Geen Actie

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Geen Actie

Beitragvon Devenity » 13. Mär 2010 15:18

Beste allemaal,

Ik heb nu al een redelijke tijd een mieren farm, maar echt actie zit er niet in... Ze begonnen heel netjes in hun buisje in de buiten wereld, en al redelijk snel verhuisde ze naar het binnenverblijf de Farm zelf. Eerst wat meer op de oppervlakte maar na een begin voor ze te hebben gemaakt van een tunnel zijn ze daar in verhuisd en hebben ze een kamer gemaakt. Mijn Farm is 2 cm dik en denk af en toe dat ik misschien beter een 1 cm dikke Farm had moeten nemen, want echt veel zie ik er niet van door het zand dat nog tegen het glas aan blijft zitten. De koningin had al vrij snel, op de oppervlakte nog, wat eitjes gelegd en deze dus ook meegenomen in het nest, maar echt een verdubbeling zie ik niet...

Maar zoals ik al zei is er niet veel actie te zien, ook zie ik ze nauwelijks tot geen in het buiten verblijf. Ik heb de Formica (Serviformica) Fusca mieren kolonie. Moet ik het buiten verblijf op vrolijke of is er iets dat hen kan lokken? Ik heb er nu een bakje met water staan (waar ik ze nooit van zie drinken), een plat dekseltje met 2 soorten honingwater, verblijf is wat opgevrolijkt met wat stenen van buiten (die ik eerst 10 minuten heb laten koken). Maar echt een trekpleister is het niet, maar ze zullen toch wat moeten eten?

Ook is er sinds vorige week wat schimmel ontstaan in de Farm op de plek waar ze hun nest hebben gebouwd alleen dan aan de zijkant, ook een klein gedeelte er boven aan de oppervlakte heeft beetje schimmel, ik weet dat dat komt door het vocht en het niet goed laten luchten, maarja dat is ook niet gek als er mieren in zitten en je wil de deksel er niet af halen, bang om de kolonie in je huis te krijgen... Dus hoe los je dit op, zonder het gevaar te lopen je mieren kwijt te raken?

Alvast hartelijk dank voor het mee denken en de adviezen die ik hoop te krijgen ;)
Devenity
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Geen Actie

Beitragvon mn. » 13. Mär 2010 21:12

Hoe warm staan ze ?
mn.
member
member

Land: Belgium (be)

Beitragvon Devenity » 14. Mär 2010 15:15

Niet bepaald warm hoor... Gewoon in huis kamer temperatuur, staat wel een lamp bij maar die is niet gericht op de farm maar op de buiten wereld..
Devenity
member
member

Beitragvon mn. » 14. Mär 2010 15:21

Heeft de kolonie larven ? Zo niet, dan gaan ze ook niet achter eten zoeken, omdat er niets te voeden is.
De kolonie zal ook vooral snachts actief zijn, omdat dat voor hen in de natuur veiliger is.
Probeer eens wat suikerwater bij de nestingang te leggen. Als je smorgens niets meer vind weet je dat ze er geweest zijn.
mn.
member
member

Beitragvon Devenity » 14. Mär 2010 15:52

Larven... geen idee want ik kan ze niet meer zien, ze zit in het zand zo'n 6cm diep.
En het nest zit in 2 cm dikke farm krijg daar geen honingwater in...
Devenity
member
member

Beitragvon mn. » 14. Mär 2010 16:23

honingwater is niet zo goed, Honing is een natuurproduct dat gisten en schimmelsporen bevat die zich ontwikkelen als je het verdund.
Als de mier het opslaat zal ze er op termijn aan sterven. Gebruik suikerwater, verhouding 3gram op 10ml.
Je kunt de mieren opgraven en verhuizen naar een buisje.

Kamertemperatuur is normaal wel oke.
mn.
member
member

Beitragvon Devenity » 14. Mär 2010 20:09

Het is speciaal honing he, dat gekocht is via Antstore... deze verdun ik een beetje met water zodat het niet zo papperig is en het voor de mieren beter te drinken is. In het begin dat ik de mieren had deed ik dit nog niet verdunnen en snoepte ze er nog graag van (aangezien ze toen nog in de buitenwereld, in hun eigen buisje zaten). Maar waarom moet ik mijn mieren opgraven en deze in een buisje doen? Om het zand te verversen? Ik heb geen idee of ze eitjes of larven hebben dus durf ik dit niet zomaar te doen, helemaal niet als het niet perce hoeft?..

Bedankt voor de info.
Devenity
member
member

Beitragvon mn. » 14. Mär 2010 20:21

Je hebt dan meer controle over je mieren. Als je ze wilt laten zitten moet je je er bij neer leggen dat je ze amper zult zien.
En dat je enkel de buitenwereldse activiteiten zult kunnen zien.

Honing blijft honing lijkt me.
mn.
member
member

Zurück zu algemene vragen