ik houd nu ongeveer anderhalf jaar mieren. Ik heb ook een formicarium van Antstore gekocht en ik ben er tevreden over. Ik lees regelmatig op het forum maar ik post eigenlijk nooit iets. Nu heb ik een vraag dus het werd tijd voor mijn eerste topic
.Ik heb een Lasius niger kolonie en het gaat zeer goed, ik schat dat ik 250-300 mieren heb, enkele honderden larven, 40-60 coconen en een hele hoop eieren. Ongeveer 1 maand geleden is de kolonie verhuist vanuit het reageerbuisje naar het zandnest, jammer genoeg had ik de verhuizing niet meegemaakt
. Het probleem is dat de mieren nu op het zand 'wonen'. Ze hebben al tunnels en kamers gegraven en ik zie af en toe ook mieren er doorheen lopen. Toch blijven de meeste mieren en de koningin op het zand. nu zitten de mieren ook bij het rietje. Ik heb het rietje in de zijkant van het zand gestoken om zo het nest te bevochtigen (er zit geen zand in), ik heb natuurlijk het rietje boven afgesloten met een watje. Maar in deze hoek zit de koningin en bijna alle eieren, ook hebben de mieren boven het rietje een soort van dakje gemaakt waar ze coconen opleggen. Het hele nest is nu wel vochtig maar ik kan het nu niet meer bevochtigen. Is het normaal dat mieren zo'n lange tijd op het zand leven, zelfs al zijn er al kamers en tunnels? Hoe zou ik het nest moeten bevochtigen als de mieren nog veel langer boven blijven?Ik hoop dat er snel reacties zijn,
met vriendelijke groet,
Joey