Mijn Formica sanquinea set up

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Mijn Formica sanquinea set up

Beitragvon mijnstreekoost » 13. Mai 2005 21:06

Dit was /is mijn alller eerste kolonie en ze doet het nog altijd heel goed. Het formicarium heb ik ooit via het i-net kunnen kopen vor een prikje maar helaas heb ik nooit meer wat van de maker gehoord nadat ik deze van hem gekocht had voor het lullige bedrag van 70 pleuro inclusief verzendkosten vanaf Wageningen naar Heerlen!!
Enfin, mijn Sanquinea hebben het er fijn in , al heb ik het idee dat ze niet graag in de beide "jampotjes"komen. Sprinkhanen wat ik direct in de farm gooi worden meteen opgegeten terwijl degene die ik in de "potjes" doe soms worden daargelaten!

Bild
ik heb de formicarium bevochtigd, vandaar dat er een paar zwartere plekken op de foto zitten...
Bild

Het water schijnt zijn eigen weg te volgen, en eens in de zoveel tijd spuit ik er een spuit vol op met een injectienaald.
mijnstreekoost
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon mijnstreekoost » 16. Mai 2005 12:55

Mijn kolonie Formica Sanquinea heb ik nu een jaar of 2. Dit wordt hun derde zomer bij mij in dit formicarium.
Toen de kolonie aankwam bestond hij uit 1 konigin en 35 werksters, ondertussen zijn ze uitgegroeid tot , ik schat, 150 werksters. Momenteel hebben ze veel eitjes en larven in allerlei stadia.
Ikzelf vind dit de mooiste soort mieren die ik heb. Ze zijn lekker groot, aggressief en kunnen slaven gebruiken wat ontzettend mooi en interessant is om te zien.
Afgelopen jaar ben ik rond augustus het bos ingegaan en bij een bekend F.Fusca nest heb ik toen een stuk of 100 eitjes weggepakt. Voor dat nest is dat een te verwaarlozen aantal en daar ondervinden ze geen schade van. Een gedeelte heeft Sanquinea opgegeten en een gedeelte hebben ze laten uitkomen en gebruikt als slaven om te forageren en gangen te graven.
Dit is de grootste soort bosmieren dat in west europa rondloopt volgens mij. De koningin is zeker 1,5 cm en erg dik, sommige volwassen werksters zijn rond 1 of 1,3 cm groot!
mijnstreekoost
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren