Kolonie: Pheidole pallidula

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Kolonie: Pheidole pallidula

Beitragvon klapie » 28. Dez 2006 22:39

Even een vraag voor kenners:

Ik heb meegekregen dat de Pheidole pallidula nogal graag uitbreken. Is dit een groot pobleem, dwz moet je daar dus extra maatregelen voor gaan nemen?

Klapie
klapie
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 29. Dez 2006 12:09

Hey Klapie,

Ik heb ze nu al meer dan een jaar, bij mij is er nog geen enkel uitgebroken. Ik moet wel zeggen dat ze er wel sterk in zijn, ze zoeken alle mogelijke wegen om te kunnen ontsnappen. Maar zolang er voldoende voedsel en water is valt het wel mee, je moet er ook wel op letten dat je het nest goed vochtig houd, als je dat niet doet kan de kolonie op een paar dagen de helft van haar werksters verliezen.

Ik houd ze in een zand nest in een glazen bak, de bovenste 3cm is ingesmeerd met PTFE en dan heb ik op de bak zelf nog een deksel liggen (extra beveiliging ;) )

Groetjes
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Fabian » 29. Dez 2006 12:34

Hi,

i m keeping Pheidole pallidula by myself and the problem of escaping Ants is big in my opinion, when i got them, i put them i a basin with a well fitting Cover PTFE and water all around, the next morning i found 6 dead ants in the water because they manage to walk over the 2-3 cm wide PTFE and thru the cover... you have to be very careful!
Fabian
member
member

Land: Germany (de)

Beitragvon JimmyVe » 30. Dez 2006 13:06

hello fabian,
(even dit, gelieve hier in het nederlands te schrijven, daarom is het ook een nederlands forum, maar toch bedankt voor het antwoord)
(please right in dutch here, it is the dutch part of the forum, but thank you for the reply)

Het is waar, de kleinste werksters kunnen wel een stukje over de PTFE wandelen, vandaar dat ik nog een deksel gebruik. En bij mij is 'tot nu toe' nog geen ontsnapt.
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 3. Jan 2007 16:07

Alleen PTFE is inderdaad niet genoeg. Je moet ofwel zorgen dat alles naadloos afgesloten is, ofwel dat je nog een extra barriere hebt zoals een watergracht.
FLechdrop
member
member

Beitragvon klapie » 4. Jan 2007 22:13

hi,

Al met al zou ik dan voor mij zoon beter maar de Myrmica rubra nemen ?
klapie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 4. Jan 2007 22:53

Tja, het verschil bij deze is dat ze iets groter zijn waarop het makkelijker is om een antieontsnapping te vinden. (deksel met gaas, PTFE)

Deze hebben wel geen soldaat mieren. Ik houd ze ook en ik moet zeggen dat het leuke beestjes zijn. Zijn iets makkelijker in het houden. Geen extra warmte nodig en kwa vochtigheid ook niets speciaals.
JimmyVe
member
member

Beitragvon klapie » 6. Jan 2007 23:58

De basisbak is 30x20x20 daar gaat een glasplaatje in van 29x12 voor het nest, een deksel erop. Indeling verder met plantjes, de rest van de bak wordt voederbak etc..
Welk van de mier(met al zijn voor en nadelen) kan hier dan het beste in?
klapie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 7. Jan 2007 21:46

Van wat is het nest gemaakt ? Y-tong - hout - zand ? Is het de bedoeling dat je het kan bevochtigen ? Voor startende kolonie's lijkt me de grote wel genoeg, maar sommige soorten ontgroeien deze opstelling wel snel (2-3jaar). Kan je het nest nog verwarmen ?

Dit zijn belangrijke aspecten om het uitkiezen van de soort die je gaat houden in je farm.

Groetjes
JimmyVe
member
member

Beitragvon Menph » 8. Jan 2007 20:34

Myrmica rubra is een mooie soort om mee te beginnen.
Menph
member
member

Beitragvon klapie » 8. Jan 2007 22:43

Het zou een zand(aard)nest worden, met de opzet en spullen die er zijn, kunnen alle opties die JimmyVe aangeeft uitgevoerd worden. De bak is makkelijk uit te breiden.
Ik zelf vind de Pheidole pallidula mooier, maar qua verzorging, en mijn zoon (9), wel met al een redelijke ervaring, moet ze gaan verzorgen denk ik dat het toch de Myrmica rubra gaat worden.

Thanks!
klapie
member
member

Beitragvon FLechdrop » 9. Jan 2007 12:43

Pheidole is ook wel erg klein om te zien, misschien dat dit voor een kind minder leuk is. Vanwege de risicofactor die aan deze soort is verbonden wanneer deze uitbreekt (plaagsoort) zou ik ook eerder Myrmica rubra aanraden.
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 9. Jan 2007 18:37

Myrmica rubra is inderdaad een stuk groter dan Pheidole pallidula. Persoonlijk denk ik ook dat je beter start met de Myrmica rubra. Je (hij) kan later nog altijd een soortje bijhouden he ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon klapie » 9. Jan 2007 22:00

Mijn zoon heeft nu twee jaar een antfarm met voederbak met de Lasius Niger. Dat is de ervaring die hij heeft. De kolonie doet het erg goed. Nu even wachten hoe ze de winter doorkomen. Mieren zien is natuurlijk wel belangrijk, dat de M.R. ook iets groter is dan de L.N. is natuurlijk ook al iets.
klapie
member
member

Zurück zu algemene vragen