Start vanskeligheder.

Start vanskeligheder.

Beitragvon Jäger » 12. Apr 2005 08:04

Hej!

Det er rart at du har taget hul på det danske forum.

Jeg er nybegynder i myrehold, men har holdt adskillige andre hvirvelløse dyr.

Min succes med myrere er ret begrænset, og det ser ud til at mine vanskeligheder koncentrerer sig om at mine myrere ikke vil flytte ud af det reagensglas som de kom i.

Jeg har Pheidole pallidula, der går ved 23 grader. Der er konstant mørke hos dem.

Gennem nu 6 måneder har jeg forsøgt med 2 forskellige typer reder, men de vil ikke flytte fra reagensglasset. Jeg har prøvet med reder af gasbeton og oasis, og har prøvet at variere fugtigheden.

Jeg tror at problemet er at der dannes mug i rederne. Det gør der selvom jeg varme-steriliserer gasbetonen, og har forøget ventilationen.

Elllers spiser myrerne fint, og dronningen lægger masser af æg. Men arbejderne dør, så der kun er få tilbage.

Bør jeg forsøge at sænke fugtigheden yderligere, og skabe endnu mere ventilation? Hvilken type rede kan du anbefale?

M.v.h.
Jæger
Jäger
member
member

Land: Denmark (dk)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: ANTCUBE Starter Kit for Messor spec.

Beitragvon nisras » 23. Apr 2005 19:58

Kære Jæger,

undskyld det sene svar, men jeg har haft travlt!
Pheidole pallidula plejer at være en nem art at at holde i kunstig rede.
Der er nogle væsentlige ting at huske i den forbindelse, hvis det skal blive en succes. Med succes forstår jeg en udvikling til moden koloni med vingede hanner og hunner.
Allerførst: Pas på med for megen fugtighed! For meget vand er erfaringsmæssigt værre end for lidt.
Har myrerne mulighed for at søge føde i en arena? Den behøver ikke være stor, men bør være belyst og gerne med en temperatur på ikke under 25 grader.
I arenaen bør der være adgang til vand, måske i en fordybning eller i et reagensglas med vatprop.
Reden kan enten fremstilles af gips eller gasbeton. Gasbeton er et herligt materiale og ret holdbart.