Mijn idee + een paar vragen.

Mijn idee + een paar vragen.

Beitragvon Hydraathond » 1. Mai 2011 17:41

Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit mieren gehad maar heb ze altijd al heel interessant gevonden en dus kwam ik op het idee om er zelf maar eens mee te beginnen.

Ik heb er al veel over gelezen en heb een idee bedacht zoals ik graag mijn antfarm zou willen maken, ik heb al besloten dat ik om te beginnen met 2 kolonies L. Niger ga starten.
Het leuks vind ik het wanneer de mieren in een zo natuurlijk mogelijke omgeving zitten, maar ook wil ik graag zien wat er in het nest gebeurd.
hier even een beschrijving van hoe ik mijn antfarm ga maken dat hij die eisen voldoet.

ik maak een bak van plexiglas (niet heel hoog maar wel grote oppervlakte, 70 x 70 x 20) dit wordt de buiten wereld. Ik boor enkele gaten in deze bak waar slangetjes op kunnen worden aangesloten, die weer op nesten aan gesloten kunnen worden ( 2,3 of zelfs 4 gaten). om een natuurlijk uitziende ondergrond te maken waar ze niet in kunnen graven leg ik eerst een laag kiezelstenen in de bak waar daarna weer een laag zand over komt te liggen van 3 cm ofzo. hier kan ik dan enkel plantjes, steentjes en andere zooi uit de tuin in leggen.
Daarna maak ik 2 nesten uit ytong die ik allebei met slangetjes aansluit op de buitenwereld. in de Ytong nesten kerf in randen uit om gedeeltelijk in een bakje water te zetten voor de bevochtiging van het nest.

als water voorziening dacht ik er aan om in het begin met gewone reageerbuisjes en watjes te werken en later als de kolonie groter is (en zich wat verliezen kan permitteren) een vijvertje te maken in de buitenwereld, dat ziet er leuker uit dan zon reageerbuis in het midden van je bak, en als er dan een verdrinkt is dat zen eigen schuld.
voor het voedsel dacht ik gewoon aan af en toe een paar insecten in de bak leggen en een drupje honing.

nu heb ik dus een paar vragen:
1. denken jullie dat dit werkt , ben ik nog iets vergeten aan de bak en het nest?
2. gaan ze het zand van buiten gebruiken om binnen in het nest het glas te bekleven ?
3. kunnen 2 kolonies van L. niger eigenlijk wel samen leven in een gezamenlijke buitenwereld van die grote?
4. zijn er nog andere mier soorten die die in dezelfde omstandigheden leven als L. Niger die ook hetzelfde eten en ook in 1 buitenwereld kunnen leven?( een beetje variatie in je bak is natuurlijk nog leuker )
5. is honing, water en insecten genoeg als voedsel voor die beestjes, want ik las iets over een vrij ingewikkeld honingdauwsuggeraat met aminozuren en glucose enzo... en dat was niet eens zo goedkoop om te maken... dus hebben ze dit nodig?

Met vriendelijke groet
Hydraathond
Hydraathond
newbie
newbie

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Mijn idee + een paar vragen.

Beitragvon Gortello » 2. Mai 2011 22:57

Hallo,
ik zal maar meteen even op de antwoorden in gaan met een vraagje er bij.
De bak is ten eerste veel te groot tenzei je een kolonie hebt die al richting de 1000 werksters gaat. Ook kunnen 2 lasius niger kolonies niet bij elkaar zonder elkaar uit te moorden. I.p.v. honing zou ik suikerwater gebruiken dit prefereren ze bij mij in iedergeval meer. Ik zou zo niet weten welke soorten samen kunnen leven met L.niger en Ik weet niet hoegroot de kolonie is en dus weet ik ook niet hoegroot je ytong max kan zijn, tot 150 werksters is prima in een reageerbuisje of een kleine ytong bij 30 werksters is 1 a 2 kamers van 20 bij 20 bij 0,7mm genoeg. Zo kun je er wel ± van uitgaan hoegroot je nest kan zijn je kan natuurlijk altijd 3 kamers te veel doen bij een kleine kolonie en bij grotere kolonies kunnen er ook wel 10 te veel maar dan moet je al rond de 600+ werksters zitten, en dit heb je waarschijnlijk nog niet. Meer vragen kun je natuurlijk altijd stellen en je leert het snel ik houd ook pas 1 jaar mieren en ik ben al heel veel wijzer geworden. Anders had ik je dit ook niet kunnen vertellen.
Gortello
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Zurück zu hulp voor beginners