hey lennie.
zelf een konigin vangen is niet moeilijk. Je wacht tot de bruidsvluchten en dan zitten ze gewoon massaal op de grond en moet je ze maar oppakken.
Ik zal het even verduidelijken.
De mieren die jij in je tuin ziet lopen zijn waarschijnlijk werksters, daar kan je geen kolonie mee stichten.
In de zomer (Juli - Augustus) houd Lasius niger zijn bruidsvluchten, de koniginen (en mannetjes) vliegen dan uit en paren in de lucht. als de koniginen bevrucht zijn vallen ze op de grond en gooien hun vleugels af. Dat zijn degeene die je moet hebben.
Dus je moet zoeken naar de grotere mieren (konginen dus) na de bruidsvluchten kruipen ze meestal massaal over de grond.
Daar pak je er eentje van en steekt ze in een proefbuisje.
in dat proefbuisje doe je wat water een watje voor het water, de konigin en terug een watje (zodat deze er niet uit kan) en deze plaats je dan in het donker en laat ze daar een maandje inzitten. (je mag afentoe wel eens een kijkje nemen of alles in orde is hoor

) als de eerste werksters uitkomen moet je beginnen voederen en het buisje in een buitenwereld plaatsen. (maar dat wist je mss allemaal al
In ieder geval ik hoop dat ik je wat geholpen heb.
Groetjes