Start vanskeligheder.

Start vanskeligheder.

Beitragvon Jäger » 12. Apr 2005 08:04

Hej!

Det er rart at du har taget hul på det danske forum.

Jeg er nybegynder i myrehold, men har holdt adskillige andre hvirvelløse dyr.

Min succes med myrere er ret begrænset, og det ser ud til at mine vanskeligheder koncentrerer sig om at mine myrere ikke vil flytte ud af det reagensglas som de kom i.

Jeg har Pheidole pallidula, der går ved 23 grader. Der er konstant mørke hos dem.

Gennem nu 6 måneder har jeg forsøgt med 2 forskellige typer reder, men de vil ikke flytte fra reagensglasset. Jeg har prøvet med reder af gasbeton og oasis, og har prøvet at variere fugtigheden.

Jeg tror at problemet er at der dannes mug i rederne. Det gør der selvom jeg varme-steriliserer gasbetonen, og har forøget ventilationen.

Elllers spiser myrerne fint, og dronningen lægger masser af æg. Men arbejderne dør, så der kun er få tilbage.

Bør jeg forsøge at sænke fugtigheden yderligere, og skabe endnu mere ventilation? Hvilken type rede kan du anbefale?

M.v.h.
Jæger
Jäger
member
member

Land: Denmark (dk)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: ANTCUBE Starter Kit for Messor spec.

Beitragvon nisras » 23. Apr 2005 19:58

Kære Jæger,

undskyld det sene svar, men jeg har haft travlt!
Pheidole pallidula plejer at være en nem art at at holde i kunstig rede.
Der er nogle væsentlige ting at huske i den forbindelse, hvis det skal blive en succes. Med succes forstår jeg en udvikling til moden koloni med vingede hanner og hunner.
Allerførst: Pas på med for megen fugtighed! For meget vand er erfaringsmæssigt værre end for lidt.
Har myrerne mulighed for at søge føde i en arena? Den behøver ikke være stor, men bør være belyst og gerne med en temperatur på ikke under 25 grader.
I arenaen bør der være adgang til vand, måske i en fordybning eller i et reagensglas med vatprop.
Reden kan enten fremstilles af gips eller gasbeton. Gasbeton er et herligt materiale og ret holdbart.
Reden bør være belyst i dagtimerne. Men kun for varmens skyld. Selve reden skal naturligvis henligge i mørke. Temperaturen kan reguleres ved at ændre afstanden til lyskilden.
Myrerne bør have adgang til både sukkervand og insekter, gerne fluer eller lign. Jo mere varieret føde, jo bedre fungerende koloni.
Jeg fodrer gerne mine forskellige kolonier med, hvad jeg kan fange af smådyr både inde og ude. Der kan suppleres med melorme og fårekyllinger som er relativt nemme at dyrke selv. Især om vinteren er det en god ting.
Jeg håber disse linjer kan hjælpe dig lidt på vej. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

God fornøjelse med dine myrer.

nisras
nisras
member
member

Beitragvon nisras » 23. Apr 2005 20:05

Hov, jeg glemte vist noget!
Du bør naturligvis fjerne mørklægningen fra reagensglasset, hvor myrerne befinder sig. Derefter fuldt lys på myrerne, der så temmelig sikkert flytter over i den mørklagte rede, som er forbundet til reagensglasset med en plastikslange.
Det skulle ret sikkert løse dit problem. Men som sagt. Slutter problemerne ikke, skriver du blot igen.

nisras
nisras
member
member

Beitragvon Jäger » 25. Apr 2005 08:35

Hej

Tak for tipsene! Jeg vil prøve at sænke fugtigheden i reden. Og derefter belyse reagensglasset, så myrerne vil søge ind i den mørke rede. Jeg har lavet reden af oasis, hvorpå der er lagt et stykke glas. Men jeg tror at jeg vil prøve med gasbeton igen.

Mine Pheidole har adgang til vand og til en sukker/honning opløsning med vitaminer og mineraler, som de kan hente i en arena. Desuden fodrer jeg med små insekter, det er hovedsagligt bananfluer. Maden bliver fornyet hver anden dag for at undgå fordærv. Så ernæringsmæssigt tror jeg det er som det skal være.

Jeg skriver igen hvis det ikke lykkedes...
Jäger
member
member

Werbeanzeige: ANTCUBE Starter Kit for Messor spec.

Zurück zu Hjælp for nyankomne