Y-tong nest te vochtig?

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Y-tong nest te vochtig?

Beitragvon amor » 25. Apr 2010 09:55

Hallo,
Ik heb nu al een jaar en een half een Lasius Niger colonie. Momenteel verblijven ze nog altijd in een te klein nest. Nu wil ik ze laten verhuizen naar een y-tong nest, die ik reeds bevestigt heb. Ik denk dat de y-tong gewoon te vochtig is voor hen. Mijn opstelling is als volgt: een laag bakje met een centimeter water en daar in staat mijn y-tong nest. Is deze methode te vochtig? Welke methode is het beste? Ik ben soms een week niet thuis dus ik zou liefst een manier willen die zo weinig mogelijk bijvullen van water vraagt. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. :)

Groetjes
Amor
amor
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Y-tong nest te vochtig?

Beitragvon Karsten1997 » 25. Apr 2010 10:29

Bij een y-tong nest zou het beste een gat moeten boren die langs de nesten gaat die je wilt bevochtigen. Je moet namelijk ook een paar kamers droog houden. En niet vergeten het gat zo af en toe bij te vullen. verder hangt het er ook nog van af hoe groot de kolonie is, en of het wel nodig is om ze te laten verhuizen. Want als ze nog genoeg plek in het oude nest hebben, zullen ze niet zo snel al verhuizen.
Maar ja, verder veel suces met je kolonie!
Karsten1997
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon amor » 25. Apr 2010 17:58

Oke, ik zal dit proberen. Bedankt.

Groetjes
Amor
amor
member
member

Beitragvon JimmyVe » 29. Apr 2010 20:16

Je kan ook met een voet systeem werken. Zodat een deel van het ytong een een bak met water staat, of zoals Karsten zei een gat in je ytong maken, om dit langer te laten meegaan kan je in dit gat een plastiek fles bevestigen met siliconen, daar snij je dan de bodem van af en je kan deze vullen, zo kunnen ze wel een paar dagen verder. De ytong neemt enkel het water op dat hij nodig heeft, dus de hele blok gaat niet vochtig worden. (dit kun je wel best eerst eens uitproberen voor je de miertjes erin stopt)
JimmyVe
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Gortello » 5. Mai 2010 18:32

bij mij kwam er toen water in een paar onderste kamers te staan maar dat heb ik opgelost met zand in het nest en in het flesje een bodempje
Gortello
member
member

Land: Netherlands (nl)

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren