Jeg vil prøve

Jeg vil prøve

Beitragvon Rotco » 5. Jun 2006 10:14

Hejsa - Jeg er ny her på sitet og har faktisk et stykke tid været fascineret af myrernes måde at begå sig på.
Jeg synes det er meget interessant at se hvordan de, gør alle de sjove ting de nu gør, og hvordan de får en "befolkning/koloni" til at hænge sammen.

Jeg har nu besluttet mig for at prøve at lave en koloni. For min skyld kan det sagtens være de myrer jeg finder her ude i baghaven. Jeg har et akvarium, og det går jeg ud fra jeg vil bruge som deres "imperium".
Der er dog med den nogle ting jeg gerne vil have på plads og nogle generalle ting overall, hvis det er i orden jeg får lov at spørge lidt.

** - 1.) Akvariumet rummer hele 50 liter som jeg går ud fra er meget. Hvordan får jeg det indrettet så myrerne muligvis vil synes om det? Altså skal der sand i? Skal der jord i? Kan de lide lidt sten? Hvad med fodringsstedet - kan det ligge ovenpå sandet og sådan?

** - 2.) Myrerne som jeg vil have er de ganske alm. sorte myrer som man ser f.eks grave sig ned under fortovet mm... Når jeg har samlet dem ind og hvis jeg var heldig at få en dronning også - Skal de så bare lægges i så de selv kan begynde at grave sig ned og sådan?

** - 3.) Egentlig vil jeg gerne have så mange gode råd som muligt. Jeg vil gerne se dem styrer deres eget liv og deres enorme arbejdslyst give pote så de kan få en velbetrivet koloni i mit akvarium :-)

Så om i vil give mig lidt gode råd mm. Ville jeg værdsætte!

/Rotco aka NY!
Rotco
newbie
newbie

Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Frico » 6. Jun 2006 15:51

Hej Rotco,
det er dejligt at der også er andre danskere der interessere sig for Myrer og deres Adfærd.
Som du ser er der ikke så mange, så det er en fordel hvis man kan tysk.
Til dine spørgsmål:

1)50 Liter er nok til vores myrer herhjemme som Lasius niger og myrmica rubra, som er udmærkede Arter for begyndere.(Lasius niger er den sorte havemyre,Myrmica rubra den røde stikmyre)
Hvad der skal i af sand eller jord kommer helt an på dig, hvis du vil se dem fra siden med glas, skal du holde dem i en Gasbeton sten med gange og kamrer, der så kommer en glasplade på fra siden.(du kan også bygge eller købe(her i antstore) en "Farm"(to glasplader med 1cm mellemrum, jord-sand-ler så de kan grave)
Disse to varianter kan du sætte ned i Formikariet; men det virker kun hvis der er tørt i "Arenaen".Sand, uden planter.

Jeg gjorde det med jord og sand(og planter), i jorden lavede jeg et 2 cm dybt hul ved kanten af formikariet så jeg nu kan se dem bygge.
(du skal huske at sætte en rød PVC folie foran, så de ikke kan se ud,og se lyset)

2)den sorte havemyre kan du ikke bare grave op, dronningen er nok et par meter i jorden, du kunne vente til de sværmer, så kan du lægge hende i et reagenzglas (uden vinger, så hun er befrugtet) så hun kan starte alt op.
hvis du ikke kan vente, så tag den røde stikmyre; de graver ikke dybt, har flere dronninger end en.Deres dronning er kun meget lidt større end arbejderne, lidt mørkere, og minder om soldater(de har ingen soldater).

3)Fodre dem med vand, sukkervand,honningvand,mehlorme,græshopper,larver,fluer osv.

p.s: hvor bor du egentlig hennne?
mvh,
Frico
Frico
member
member

Land: Denmark (dk)
Danke bekommen: 0 Danke

Zurück zu Hjælp for nyankomne