Mijn Formica Sanguinea nest

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Mijn Formica Sanguinea nest

Beitragvon Metallucifer » 14. Aug 2005 13:22

Sinds maart heb ik een F. Sanguinea kolonie. Om het zo natuurlijk mogelijk te houden heb ik gekozen om deze kolonie in een aardnest gedaan.

Als bak heb ik gekozen voor een aquarium van 60x30x30 (LxBxH). Dit lijkt erg klein, maar dat valt erg mee. Deze aqaurium heb ik gevuld met (rivier)zand. Als decoratie heb ik wat dennenaalden in de bak verspreid en als nest heb ik een stronk van een boom gebruikt. Die stronk heb ik half in de grond zitten en half boven de grond. Voordat ik de mieren erin deed, heb ik eerst het zand goed vochtig gemaakt, zodat de mieren zich er prettig zouden voelen en natuurlijk dat ze makkelijker konden graven.

Toen ik de mieren in de bak deed, gingen ze meteen onder de stronk zitten. En daar zijn ze dus ook hun nest begonnen.
Het aquarium heb ik bij het raam staan. Op die manier hoef ik het nest niet zelf te verwarmen. De zon schijnt er vrijwel de hele dag op. Om het nest vochtig te houden, gebruik ik een soort "druppelsysteem". Ik heb boven op de bak een beker staan die helemaal gevuld is met water. Daarin heb ik een stuk keukenpapier gedaan en die zorgt ervoor dat het water langzaam in de bak druppelt. Aangezien ik gebruik maak van zand , heb ik een bakje op het zand gelegd, zodat het water niet het zand wegslaat. Het mooie van het "druppelsysteem" is, dat er een deel van het nest droog is en een deel nat.
Als voer geef ik de mieren een oplossing van suiker/honingwater. Hier gebruik ik een klein dopje voor, waarin ik watten leg. Aangezien de watten lang vochtig blijft, spuit ik daar het suiker/honingwater op. Daarnaast geef ik de mieren meelwormen, vliegen, wespen, kevers, ruspen, motvlinders, enz.

Ik heb nu deze kolonie sinds maart en in die tijd is de kolonie verdrievoudigd. Ik ben begonnen met een kolonie van 1 koningin en ongeveer 200 werksters en ik zit nu wel op 600 werksters. Ik mag wel spreken van een succes.
Ik ben nog bezig om foto's te maken van het nest. Zodra die klaar zijn zet ik ze er wel bij.

Metallucifer
Metallucifer
newbie
newbie
 
Beiträge: 3
Alter: 46
Registriert: 11. Aug 2005 20:38
Wohnort: Buitenpost (Fr)
Land: Netherlands (nl)
Hat sich bedankt: 0 Danke
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon FLechdrop » 23. Aug 2005 21:37

Je naam komt me erg bekend voor. Waarschijnlijk van een ander forum, aangezien het metal uit je naam me doet denken dat je naar metal luisterd zal het wel een muziek gerelateerd forum zijn. Kan dit?
Benutzeravatar
FLechdrop
member
member
 
Beiträge: 250
Alter: 37
Registriert: 18. Aug 2004 01:27
Wohnort: Amstelveen, Holland
Land: Netherlands (nl)
Hat sich bedankt: 0 Danke
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Awesome » 24. Aug 2005 08:58

FLechdrop hat geschrieben:Je naam komt me erg bekend voor. Waarschijnlijk van een ander forum, aangezien het metal uit je naam me doet denken dat je naar metal luisterd zal het wel een muziek gerelateerd forum zijn. Kan dit?


Meer iets voor een PB om het topic schoon te houden :wink:
Benutzeravatar
Awesome
member
member
 
Beiträge: 104
Alter: 51
Registriert: 14. Sep 2004 13:03
Wohnort: Enschede
Land: Netherlands (nl)
Hat sich bedankt: 0 Danke
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Metallucifer » 26. Aug 2005 14:51

Mijn computernaam is inderdaad opgebouwd in twee delen. Metal slaat inderdaad op metal muziek. Dat is de muziek waar ik naar luister. De naam lucifer komt omdat ik in de tijd veel Diablo speelde. En aangezien ik een computernaam nodig had bij veel spellen, enz. heb ik gekozen voor deze naam. Voor de rest heeft deze naam niks met dit forum uit te staan. Naast dat ik metal liefhebber ben, ben ik ook een mierenliefhebber. Vandaar dus....

Metallucifer
Metallucifer
newbie
newbie
 
Beiträge: 3
Alter: 46
Registriert: 11. Aug 2005 20:38
Wohnort: Buitenpost (Fr)
Land: Netherlands (nl)
Hat sich bedankt: 0 Danke
Danke bekommen: 0 Danke


Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste