ruoka

Täällä voit vaihtaa ajatuksia muurahaisten pitämisestä

ruoka

Beitragvon antti » 19. Feb 2005 14:18

yleisin ruoka on "sokerivesi" joka sopii hyvin yleisille lajeille, kaikille suomalaisille lajeille se on hyvä :)

sitä on myös erittäin helppo valmistaa:

sekoita 1 desi vettä ja muutama teelusikallinen sokeria niin se on valmista tarjoiltavaksi :D
antti
member
member

Land: Finland (fi)
Danke bekommen: 0 Danke

Tota..

Beitragvon meteli » 21. Mär 2005 18:41

Terve!

Huomasin antamasi neuvot täällä..Taidat olla uusi tässä harrastuksessa ja olenkin hieman huolestunut jakamistasi neuvoista. Ensinnäkin tämä ruoka-artikkelisi vaatisi selvää korjaamista.
Sokeri - toisin kun sanoit - ei varsinaisesti ole ruoka, saati hyvä sellainen muurahaisten syöttämiseen. Se on ravintoarvoiltaan sen verran puutteellinen, että käyttäisin sitä melkeinpä vain oheislisänä. Hunajavesikin on paremminkin vain tilapäisravintoa.
Nomutta eniveis..Suosittelisin itse seuraavanlaista "oikeata" ruokaa muurahaisten syöttämiseen:
Minivital total plus ( multivitamiin, hiven-ja kivennäisaine-valmiste)
kananmuna ( valkuainen) hyytelösokeri + vesi...
Näistä yksinkertaisesti valmistetaan muurahaishyytelö, joka on täydellinen ravinto ympäri vuoden. Tosin kesällä tulisi syöttää mahdollisimman paljon ja erilaisia hyönteisiä myös :) Vettä ei myöskään pidä muurahaisten ruokinnasta unohtaa..Ja viel ekstrana suosittelen kesäisin antaa muurahaisille kirvoja ( symbioosi)...
Kysyttävää? :D
meteli
member
member

Beitragvon antti » 21. Mär 2005 20:13

hmm. Uusi harrastuksessaniko? :roll:
olen pitänyt ja tutkinut muurahaisia 3 vuotta.
tiedän tuon sinun ruokasi..Awinash bhatkar ruoka? eikö? ( tosin se menee homeeseen jääkaapissa nopeammin kuin sokerivesi )
No on se kuitenkin...lukee Hölldoblerin ja Wilsonin "muurahaiset" kirjan takasivuilla.
Ja sokerikö ei ole ruoka? mistä sen vedit? hatusta? itse olen ruokkinut muurahaisiani sokerivedellä + hyönteisillä eikä ole ollut mitään ongelmaa tähän asti, oletko itse testannut ennenkuin sanot?? Vedestä puheen ollen, Muurahaiseni saavat kaiken tarvitsemansa veden niiden pesän sisältä...
Kirvoja muurahaisille....? :shock:
Tämä toimii luonnossa, mutta laboratorioyhteiskunnassa toimii vain jos sinulla on kasvi rehustusareenalla ja siinä kirvat...

terveisin, Antti :D
antti
member
member

No..

Beitragvon meteli » 21. Mär 2005 20:35

3 vuotta - Oho..
Siis sokerihan ei tarjoa kovin montaa tärkeätä aminohappoa saati valkuaisainetta, vai onko nyt jotain mullistavaa tapahtunut kemian saralla? :P Sokeri ei ole kuin hyvä energian lähde...ja sokerivesi ei käy vedestä - Lukee Antstoren muilla foorumeilla. Mainitsemassasi "Muurahaiset-kirjassa" todella neuvotaan samanoloinen litku, tosin hieman eroa löytyy. Kuolleiden hyönteisten syöttäminen ei myöskään riitä, koska osa tärkeistä ravintoaineista alkaa hajota heti kudoksen kuoltua. Tosin pakastaminen hidastaa tätä..
Mainitsemani "ant-jelly" voidaan helposti säilöä pakastimeen, ja korkeiden vitamiin-kivennäis-hivenainepitoisuuksien takia hävikki on pieni. Eräät pienet lajit voivat varmasti selvitä ja kituutella sokerivedellä, mutta paremmat elinnäkymät suurille lajeille tarjoaa tarpeeksi monipuolinen ravinto. On totta, että talvisaikaan on vaikea tarjota mitään kovin mullistavaa ravintoa, kun Suomessa ei pahemmin hankien päällä erinäiset ötökät pompi. Kirvoja taas voi luonnollisesti hankkia vain kesällä..Myrmica-jit sitäpaitsi saattavat varastoida kirvat suoraan pesänsä uumeniin, etkä välttämättä edes tarvitse elävää kasvia muurahaissäiliöösi. Tosin kyllä tämänlainenkin tilanne on mahdollista tehdä ( itse olen kokeillut ja toimi hyvin)..
Kasvatan Camponotus Herculenus - hevosmuurahaisia ja tiedän kokemuksesta, että pelkkä evyt sokerivesi ja esimerkiksi jauhomadot eivät riitä ( munien määrä, koko, yleinen elinikä)
väitätkö vastaan?
meteli
member
member

Beitragvon antti » 21. Mär 2005 20:39

tiedän ettei sokeri käy vedestä, mutta siksi muurahaiseni saavat puhdasta vettä heidän pesän sisältään :wink: tiedätkö?
annan juuri tapettuja hyönteisiä muurahaisilleni, joilla ne kyllä ovat tähän asti pärjänneet :) "kituutella sokerivedellä" :D no, eivät minun muurahaiseni nyt niin kituuttele, tetramorium caespitumikin kasvaa kuin paskaruoho :?
hmm, Itse asiassa sinulla on aika lailla hyvää tietoa, kuinka iso on Herculeanus koloniasi? itselläni on N. 200 työläistä + kuningatar + jälkikasvua, mukavia muurahaisia, kehittyminen munasta työläiseksi kestää tosin aikas kauan.

Lisäsin sinut minun msn listaani, huomasitko? torjuit vissiin minut... :?

EDIT: olit vahingossa postannut tuplan, korjasin :wink:
antti
member
member

Beitragvon meteli » 22. Mär 2005 12:27

Taisikin tulla kaikki aika hyvin selville eilen Messengerin välytyksellä :)
Vielä haluaisin sanoa, että onpa mukava löytää toinen saman harrastuksen omaava suomalainen..
Muurahaisharrastus näyttää taas paljon valoisammalta :grin:
meteli
member
member

Beitragvon antti » 22. Mär 2005 14:58

Samat sanat :)

Sain muuten tänään uusia muurahaisia ranskasta :D

camponotus truncatus kuningattaria ja Leptothorax sp. yhteiskunta :wink:
antti
member
member

Beitragvon meteli » 24. Mär 2005 09:13

Hey!

No mut ne sun uudet Camponutukset on niin rumia, kuten itse sanoit :D:D
saitko viestini, siis tekstarin? Yritin ainakin lähettää.. :wink:
meteli
member
member

Beitragvon meteli » 24. Mär 2005 13:53

No mut muurahainen ku muurahainen on tarkkailun arvoinen :D
meteli
member
member

Beitragvon Alkio » 13. Mai 2006 00:12

Täällähän on käyty mielenkiintoista keskustelua :)..
Alkio
member
member

Beitragvon antti » 14. Mai 2006 12:35

Jaahas alkio löytänyt tännekin :)
antti
member
member

Re: ruoka

Beitragvon Kale^^ » 30. Aug 2008 12:16

Mahdollisimman monipuolinen ravinto (eri lajien hyönteisiä on syytä syöttää vaihtelevasti), sekä erilasiten makeiden litkujen sekoittelu on hyvä (siirappi, sokeri, fariinisokeri, hunaja jne), itse käytän myös kananmunaa ja kalanruokalastuja.
Kale^^
member
member

Zurück zu Muurahaisten pitäminen