ik zou er geen licht over het buisje doen als ze willen/moeten verhuisen dan doen ze dat en anders is het gewoon beter voor de kolonie om ze gewoon in het buisje te laten
ze hebben zelf nog niet door dat er schimmel op komst is maar ik weet het al want het substraat wat in de buitenwereld lag gaat schimmelen als het nat word en ik heb het meeste er al uit gehaalt maar er liggen er nog een paar en in het nest kan ik ze mooi een maand met rust laten vanwege het vormaat en de bewatering het is beter voor ''ons'' bijde
dag 53: ze zijn vandaag al verhuist heel snel zal we komen doordat het nest vochtig en donker is en de andere in het buisje in het zonlicht lag ben er erg blij mee nu kunnen ze groeien.
dag 54: heb vandaag de kolonie geboost is erg goed gegaan ze hebben nu 14 poppen 25+larven en een paar eitjes van zichzelf dus dat gaat goed komen ook hebben ze nu een buitenwereldje met bladluis hopelijk zijn ze er blij mee
dag 61: de meeste larven zijn al verpopt en de eerste poppen zijn uitgekomen ook is de stapel eitjes 4x zo groot geworden en hebben ze een nieuwe buitenwereld voor het voeren van vliegjes en honing als de kolonie groter is nu hebben ze nog genoeg aan honingdauw van de bladluizen wie ook goed in de smaak zijn gevallen op het moment zijn het 15+ larven 40+ poppen en een klompje eitjes (niet te tellen )
dag 89: Ik had de kolonie helaas een beetje teveel geboost waardoor er nu veel mieren zijn toch heeft een heeft het goed gedaan. Ik zie nu een klop eitjes van de groote van 2 a 3 koninginen en ook nemen ze gretig voedsel en honing/suiker water aan.
Wel hebben ze de poppen in het droge deel van het nest liggen en verwerken ze het voedsel in het vochtige deel enig iedee waarom?
ja gaat zeker lekker en ja jammer maar heb er veel van kunnen leren en daar hebben mijn andere kolonie's nu proveit van dus ze is niet zonder nut gestorven en bedankt hoop ook dat jouw kolonies nog een lang leven tegaan hebben.