Et par Lasius niger spørgsmål fra nybegynder.

Et par Lasius niger spørgsmål fra nybegynder.

Beitragvon skurk » 2. Jan 2010 00:48

Efter en tur i Berlin Zoo (hvor de har den mest fantastiske koloni af bladskærermyrer) blev jeg gjort opmærksom på Antstore.
Jeg har nu sprunget ud i at købe mig et formicarium, et starter-kit C fra Antstore og en Lasius niger dronning med omkring 25 arbejdere. De er snarligt på vej med posten.

Bild
1x glass ant farm 30x20x1,8 cm (disk distance 12mm)
1x glass basin 30x20x20 cm
1x glass aluminium covers (high-grade steel lattices)
1x 50cm hose 10/14
1x hose adapter
1x rubber plug 6-10 mm
1x rubber plug 9-13 mm
1x 1000g sand/loam nature mixture
1x 40-50g clay/tone granulates
1x food cup 30mm
1x spring loaded steel tweezers
1x plastic pipette

Ekstra har jeg købe noget mere grus (seramis granulat) og noget sand til arenaen. Jeg tænker at fylde mest granulat i og kun lidt sand i, så de ikke vil begynde at grave deri.
Jeg ved ikke om det var dumt at købe ekstra eller om der medfulgte rigeligt fra starten.
Jeg købte også et drikketrug af typen typisk brugt til fugle.

Jeg ved at Lasius niger er i hi i øjeblikket, så de ryger nok i køleskabet i et par måneder til jeg får etableret hele formicariet ordentligt.
Jeg er især i tvivl om fugtningen af boet. Jeg kan ikke finde ud af om det er tilstrækkeligt at sprøjte lidt vand på det øverste lag sand en gang imellem.
Har i nogen gode tips til hvordan man holder sådan et bo fugtigt?
Jeg tænker selv på en slange ned langs siden fra top til bund med små huller i, som får vand fra en flaske eller lignende. Men jeg ved ikke hvordan det ville fungere i virkeligheden.

Hvor lang tid tror i der går før sådan en lille koloni vil flytte ud af deres reagensglas og ud i det større bo?
Jeg bestilte med vilje en koloni med en god mængde arbejdere for at det gerne skulle gå lidt glattere...

Alle mine bekymringer løser sikkert sig selv når jeg får det hele i hænderne, men det ville da være rart at få styr på alle småtingene!

Og godt nytår :)
skurk
newbie
newbie

Land: Denmark (dk)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Aluminium stretch grid ultrafine Mw 2mm - 10cm x 20cm

Werbeanzeige: Aluminium stretch grid ultrafine Mw 2mm - 10cm x 20cm

Zurück zu Hjælp for nyankomne