. Ik verwacht de kolonie over 1 of 2 dagen, dan is het vrijdag of zaterdag 24 Mei. bij hoeveel mieren wordt het originele buisje te klein als nest zijnde?
2. nog tips voor de opzet tot nu toe?
zodra de mieren er zijn zal ik nog een aantal foto's schieten, en vervolgens er elke week even op terugkomen om het verloop van het dagboek van mijn lasius niger kolonie te komen delen met alle mierenfanaten hierzo.
ok, voordelen van deze opzet is dat ik ze altijn kan zien, wat mijn ongeduldigheid minder op de proef stelt. en verder gewoon lekker makkelijk gehouden. hier alvast een aantal fototjes. more to follow. kom maar op met alle tips en hints!, want deze wil ik echt even levend houden en jullie hulp draagt hier wel aan bij denk ik.
Greetings, Martin
--Foto's alleen te zien als u bent ingelogd--