Fotos van mijn kolonie Cataglyphis
Lasius umbratus in winterslaap, nog samen met Lasius nigerslaven.
Dit is het nieuw nest voor mijn kolonie Crematogaster. Ze zitten er al enkele maanden in, maar ik heb geen tijd (noch fototoestel) gehad om nieuwe foto's te maken.
De afmetingen van het nestgedeelte zijn 45 cm x 25 cm. Het nest heeft 2 buitenwerelden, die van elkaar gescheiden zijn. Het nest wordt door enkele gangen gesplitst in verschillende 'wijken'.
Zoals je ziet zit dit nest ook al barstensvol en zal ik tijdens de winterslaap van de mieren een nieuw nest moeten maken.
Werksters in een kamer naast de grote gang. In een gedeelte van de kamer liggen larven, de rest van de kamer gebruiken de werksters als doorgang.
Close-up.
Nog wat kamers, de kleinste larfjes worden door de werksters tegen het glas geplakt.
Wat werksters bijeen.
Beeldje van de koningin. Spijtig genoeg is dit het beste beeldje dat ik heb gemaakt. Ze is nog physogastrisch geweest in de tussentijd, maar daar heb ik ook geen fotos van.
De planning voor deze kolonie is nog enkele weken. Ik had de koningin sinds haar bruidsvlucht september vorig jaar geen enkele rustperiode gegund, en was is dus broodnodig.