Dat hoor ik graag, beter is goed informeren voor je een kolonie aanschaft.; )
Jij hebt enkel PP in je bezit ? (Goede soort heb ik namelijk ook)
Pheidole pallidula:
voedsel: insecten, vruchten, zaden en honing of suikerwater
huisvesting: best een zand nest (hoewel ik altijd voorstander ben van een y-tong
), of een ander stevig nest, ze hebben namelijk zeer sterke kaken en kunnen makkelijk door y-tong graven. Voor de bevochtiging kan je zowel y-tong als zand nest gebruiken.
luchtvochtigheid: Zuid-Europees, daar mee bedoel ik dat het verschil tussen onze luchtvochtigheid en degene waar de mieren van komen niet zo heel veel verschild. Is dus makkelijk te overbruggen.
temperatuur: opnieuw, Zuid-Europees, temperaturen van een 25-35°c in de dag (zomer) en een 20°c snachts.
winterslaap: 2-4 maanden (november tot eind februari) aan een temperatuur van een 10°c
koningin/werksters: deze soort kan meerdere koninginnen bevatten per kolonie, ze zijn 6-9 mm groot. De werksters zijn verdeeld onder minors (2-3mm) en majors (3-5mm).
Pheidologeton diversus
voedsel: insecten, vruchten, zaden geen honing of suikerwater (hebben ze geen behoefte aan)
huisvesting: hier opteer ik persoonlijk meer om een y-tong nest, hoewel je ook hier moet oppassen dat ze er niet doorgraven.
luchtvochtigheid: zijn afkomstig van Azië, daar ligt de luchtvochtigheid hoger dan hier ze kunnen best op 80% luchtvochtigheid gehouden worden, dit kan bekomen worden door de buitenwereld af te dekken, wel niet vergeten dat er dan ook nog verluchting moet zijn.
temperatuur: tussen de 25-30°c overdag, 20-25°c snachts.
winterslaap: geen, zoals bij de meeste exotische soorten.
koningin/werksters: deze soort kan meerdere koninginnen bevatten per kolonie, ze zijn 15-25 mm groot. De werksters zijn verdeeld onder minors (2-4mm) en majors (5-20mm). Het laatste zijn eigenlijk al super majors. Hier vind je ook het grootste verschil tussen de werksters onderling.
Tot conclusie: je moet toch al wat ervaring hebben met Europese en exotisch mieren voor je hier aan kan beginnen (mijn opinie). Als je de overschakeling van Europees naar exotisch wil maken, kan je best beginnen met een exotische Camponotus sp.