Foto's van enkele van mijn kolonies

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Foto's van enkele van mijn kolonies

Beitragvon Mika » 22. Jan 2006 22:18

Bild

Bild

Bild

Fotos van mijn kolonie Cataglyphis

Bild

Lasius umbratus in winterslaap, nog samen met Lasius nigerslaven.

Bild

Dit is het nieuw nest voor mijn kolonie Crematogaster. Ze zitten er al enkele maanden in, maar ik heb geen tijd (noch fototoestel) gehad om nieuwe foto's te maken.

De afmetingen van het nestgedeelte zijn 45 cm x 25 cm. Het nest heeft 2 buitenwerelden, die van elkaar gescheiden zijn. Het nest wordt door enkele gangen gesplitst in verschillende 'wijken'.

Zoals je ziet zit dit nest ook al barstensvol en zal ik tijdens de winterslaap van de mieren een nieuw nest moeten maken.

Bild

Werksters in een kamer naast de grote gang. In een gedeelte van de kamer liggen larven, de rest van de kamer gebruiken de werksters als doorgang.
Bild
Close-up.
Bild

Bild
Nog wat kamers, de kleinste larfjes worden door de werksters tegen het glas geplakt.

Bild

Wat werksters bijeen.

Bild

Beeldje van de koningin. Spijtig genoeg is dit het beste beeldje dat ik heb gemaakt. Ze is nog physogastrisch geweest in de tussentijd, maar daar heb ik ook geen fotos van.

De planning voor deze kolonie is nog enkele weken. Ik had de koningin sinds haar bruidsvlucht september vorig jaar geen enkele rustperiode gegund, en was is dus broodnodig.
Mika
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon mijnstreekoost » 26. Jan 2006 21:54

Mooie foto's...
mijnstreekoost
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon Dies Irae » 26. Jan 2006 23:16

Hi Mika!

Mooi fotos! Ek praat net 'n bietkie Afrikaans mar ek denk jy sal dit verstaan, of nie? Ek het naby Kaapstad studeer. My vrou kom van Suid Afrika af, en op hierdie maneer het ek 'n bietkie Afrikaans geleer.

Groete!

Dies Irae
Dies Irae
member
member

Land: Germany (de)

Beitragvon JimmyVe » 9. Mär 2006 09:06

Mooie foto's! Groote kolonie ook wel, heb je ondertussen al een groter nest gemaakt ? Nieuwe foto's zijn altijd welkom ;)

@Dies irae: het is verstaanbaar :)

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Pagodin » 9. Mär 2006 15:41

Ja, zijn eecht mooie Foto´s, ik hoop meer darvaan tezien :)

Guckuck
Pagodin
Pagodin
member
member

Beitragvon Menph » 9. Mär 2006 21:50

Prachtige foto's!
Menph
member
member

Beitragvon Mika » 10. Mär 2006 14:32

Er komen nieuwe foto's aan hoor. Er is weinig gebeurd met de Crematogaster, die nog steeds in winterslaap zijn.

Na heel wat problemen en dode werksters toch al nieuwe larfjes bij de Cataglyphis. Ze zjn nu bijna een week oud.

Ik ben bezig met het laten zonnen van de Formica sanguinea. Het hele nest is bijna wakker. Ik prefereer deze methode van opwarmen (die eigenlijk op het initiatief van de afzonderlijke werksters berust) boven dwangwarmen met een warmtematje. Mijn nieuwe verticale formicarium voor hen is bijna af, ik moet enkel nog een paar lastige lekjes wegwerken.

Camponotus herculeanus werden wakkergemaakt. Van de 22 werksters hebben er maar 6 de opwarming overleefd. Bij andere mensen heeft de werkstersterfte zich soms volledig doorgezet. Ik hoop dat de kolonie zich erdoor haalt.

Messor barbarus is heel goed aan het werk. Op 6 weken tijd zijn de larfjes ongelofelijk aangegroeid.

Formica fusca heb ik ook zeer vroeg wakker gemaakt. De hebben nu een 50tal cocons van een goede grootte, de eerste werksters lopen al rond.

Pheidole pallidula zijn wakker, en de koningin legt eitjes. De echte explosie komt er pas als de eerste larfjes om eiwit zagen. Dat activeert de werksters meer tot fourageren, en vanaf dan zullen ze continue op zoek zijn naar prooidieren. De koningin zal goed reageren op deze verhoogde eiwittoevoer. Maar zoals gezegd, nu enkel nog maar eitjes.

Aphaenogaster subterranea werden zachtjes wakkergemaakt. Ze sleepten echter ogenblikkelijk prooidieren naar het nestje. Ik hoop dit jaar op een forse aangroei van de kleine kolonie.

Camponotus pennsylvanicus: Ik bezit een koningin van ongekende kwaliteit en 3 werksters. Er zijn eitjes, hopelijk zijn ze bevrucht: afwachten.

Camponotus barbaricus: even lang wakker als pennsylvanicus: zijn merkelijk trager dan in het voorjaar, reden onbekend.

Slapen ook nog: Camponotus cruentatus, Lasius niger, Lasius umbratus, Manica rubida.
Mika
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Mär 2006 14:44

wouw, als ik het goed kan tellen heb jij 14 verschillende soorten zitten, lijkt me al een heel werkje. :)
Jouw PP zijn al eitjes aan't leggen, mijne slapen NOG steeds...

ik zie al uit naar meer foto's van jouw kolonie's en formicarium's, zijn het allemaal yton nesten ?

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 10. Mär 2006 14:52

Dat zijn een hoop verschillende soorten! Zou mooi zijn als je wat meer foto's kon posten van je verschillende formicaria (?zeg ik dat zo goed?)
ben benieuwd hoe je al die verschillende soorten hebt gehuisvest...
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon Mika » 10. Mär 2006 15:09

Ik heb er nog wel meer hoor. Sommige soorten van hierboven zijn inderdaad te vroeg wakker gemaakt.

Specifiek Formica fusca, Camponotus pennsylvanicus en Camponotus herculeanus. Deze zijn maar 6 maanden actief per jaar, en sliepen nog geen 6 maanden.

Echter: Messor en Pheidole komen uit gebeiden waar de temperatuur nu ook hoog genoeg is om activiteit toe te laten. Zij hebben maar enkele weken winterslaap nodig. Pheidole bij voorkeur suikerwater uit watjes geven als er nog maar weinig werksters zijn: Ze kunnen dan niet verdrinken. Bij zeer grote kolonies maakt dat niet zoveel uit, omdat de andere werksters het suikerwater zullen opgedronken hebben, vooraleer de ondergedompelde werksters tijd gehad hebben om te verdrinken.

Daarentegen: Cremato en cruentatus mochten nu ook al wakker zijn. Ik had echter andere prioriteiten gesteld.
Zuletzt geändert von Mika am 13. Mär 2006 23:45, insgesamt 1-mal geändert.
Mika
member
member

Beitragvon Mika » 10. Mär 2006 15:38

De kleinere kolonies zitten in Buisjes in plastic doosjes, enkele in buisjes met een plastic buitenwereld. De grotere in verticale of horizontale Ytongs.
Mika
member
member

Beitragvon FLechdrop » 13. Mär 2006 22:51

Jeetje dat is een impossante verzameling. Jouw Pheidole zijn daadwerkelijk geïnteresseerd in suikerwater? De mijne hebben er nog niets van moeten hebben.
FLechdrop
member
member

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren