Formica polyctena

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Formica polyctena

Beitragvon mijnstreekoost » 9. Jun 2006 20:41

[B]Zo, sinds 8 weken heb ik weer een nieuwe kolonie Formica polyctena. +/- 350 werksters en geenéén levende koningin!
De kolonie heb ik gekocht van een (internet) MSN bekende uit Polen.

Bij Antstore had ik reeds 3 glazen bakken van 30x20x20 laten maken maar dan met een opening van 26mm in plaats van een opening van 10mm. Tussen de bakken loopt een slang van 23mm.

Twee bakken heb ik gevuld met dennenbos top laag, dit is de grond die je vind onder dennenbomen. Een soort laag opgebouwd uit organisch materiaal.
De derde bak, de arena, heb ik gevuld met wit aquarium grind voor een mooie zichtbaarheid van de mieren.
De enigst mogelijke manier om de grond te bevochtigen, tot nu toe, is om van boven af met een plantenspuit te sproeien. Gelukkig houdt deze soort van een droge zanderige grond al ben ik wel bang dat de grond op den duur helemaal uitdroogt en verpulvert tot poeder. Hier moet ik nog wat op gaan verzinnen. Ik kan de grond om de zoveel tijd wel voorzien van een laag verse grond maar wat gebeurt er met de tot poeder geworden grond?Tot nu toe lijkt het erop als de poeder in de slang naar de arena word gedumpt.

Enfin, ik had dus ruim 300 werksters, een hele kluit eitjes, en 4 dode koniginnen. Op advies vanuit Polen heb ik de werksters in hun nieuwe huis gezet tezamen met hun eitjes.
Meteen werd er begonnen met het bouwen van een heuvel(tje) d.m.v. takjes, dennennaalden, stukjes grond etc. Na ruim 2weken was er toch al een leuk heuveltje ontstaan van zo'n 10 cm hoog. Momenteel is de heuvel tot aan het deksel van het glazen bak dus zo een 20cm hoog (minus de laag grond, +/- 10cm)

Na 2 weken zonder koninginnen geleefd te hebben en almaar druk bezig geweest te zijn met het steeds groter maken van hun heuvel arriveerde er vanuit Polen 8 nieuwe koninginnen tezamen met ongeveer 25 werksters.
Op goed geluk heb ik alle koninginnen en werksters in de arena gezet waar het op dat moment een drukte was met werksters die afval deponeerden of gewoon wat rondliepen.
Chaos dus.... Uiteindelijk hebben 5 koninginnen het overleefd,. zei hebben zich niet verzet en zich overgegeven aan de werksters, de 3 die zich verzetten werden gedood en uiteen getrokken en op de vuilnishoop in de arena gegooid. Volgens mij zijn alle werksters die mee kwamen met de queens gedood.
De koninginnen die meewerkten rolden zich op tot een bal en werden door de hele arena heen gesleept door de werksters en uiteindelijk naar de heuvel gebracht.

Nu heb ik vandaag bovenop de heuvel werksters zien lopen met verse , kleine eitjes wat dus een teken zou moeten zijn dat de nieuwe koninginnen bezig zijn.
Al maak ik me wel een beetje zorgen om de ruimte die ze hebben. De 3 glazen bakken die ik heb lijken nu al erg vol. Het lijkt me niet onlogisch als moeten ze volgend jaar al uitbreiding hebben.

Omdat ik nog een ouderwets fototoestel heb laten de fotos nog even op zich wachten.

En even helemaal off-topic.
In augustus ga ik naar Venezuela, Isla Margarita, maar ik ga ook 3 dagen de Amazone jungle in op een soort van trektocht.
Nu ben ik eens benieuwd wat ik daar allemaal aan zou kunne treffen wat betreft mieren. Iemand enig idee?

P.
mijnstreekoost
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Formica (Serviformica) fusca

Beitragvon JimmyVe » 10. Jun 2006 11:19

Lijkt me een leuke kolonie ;) Wel goed dat ze 5 van de koniginen hebben aanvaard anders zag het er niet zo goed uit voor de kolonie. Als je glazen bakken nu al vol zitten gaat het mss idd wel voor problemen zorgen in de toekomst, mss kun je er nog een bak extra aan bevestigen.

Off-topic.
Ben een paar jaren geleden ook naar Isla Margarita geweest, bangelijk gewoon weg, goed weer mooie omgeving en mooie uitstappen !!!
Wat de lokale mierenbevolking betreft, heb ik toen niet echt op gelet. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Menph » 10. Jun 2006 13:52

''rolden zich op tot een bal''

Dit is inderdaad wel grappig om te zien. Op deze manier worden werksters ook getransporteerd.

Jammer dat je geen systeem hebt voor je vochthuishouding. Misschien iets te enthausiast/gehaast aan het inrichten van de bakken begonnen? Ik heb goede ervaringen met turf en polyether als waterbuffer. Deze nemen veel vocht op en geven het geleidelijk af.

Wat voor licht gebruik je voor de bakken als ik vragen mag? En gebruik je ook een warmtelamp?

Je leverancier in Polen lijkt me een goede. Ben je van plan vaker bij hem te bestellen, en voel je er misschien wat voor om door te verkopen?
Zuletzt geändert von Menph am 14. Jun 2006 12:51, insgesamt 1-mal geändert.
Menph
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 12. Jun 2006 16:39

Boven 2 bakken heb ik een warmtelamp met UV licht hangen, F.Polyctena is een zonliefhebber.
Met een tijdschakelaar ertussen hebben ze een dag/nachtritme.
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon JimmyVe » 12. Jun 2006 18:21

Dat systeem pas ik ook toe bij mijn Pheidole pallidula.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Menph » 2. Jul 2006 23:11

Ik heb hier in het bos een nest ontdekt van meer als 1 mtr hoog.

Vermoedelijk betreft het Formica polyctena, want er zijn meerdere nesten op korte afstand van elkaar te vinden.

Zou de bruidsvlucht al zijn geweest? In mei trof ik een mannetje aan op een van de nesten.

Opvallend is naast het omvangrijke nest de gewoonte om in kolone/processie bomen in te trekken, welke volledig worden gestript van insecten.
Menph
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 3. Jul 2006 06:17

hier op de brunsummerheide heb ik nog geen (grote) nesten gevonden, wel kleinere.

als er meerdere nesten bij elkaar liggen zal het F.Polyctena zijn op deze manier maken ze een soort van superkolonie.

de bruidsvluchten beginnen al in mei als het voor het eerst wat warmer weer is en lopen door tot in september.
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon JimmyVe » 3. Jul 2006 14:43

1meter. das al een heel nest.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Menph » 3. Jul 2006 22:36

Eerst vond ik een paar nesten. Deze waren gesitueerd vlakbij een geasfalteerde weg, wat me deed vermoeden dat het wel eens overblijfselen konden zijn van coconroof. 20 meter verderop vond ik het 'super nest'

Het betreft een stuk bos nabij de Cartierheide.
Menph
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 8. Okt 2006 15:24

Aloha,
nu post ik niet veel hier op t forum maar even een kleiene update;

Formica Polyctena kolonie doet het nog steeds goed, ondanks dat het al oktober is is er nog steeds veel levendigheid. Vandaag heb ik ze nog 4 meelwormen gevoerd welke direct werden aanvaard. Gisteren heb ik een vierde bak toegevoegd (30x20x20) vanwaar ik de kolonie wil gaan voeren. Er is nog teveel levendigheid om hun oorspronkelijke arena schoon te maken.
De koninginnen heb ik eigenlijk nooit meer gezien na het begin, hun lijkjes heb ik ook nooit gevonden dus ik ga ervan uit dat alles goed is.

adios
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon JimmyVe » 8. Okt 2006 19:21

dat zouw je toch denken dan. ;) leuk om te horen dat alles nog in orde is met je kolonie.

off topic: was idd al even geleden dat je bent langsgeweest op dit forum. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 8. Okt 2006 19:28

langs komen en lezen doe ik geregeld alleen posten wat minder
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 9. Mär 2008 00:11

Hela!
Alweer een hele tijd geleden dat ik iets gepost heb hier, persoonlijke chaos het afgelopen jaar maar uiteindelijk toch nog alles goed gekomen! gelukkig maar.
Ook mijn 2 kolonies hebben het overleefd en de F.Polyctena doet t nog steeds goed. Ondertussen heb ik 4 antstore bakken van 30x20x20 aan elkaar gekoppeld en daaraan een (oud) zelfgemaakte antfarm van hout van 100x75x4.
4 van de oorspronkelijke 5 koninginnen hebben het overleefd en zijn ook nu weer actief. Een echte aangroei van werksters is er niet geweest, tis ongeveer hetzelfde gebeleven. (?)

Ben benieuwd of ze van plan zijn een tweede nest te maken in de nieuwe geplaatste grote antfarm, deze is ook gevuld met dennenbosgrond.

enfin, binnenkort meer
P.
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Mär 2008 18:20

Hey mijnstreekoost,
Leuk dat je nog eens langskomt :) Blij om te horen dat alles toch is goed gekomen.

Ook is het leuk om te lezen dat je kolonies het nog steeds goed doen. Als je eens tijd moest hebben om wat foto's te plaatsen, altijd welkom. :)
JimmyVe
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 5. Apr 2008 21:20

Bild

Bild

Bild

Bild

Mijn set up voor mijn kolonie Formica Polyctena

cheers, patrick