von Frico » 9. Aug 2006 22:45
Hej Melgaard,
jeg har allerede skrevet en masse for et paar måneder siden, der kunne hjælpe dig.
Dette skrev jeg:
Hej Rotco,
det er dejligt at der også er andre danskere der interessere sig for Myrer og deres Adfærd.
Som du ser er der ikke så mange, så det er en fordel hvis man kan tysk.
Til dine spørgsmål:
1)50 Liter er nok til vores myrer herhjemme som Lasius niger og myrmica rubra, som er udmærkede Arter for begyndere.(Lasius niger er den sorte havemyre,Myrmica rubra den røde stikmyre)
Hvad der skal i af sand eller jord kommer helt an på dig, hvis du vil se dem fra siden med glas, skal du holde dem i en Gasbeton sten med gange og kamrer, der så kommer en glasplade på fra siden.(du kan også bygge eller købe(her i antstore) en "Farm"(to glasplader med 1cm mellemrum, jord-sand-ler så de kan grave)
Disse to varianter kan du sætte ned i Formikariet; men det virker kun hvis der er tørt i "Arenaen".Sand, uden planter.
Jeg gjorde det med jord og sand(og planter), i jorden lavede jeg et 2 cm dybt hul ved kanten af formikariet så jeg nu kan se dem bygge.
(du skal huske at sætte en rød PVC folie foran, så de ikke kan se ud,og se lyset)
2)den sorte havemyre kan du ikke bare grave op, dronningen er nok et par meter i jorden, du kunne vente til de sværmer, så kan du lægge hende i et reagenzglas (uden vinger, så hun er befrugtet) så hun kan starte alt op.
hvis du ikke kan vente, så tag den røde stikmyre; de graver ikke dybt, har flere dronninger end en.Deres dronning er kun meget lidt større end arbejderne, lidt mørkere, og minder om soldater(de har ingen soldater).
3)Fodre dem med vand, sukkervand,honningvand,mehlorme,græshopper,larver,fluer osv.
p.s: hvor bor du egentlig hennne?
mvh,
Frico