Een paar maanden geleden plagde ik een stuk grasland af om plaats te maken voor een moestuin. Vandaag wilde ik deze plaggen onderspitten om er zo vanaf te komen. Tot mijn verbazing kwam ik aldoende onder een van de plaggen een kluitje mieren tegen. Ik dacht met de hier zeer algemene Lasius flavus van doen te hebben. Het bleek echter Myrmica rubra te zijn. Het betrof een paar koninginnen met broed en +/- 70 werksters.
Thuisgekomen kan ik nog maar een koningin en +/- 40 werksters ontdekken. Ik huisvest ze nu in een plastic bakje voorzien van een rood deksel.
De activiteiten van de kolonie waren achtereenvolgens het opnieuw groeperen van de larven, een grote poetsbeurt, het groeperen rond de koningin (nestgeur?) en het aannemen van een houding waarbij transparante vloeistof uit het eigen achterlijf kon worden genuttigd. (Op gang brengen van de spijsvertering/organen?)
Ik heb wat aarde, een vochtig watje, een druppel honing en een jonge wasmotlarve in het bakje gedeponeerd.
Vroeger zat er een kolonie Myrmica rubra hier op het terras, hevig verwikkelt in een strijd met Lasius niger. Ik kan me herinneren dat er op een gegeven moment veel met larven werd gesleept.
Ik twijfel nog of deze soort de nieuwe bewoner wordt van het formicarium. Eigenlijk beoogde ik een (grotere) Lasius soort.
Zijn er meer mensen die ooit op een dergelijke manier een kolonie hebben gevonden?

.