Lastige situatie...

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Lastige situatie...

Beitragvon zwjma » 28. Jul 2009 22:14

Hey allemaal,

ik houd nu ongeveer anderhalf jaar mieren. Ik heb ook een formicarium van Antstore gekocht en ik ben er tevreden over. Ik lees regelmatig op het forum maar ik post eigenlijk nooit iets. Nu heb ik een vraag dus het werd tijd voor mijn eerste topic :D .

Ik heb een Lasius niger kolonie en het gaat zeer goed, ik schat dat ik 250-300 mieren heb, enkele honderden larven, 40-60 coconen en een hele hoop eieren. Ongeveer 1 maand geleden is de kolonie verhuist vanuit het reageerbuisje naar het zandnest, jammer genoeg had ik de verhuizing niet meegemaakt :( . Het probleem is dat de mieren nu op het zand 'wonen'. Ze hebben al tunnels en kamers gegraven en ik zie af en toe ook mieren er doorheen lopen. Toch blijven de meeste mieren en de koningin op het zand. nu zitten de mieren ook bij het rietje. Ik heb het rietje in de zijkant van het zand gestoken om zo het nest te bevochtigen (er zit geen zand in), ik heb natuurlijk het rietje boven afgesloten met een watje. Maar in deze hoek zit de koningin en bijna alle eieren, ook hebben de mieren boven het rietje een soort van dakje gemaakt waar ze coconen opleggen. Het hele nest is nu wel vochtig maar ik kan het nu niet meer bevochtigen. Is het normaal dat mieren zo'n lange tijd op het zand leven, zelfs al zijn er al kamers en tunnels? Hoe zou ik het nest moeten bevochtigen als de mieren nog veel langer boven blijven?

Ik hoop dat er snel reacties zijn,

met vriendelijke groet,

Joey
zwjma
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Lastige situatie...

Beitragvon JimmyVe » 30. Jul 2009 17:56

Hallo Joey en welkom op het forum. ;)

Normaal houden ze van een donker nest dus zouden ze moeten verhuizen in het zand in plaats van erop, maar met mieren weet je nooit. Ze zoeken altijd naar de, volgens hen, beste plek voor het broed en koninign. Dus blijkbaar vinden ze het beter bovengronds dan erin. Is je nest mss te vochtig ? Of komt er teveel licht binnen ?
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon zwjma » 30. Jul 2009 23:08

Bedankt voor je reactie :D ,

er schijnt zowiezo geen direct licht op het nest en overdag is het licht ook niet erg fel. Het nest was de eerste maanden inderdaad te vochtig, aangezien dit mijn eerste kolonie is. Ik had toen gewoon het deksel eraf gehaald zodat het zand een beetje kon drogen (verdamping), de mieren kwamen zelden in de farm zelf. Tegen de tijd dat ze verhuisden was het waterpeil slechts 1 of 2 cm te zien in het granulaat. Zoals ik al vermeld had zijn er al tunnels en enkele kamers, ik heb nog geen enkele keer zand zien plakken door vochtigheid. Ik denk dus dat het zand niet te vochtig is. Ik heb wel al werksters de tunnels zien gebruiken, e.g vervoer van larven, ze laten echter nooit het broedsel een lange tijd onder de grond (meer dan een aantal uur).
zwjma
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 3. Aug 2009 13:28

Rare situatie, maar zolang ze het goed doen (en er zelf voor kiezen bovengronds te blijven zou ik me niet teveel zorgen maken. :)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Zurück zu algemene vragen