Mijn eerste ytong nest

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Mijn eerste ytong nest

Beitragvon Gortello » 22. Mär 2010 17:44

Hallo ik heb vandaag een ytong blok gekocht voor mijn eerst kolonie maar ik heb geen iedee of het geschikt is en hoe ik 1 kant vochtig kan maken en houden en de andere kant droog kan houden.

even 3 foto's:
DSC00532.JPG

DSC00533.JPG

DSC00534.JPG

ik zat zelf te denken om een gaatje te boren in de bovenkant waar ik dan elke keer als het droog is een beetje water in giet maar zijn er nog betere opties :?:
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Gortello
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Mijn eerste ytong nest

Beitragvon JimmyVe » 22. Mär 2010 20:56

Ik vermoed dat je opteerd om een verticaal nest te maken ?
Je kan gaten boren aan de bovenkant maar dan moet je dikwijls water bijvullen. Je kan ook 1 gat maken en daar met siliconen een stuk plastic fles (drank fles, bodem snij je eraf en het bovenste deel doet dan meer deel als trechter) in het gat vast monteren. Dan kan je deze vullen en kunnen ze een paar dagen verder met de watervoorraad. :)

Mss de indeling ietsje simpelere houden. Maar dat is mijn mening. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Gortello » 22. Mär 2010 23:08

het begin na een paar uur hard werken
DSC00535.JPG

DSC00536.JPG
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 23. Mär 2010 18:15

JimmyVe hat geschrieben:Ik vermoed dat je opteerd om een verticaal nest te maken ?
Je kan gaten boren aan de bovenkant maar dan moet je dikwijls water bijvullen. Je kan ook 1 gat maken en daar met siliconen een stuk plastic fles (drank fles, bodem snij je eraf en het bovenste deel doet dan meer deel als trechter) in het gat vast monteren. Dan kan je deze vullen en kunnen ze een paar dagen verder met de watervoorraad. :)

Mss de indeling ietsje simpelere houden. Maar dat is mijn mening. ;)

trekt het water dan niet helemaal door het ytong blok heen op moet je er watjes voor doenof hoe zit dat :?:
Gortello
member
member

Beitragvon JimmyVe » 23. Mär 2010 20:10

Het water zal zich wel verspreiden maar niet over de gehele ytong blok.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Gortello » 23. Mär 2010 21:58

Een paar blaren verder morgen en donderdag nog even zwoegen en dan is het meeste gehak en geschraap klaar dan nog slangetjes kopen en vinden dan er achter zien te komen hoe ik de glasplaat er op moet lijmen en glasplaten aan elkaar plakken voor de buitenwereld daar waarschijnlijk meer over in weekend.
Gortello
member
member

Beitragvon Karsten1997 » 24. Mär 2010 20:04

Ziet erg al goed uit! :wink:
Wat mij beterf zou lijmen het makkelijk zijn, Moet je wel bij de gamma ofzo. een sterke lijm kopen.
Even omdat ik geintereseert ben hoor maar:
Wat voor een mieren gaan je er in doen?
En het is een heel groot blok, hoe zit het dan met de buiten wereld enzo. ?
Mvg,
Karsten
Karsten1997
member
member

Beitragvon Gortello » 24. Mär 2010 21:30

Het nest is zo goed als klaar alleen nog buisjes kopen/vinden daar nog gangetje naar toe maken plek nog niet zeker en kit halen voor de ruiten voor de buitenwereld laat ik later meer van horen de maten zijn al wel bekent:
LxBxH
40x45x20
is al gesneden maar moet nog een houtwerkje omheen voor stabiliteit ben er nog niet achter of er een deksel op moet.

nog even de foto van het nest en dan laat ik volgende reply weer meer horen.
DSC00539.JPG

zoals je ziet ben ik er ook nog niet achter wat boven of onder is :D
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 25. Mär 2010 22:30

Na een uur hard denken heb ik het gevonden :idea: bij ''hobbyhuis'' een mooi slangetje van 2meter nog wat lang genoeg denk ik

DSC00542.JPG

alleen nog wachten :| op hulp van de buurman voor het maken van de buitenwereld en voor het houtwerk op mijn oom en dan is het bijna mierwaardig :D
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 26. Mär 2010 15:38

Alvast een voorproefje van de buitenwereld
is nog niet gelijmt alleen nog maar met plakband vastgeplakt hopelijk morgen vastgekit en waterdicht
DSC00545.JPG
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 26. Mär 2010 23:38

de buitenwereld is gekit duur nog week voor drogen ook heb ik er vandaag een trechter aan gemaakt aan ytong blok morgen nog even zoeken naar welke soort ik wil hebben ik heb de Pheidole pallidula in mijn hoofd want op in de shop staat dat dat lvl 1 is maar ook risk 3 daar ben ik nog niet helemaal achter wat dat is en ik weet ook nog niet hoe ik kan zorgen dat als ze door het blok gaan graven hoe ik het kan beveiligen ik hoor het graag. nog even een foto en dan laat ik later weer meer horen.
DSC00546.JPG
Gortello
member
member

Beitragvon JimmyVe » 27. Mär 2010 09:26

Dit is wat ik bedoel met het bevochtigen. ;) Zo gaat het perfect lukken, de linkse kant zal vochtig worden en de rechtse blijft mooi droog.
Ik heb in je ander topic wat uitleg gegeven over Pheidole pallidula. Het is een heel leuke soort om te houden maar als eerste kolonie zou ik toch opteren voor een iets makkelijker soort. Ik weet iedereen wilt dadelijk een soort met majors, ik zou toch aanraden om eerst de makkelijke soort te nemen en zo wat ervaring op te doen. Zeker grotere kolonies vragen wat meer werk.
Je nest ziet er wel goed uit, prima werk. :)
JimmyVe
member
member

Beitragvon Gortello » 27. Mär 2010 16:04

bedankt ik heb vandaag een glasplaat gekocht ik van zometeen even een paar nigers om te kijken hoe het lijkt ik laat ze daarna wel weer vrij :D dus daar volgt morgen wel een foto van alleen zit ik met een probleem ik weet niet hoe ik de slangen naar de buitenwereld kan doen zonder dat de soort ontsnapt ik laat ook in mijn volgende bericht even foto's zien met dit probleem is niet echt goed voorbeeld omdat ik nog voorzichtig moet doen met de kit :? hopelijk droog het binnen wat sneller
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 27. Mär 2010 23:14

even een foto met glas plaat en een paar gevangen lasius niger
DSC00547.JPG

DSC00549.JPG
Gortello
member
member

Beitragvon Gortello » 28. Mär 2010 22:23

Vandaag was het zover ik heb de glasplaat gekit de slangetjes gesneden het het nest is af alleen ben ik helaas nog niet achter 2 dingen die laat ik zo horen even 2 foto's ps. het plakband is allen voor het niet snijden en de extra stevingheid bij de buitenwereld

DSC00552.JPG

DSC00553.JPG

nu even mijn dingen waar ik nog niet achter ben:
1. ik weet nog ziet hoe ik de 2 slangen het verblijf ik kan laten zonder dat de mieren ontsnappen ik zit met het iedee om leem te gebruiken en een eiland te maken en het slangetje een stukje onderwater te laten lopen en door het leem en dan uit het leem weer naar boven en daar boven op weer een steen tegen de kracht van de slang en aan de randenden gewoon zon wit middel smeren waarop ze geen grip hebben gezien bij de shop.
2. Ik weet nog niet welke mier soort ik vind deze bijde soorten mooi alleen vraag ik me af welke het meest geschikt is ik ben ban dat mijn buiten verblijf te klein en te laag ik voor de ''Camponotus ligniperda'' maar je ziet em wel goed en de andere keuze is de ''Lasius emarginatus'' ook mooi alleen weet ik niet of deze majors heeft en dus misschien door ytong heen kan en bij de ''Camponotus ligniperda'' staat: ''caste: Majors and minors'' wat houd dit in.

dus mijn vragen zijn:
1. is er een mijn oplossing goed? of weet je een betere.
2. Welke soort is het meest geschikt voor mijn verblijf de ''Camponotus ligniperda'' of de ''Lasius emarginatus''
3. wat houd ''caste: Majors and minors'' in bij de ''Camponotus ligniperda''

ik hoor het graag
Gortello
member
member

Nächste

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren