Winterslaap beste plek?

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Winterslaap beste plek?

Beitragvon Don19542 » 18. Aug 2009 17:27

Hoi mensen,

Ik ga binnenkort beginnen met het houden van mieren en ben dus flink bezig kennis op te doen over het houden van...
Ik heb een glazen formicarium besteld met de Lacius Niger en ik las dat deze soort een winterslaap nodig heeft.
Nu woon ik in een appartement en heb dus eigenlijk geen koele plek in mn huis waar ik ze zou kunnen neerzetten tot maart...
Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan oplossen, is het misschien ook mogelijk om ze gewoon op dezelfde plek te laten staan?
De kamer waar ze in komen te staan is op zich een redelijk warme maar wel donkere ruimte.
Ik denk dat de tempratuur daar ongeveer minimaal 20 graden en maximaal 25 graden kan zijn.

Alvast bedankt :D
Don19542
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Winterslaap beste plek?

Beitragvon JimmyVe » 19. Aug 2009 19:27

Niet dat is nie mogelijk, de temperatuur voor een winterslaap is ongeveer 5-10°c. Als de kolonie nog klein is en nog steeds in hun tube zit kan je deze makkelijk in de frigo (ijskast) plaatsen. Of je kan de farm op je terras zetten of in een garage. (als je deze ter beschikking hebt).
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Don19542 » 19. Aug 2009 23:02

Thnx wederom voor de reactie :D

Ik zal ze in mn koelkast gaan zetten, wel een vreemd idee hoor :P
Moet ik ervoor zorgen dat ik ze geleidelijk laat wennen aan de temperatuur of kunnen ze er gewoon zo in?
Don19542
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 24. Aug 2009 20:04

Nee best geleidelijk aan. 5°C verschil per dag vind ik persoonlijk het maximum.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon mees » 8. Dez 2010 21:14

Ik heb ook al een tijdje een lasius niger kolonie wilde ze in de koelkast doen maar die zit al vol want me vader kweekt water slangen (Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar) :x maar nu weer even terug naar de mieren dus daar konde ze niet in en ook niet in de kruip ruimte maar ik heb een aparte kamer voor me dieren als ik deze kamer dicht doe en het raam helemaal open koelt het flink af er staat al een tijdje een termo meter in me formicarium en en in de zomer werd het er 22 graden in soms wat warmen niet veel en in de winter 17 snachts 14 a 13 maar dit lijkt me opzig goed want de mieren zijn normaal zeer actief maar nu gaan ze allemaal diep hun nest in en soms op wat warmere midagen komt er is 1 of 2 even wat water drinken.

gr Mees en als je nog tips hebt alvast bedankt.
mees
newbie
newbie

Beitragvon Karsten1997 » 13. Jan 2011 16:49

heey mees,
ik weet dat het het best ik om ze geleidelijk af te laten kloelen maar ik doe ze altijd op de WC.... daar is het altijd rond de 5 in de winter ideal dus! Maar het belangrijste is al je een plekjevind ( het best binnnen) die niet onder het vriespunt komt en niet bove de 7 graden.
Karsten1997
member
member

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren