nybegynder

nybegynder

Beitragvon Melgaard » 8. Aug 2006 13:54

Hej alle...

hvad skal man bruge som nybegynder?

hvad spiser de?
jeg har kigget på lacius niger.. er den ok?
hvad skal de bo i?
hvor skaffer jeg alle de ting?

MVH Emil MElgaard
Melgaard
newbie
newbie

Land: Denmark (dk)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Frico » 9. Aug 2006 22:45

Hej Melgaard,
jeg har allerede skrevet en masse for et paar måneder siden, der kunne hjælpe dig.

Dette skrev jeg:

Hej Rotco,
det er dejligt at der også er andre danskere der interessere sig for Myrer og deres Adfærd.
Som du ser er der ikke så mange, så det er en fordel hvis man kan tysk.
Til dine spørgsmål:

1)50 Liter er nok til vores myrer herhjemme som Lasius niger og myrmica rubra, som er udmærkede Arter for begyndere.(Lasius niger er den sorte havemyre,Myrmica rubra den røde stikmyre)
Hvad der skal i af sand eller jord kommer helt an på dig, hvis du vil se dem fra siden med glas, skal du holde dem i en Gasbeton sten med gange og kamrer, der så kommer en glasplade på fra siden.(du kan også bygge eller købe(her i antstore) en "Farm"(to glasplader med 1cm mellemrum, jord-sand-ler så de kan grave)
Disse to varianter kan du sætte ned i Formikariet; men det virker kun hvis der er tørt i "Arenaen".Sand, uden planter.

Jeg gjorde det med jord og sand(og planter), i jorden lavede jeg et 2 cm dybt hul ved kanten af formikariet så jeg nu kan se dem bygge.
(du skal huske at sætte en rød PVC folie foran, så de ikke kan se ud,og se lyset)

2)den sorte havemyre kan du ikke bare grave op, dronningen er nok et par meter i jorden, du kunne vente til de sværmer, så kan du lægge hende i et reagenzglas (uden vinger, så hun er befrugtet) så hun kan starte alt op.
hvis du ikke kan vente, så tag den røde stikmyre; de graver ikke dybt, har flere dronninger end en.Deres dronning er kun meget lidt større end arbejderne, lidt mørkere, og minder om soldater(de har ingen soldater).

3)Fodre dem med vand, sukkervand,honningvand,mehlorme,græshopper,larver,fluer osv.

p.s: hvor bor du egentlig hennne?
mvh,
Frico
Frico
member
member

Beitragvon Melgaard » 10. Aug 2006 00:17

Hvor køber jeg tingene?
rød plastfolie, myre farm?
er der noget spicelt sand-jord-ler?
de der "myre-lejeligheder" ser set spændende ud..

MVH Emil Melgaard

Ps bor i hadsund
Melgaard
newbie
newbie

Beitragvon Frico » 10. Aug 2006 01:20

tingene?Du må gerne være lidt mere specifik i, hvad du precis mener.
PVC Folie har jeg stadigvæk ikke fundet selv endnu.
JA, der er faktisk noget specielt, ingen fuglesand!Det indeholder stoffer der dræber insekter som angriber Fugle, desvære angriber disse stoffer også Myrerne.Køb noget Akvariesand, men ikke den midste, det må gerne være lidt grovt(1-2mm)eller har de ingen fodfeste.

Myrefarm, kan du bygge selv, eller købe her i Antstore.
Men der findes også en alternativ måde, du kan købe en Ytong sten(Gasbeton)fra byggemaket, og slibe nogle gange i den.derefter sætter du en Glasplade på(limer)(Husk udgang) stil den i Formikariet(Akvarium)Men husk en vandtank oven på, då den altid er fugtig.
Myrelejligheder er bare Doppeldækker Akvarie.Jeg bryder mig nur ikke om dem, og det vil også blive svære at skaffe.

Hadsund, det er nu et stykke vej.Bor i Aabenraa, fætter som også holder myre bor i nær Kolding.De andre to i danmark (jeg kender til) bor på sjælland.)
Zuletzt geändert von Frico am 11. Aug 2006 11:47, insgesamt 3-mal geändert.
Frico
member
member

Beitragvon Melgaard » 10. Aug 2006 12:05

ok...
Hvad med myre?
Hvor køber jeg en dronning? jeg vil ikke særlig gerne ud og rage i en myre tue..

MVH Emil Melgaard
Melgaard
newbie
newbie

Beitragvon Frico » 10. Aug 2006 21:34

Jeg vel heller ike gerne se at du rager in en tue(skovmyrer).
Dem holder man figrener fra, pga. deres sjællendhed nutildags.(og gavnen for naturen)
Du ved vel, at dronninger der er alene nu,(sværmet) først får arbejder næste år.Og at alle myrer skal i vinterhi næste år.

Hvis du er interesseret in en sådan en Lasius dronning, sender jeg gerne en til dig næste år i Foråret.

Der er alligevel intet at se nu, og mange mister interressen efter nogle uger eller 2-3 måneder, men bare sig til i februar hvis du har løst.
For det er lidt sent, de går in vinterhi i September.De har lige sværmet for nogle uger siden, inda dage.Hvis du er heldig kunne du finde dronninger på fortorvet en varm aften i de næste to uger.

mvh
Frico
Frico
member
member

Beitragvon Melgaard » 10. Aug 2006 22:42

ok.. jeg jeg skal nok skrive hvis det er...
du kan bar sende mig en mail når du får nogle dronninger..
er bladskæremyrere og vævermyre svære arter?
de skal jo ikke i vinterhi...
Melgaard
newbie
newbie

Beitragvon Frico » 11. Aug 2006 00:43

Hehe,
Jeg har skam allerede flere Dronninger, men behøver baren Garantien næste forår at du stadig har interassen for det.Desuden er det mugligt nogle dør om vinteren, så du er sikker på at få en go dronning næste år.

De fleste nybegynder for hurtig interesse for Bladskærer osv.
Eksotiske Arter er særdeles uegnet for begyndere, og disse to Arter or de sværeste, koster et paar tusind kroner, er ved en enkelt lille fejl, dør de.
Så du bør nok holde dig til de danske Myrerarter.

mvh,
Frico
Frico
member
member

Beitragvon Melgaard » 11. Aug 2006 10:56

ok jeg er bare ikke så glad for det med vinterhi..
er der en art der er god for begyndere og som ikke kræver vinterhi?

MVH Emil Melgaard
Melgaard
newbie
newbie

Beitragvon Melgaard » 11. Aug 2006 11:11

hov
Melgaard
newbie
newbie

Beitragvon Frico » 11. Aug 2006 11:46

Der er vist en Südeuropäisk Pheidole Art, men den er extrem god til at brække ud.Man er uenig om om det er ein nybegynder Art eller videre gående.Du kunne blive lidt sværet at skaffe den tror jeg.Spørg dog Anstore( på engelsk)Men som sagt er den god til det, og hvis den klarer det, for du problemer, den må nemlig ikke komme ud i vores Natur.Den kan indslæve Sygdomme og andre Smådyr som vores Insekter og Myrer ikke har noget modstand imod.
Frico
member
member

Beitragvon Frico » 11. Aug 2006 11:46

Jeg vel heller ike gerne se at du rager in en tue(skovmyrer).
Dem holder man figrener fra, pga. deres sjællendhed nutildags.(og gavnen for naturen)
Du ved vel, at dronninger der er alene nu,(sværmet) først får arbejder næste år.Og at alle myrer skal i vinterhi næste år.

Hvis du er interesseret in en sådan en Lasius dronning, sender jeg gerne en til dig næste år i Foråret.

Der er alligevel intet at se nu, og mange mister interressen efter nogle uger eller 2-3 måneder, men bare sig til i februar hvis du har løst.
For det er lidt sent, de går in vinterhi i September.De har lige sværmet for nogle uger siden, inda dage.Hvis du er heldig kunne du finde dronninger på fortorvet en varm aften i de næste to uger.

mvh
Frico
Frico
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 13. Aug 2006 21:49

Hej og velkommen til......

Selvom at myrerne snart går i hi skulle det altså ikke være SÅ svært at finde en koloni af Lasius Niger.. De bygger tit deres rede under fliser p.g.a varmen som flisen "opsamler" fra solen... Det er bare at løfte flisen og så indsamle dem.... Men som Frico siger; de går snart i hi, så der kommer ikke yngel før engang til næste år....

M.h.t skovmyren er det nemmest at få en dronning TIDLIGT om foråret. Så snart at temp. er over 10 grader og solen giver go´ varme, strømmer de små krible-krabler op for at varme sig... Og oz dronningerne... Så hvis man er modig nok ( har selv gjordt det ) kan man ganske forsigtigt pille en eller flere dronninger op i et glas. Prøv IKKE at ånde mens du har hovedet tæt på tuen, for myrerne reagere på de endofiner (tror jeg det hedder) som du udskiller..
Men husk at få nogle arbejdere med.. SkovmyreDronninger kan ikke selv klare at starte en koloni...

lige til sidst: Det med at Skovmyren er sjælden gælder vidst kun for nogle områder af Danmark.. Tag en tur til Vestjylland og du vil se tusindvis, eller titusindvis af myretuer.. Kommer selv fra Århus og oz der er der ret mange af dem.....

:D
Gilgameesh
Gilgameesh
member
member

Beitragvon Frico » 13. Aug 2006 22:23

Okay. nede hos mig har jeg ikke fundet en eneste i 40 km omkreds.Fra sønderborg til kolding.Intet.
Men det kan være jeg skal vestpå, eller til Århus.
Frico
member
member

Beitragvon Melgaard » 14. Aug 2006 10:20

ok.. men jeg tror bare jeg starter med lasius niger...
Melgaard
newbie
newbie

Zurück zu Hjælp for nyankomne