Andere vliesvleugelige

Andere vliesvleugelige

Beitragvon Menph » 24. Apr 2006 11:30

Zijn er op het forum ook mensen met ervaring in het houden van andere sociaal levende vliesvleugelige? Denk aan bijen, hommels, wespen

Hommels

Zelf heb ik ervaring in het houden van hommels (Bombus terrestris) Ik heb een agrarische opleiding gevolgd en een van mijn docenten bestelde ieder jaar bij Biobest (Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar) een kolonie hommels om op de open dag van de school te laten zien. Deze heb ik jaren achtereen kunnen overnemen. Afgelopen jaar is de kolonie ten gronde gegaan aan late nachtvorst, maar andere jaren heb ik de hele zomer kunnen genieten van een bloeiende kolonie.

Enkele voordelen boven mieren:

- Geen geleur met voedsel
- Niet lichtschuw (bij gadeslaan nest in plastic interieur)
- ´S winters geen kind aan (kolonie sterft)

De hommels worden in de glastuinbouw gebruikt om paprika's en tomaten te bestuiven en zeer professioneel gefokt. Levering geschied in een plastic bak met een kartonnen deksel. In de bak is een tank opgenomen welke gedoseerd glucose afgeeft en de hommels van voedsel voorziet.
Nachtschade-achtigen (paprika's en tomaten) geven weinig stuifmeel af waardoor de bestaande kolonie niet veel zal groeien. Hommels betrekken eiwit uit stuifmeel.

Wespen

Geen ervaring. Misschien een minder interessante groep omdat het bekijken van het nest wat omslachtig is. Gister trapte ik binnenshuis bijna op een wespen koningin. Ik heb haar buitengezet met wat suikerwater. Ze was duidelijk verzwakt van haar winterslaap. Afgelopen zomer hadden we in onze tuin een nest, vlak langs een doorgaand pad. Tot mijn verbazing leverde deze locatie geen hinder op.

Bijen

Geen ervaring. Een schoolvriend ving eens een echte wilde kolonie.
Menph
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 24. Apr 2006 16:56

Daar kan ik je niet mee verder helpen, heb geen ervaring met dezen...

groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon mijnstreekoost » 24. Apr 2006 17:05

Ik heb dit jaar voor de derde keer een hommelnestkast in me tuin gezet in de hoop dat een koningin deze geschikt zal vinden. Tot nu toe is het echter nog niet gelukt....
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon Menph » 26. Apr 2006 00:18

@ Mijnstreekoost

Wat voor type hommelnestkast is dit, als ik vragen mag?

Ik heb het vroeger wel geprobeerd met omgekeerde, half ingegraven terracotta bloempotten. Helaas zonder succes.
Menph
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 26. Apr 2006 21:05

De nestkast heb ik een tijd terug gekocht bij vivara.nl. Ze staat nu voor het derde jaar klaar voor een hommelkoningin maar helaas nog steeds zonder succes.
Op hun website vind je een beschrijving van de nastkast,
Ik ben op het idee gekomen om een nestkast te kopen nadat we een hommelnest in een spaumuur van onze berging hadden. Het was de godganse dag een komen en gaan van hommels en bracht echt leven in de (kleine) stille tuin. Helaas duurde de pret maar een zomer.
mijnstreekoost
member
member

Zurück zu Off-Topic