kritische vragen

dit is een vraagbaak en discussie forum.

kritische vragen

Beitragvon drosera » 18. Jul 2008 22:25

Bij bedrijven die mieren aanbieden heb ik volgende vragen:

Hoe komen ze aan deze mieren, dus m.a.w. hoe verzamelen ze de koninginnen? Wachten ze op de bruidsvlucht (wat me voor tropische soorten erg onwaarschijnlijk lijkt) of zijn ze niet vies om nesten te plunderen?
Wat is hun impact met betrekking van het introduceren van exoten? Aan welke regelgevingen zijn deze bedrijven gebonden?
drosera
newbie
newbie

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 20. Jul 2008 13:18

Ik ben enkel mod op dit forum en heb niets te maken met de winkel zelf maar ik ken de mensen ondertussen al wel goed. Ik kan je wel ongeveer zeggen hoe het werkt.

Ze halen vooral de koninginnen van lokale mensen die ze voor hun vangen tijdens de bruidvluchten. Dit is ook de reden dat er in de zomer maanden veel europeese soorten worden aangeboden en in de winter maanden weer meer exotishe soorten.
Voor zover ik weet doet antstore helemaal niet aan het plunderen van nesten, maar dat kunnen zij dus niet garanderen voor de mensen waar zij de mieren van hebben.

Er is één grote regel bij het houden van mieren en dat is dat je nooit een zone vreemde soort los mag laten in de natuur. Maar ook hierbij zijn zij weer aangesteld op de verantwoordelijkheid van de houders zelf. Bij sommige soorten moet je wel een papier ondertekenen. En voor andere soorten hebben ze een invoervergunning nodig. Maar hoe dit juist werkt weet ik eignelijk ook niet. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 21. Jul 2008 13:19

Nog 1 dingetje ;) .
De mensen die de mieren vangen zijn gecertificeerd (wat dat precies inhoud zou ik niet weten ;) , maar blijkbaar is er wel een controle op).

Volgens mij is het zelfs zo dat er een aantal mensen zijn die naar tropische landen afreizen om koninginnen te vangen en te verkopen (hobby).
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)

Re: kritische vragen

Beitragvon salamalfayed » 1. Nov 2010 19:31

Hallo,

Voor de invoer van mieren uit het buitenland ben je gebonden aan een aantal voorwaarden.
De dieren moeten door het uitvoerende land voorzien zijn van een certificaat.(soort/aantal/gezondheidetc.)
De invoer in nederland moet gedaan worden door een erkende tussenpersoon. Op Schiphol zal er weer een veterinaire keuring plaats moeten vinden.
Verder moet de verpakking voldoen aan de voorwaarden die gelden voor levende dieren.

Al met al zijn de kosten voor het invoeren heel erg hoog en heel erg risico vol.

De meeste grote bedrijven (Antstore etc.) hebben lange relaties met diverse mensen in de betreffende landen. Hierdoor kunnen ze ook garantie afgeven op de kolonies(dat de koningin bevrucht is en er geen besmetting is met mijten etc)

Ook gaan de mensen van world of ants regelmatig naar het buitenland op zoek naar nesten(hierbij worden ook bestaande nesten uitgegraven of geplukt(bij weaver ants)

Ik hoop dat dit zo duidelijk is:)
salamalfayed
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)

Zurück zu algemene vragen