De mieren in mijn Antworksset

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

De mieren in mijn Antworksset

Beitragvon Derek » 7. Mai 2006 12:15

Beste mierenliefhebbers,

Momenteel ben ik bezig met het houden van mieren. Hiervoor gebruik ik de Antworks mierarium. Een blauw soortig gel dat dient als voedselbron en waar gangen in gegraven kunnen worden.

De mieren die ik hiervoor gebruik haal ik zelf uit de tuin. Momenteel bevinden zich twintig mieren in de Antworksset. Echter doen deze mieren nog helemaal niets. Ze bevinden zich nu ruim 20 uur in het mierarium.

Ze zitten momenteel met z'n allen op een klutje niets te doen. Hieronder volgen er wat foto's van.

Mijn vraag is:

Is een Koningin-mier vereist om de mieren aan het werk te zetten, of is het een kwestie van geduld?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Derek
newbie
newbie

Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Bodengrund - Sand-Lehm beige - 200g

Beitragvon Menph » 7. Mai 2006 21:00

Een mierenkolonie functioneerd niet zonder koningin. Met deze opzet zul je daarom nooit het gewenste resultaat behalen.

Daarnaast moet een geschikte nest lokatie ten alle tijden donker zijn.

Offtopic:

Mag ik vragen waar je de Antworks gekocht hebt? Ik hoorde laatst dat ze momenteel gewoonbij de Expo (cadeau artiekelen keten) te koop zijn.
Menph
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon Pagodin » 7. Mai 2006 21:12

Hoi Derek en welkom op het forum.

Het is en beetje meer nodig oom miere de houden. We hebben hier op het Forum ein Album, war je verschillende Formicariums kan zien.
Als je met en kolonie start, zou ik zeggen beginn met Lasius niger.

Als je vragen hebt, ga je gang :)
groete
Pagodin
Pagodin
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Derek » 7. Mai 2006 21:39

Menph hat geschrieben:Een mierenkolonie functioneerd niet zonder koningin. Met deze opzet zul je daarom nooit het gewenste resultaat behalen.

Daarnaast moet een geschikte nest lokatie ten alle tijden donker zijn.

Offtopic:

Mag ik vragen waar je de Antworks gekocht hebt? Ik hoorde laatst dat ze momenteel gewoonbij de Expo (cadeau artiekelen keten) te koop zijn.

IK heb hem als cadeau ontvangen, dus ik weet ook niet zozeer waar die vandaan komt, maar ik denk gewoon een giftshop website oid.

Om even terug te komen op die konginin.

In de handleiding van de Antworksset wordt niets gezegd over het toevoegen van een koningin.

In de handleiding staat enkel "Verzamel 15/20 mieren en stop deze in de Antworksset. Let wel dat u geen mieren van verschillende kolonieen in uw Antworksset plaatst. De mieren zullen 24-48 uur nodig hebben om te wennen aan de nieuwe omgeving ( De antworksset )"

Er is nu ruim 24 uur verstreken en ze zitten nog steeds op een klutje. Dus ik vraag me af of die handleiding correct is ...
Volgens de handleiding zou het niet meer dan 48 uur moeten duren .. dus ik ben benieuwd....
Derek
newbie
newbie

Beitragvon Derek » 7. Mai 2006 21:42

Pagodin hat geschrieben:Hoi Derek en welkom op het forum.

Het is en beetje meer nodig oom miere de houden. We hebben hier op het Forum ein Album, war je verschillende Formicariums kan zien.
Als je met en kolonie start, zou ik zeggen beginn met Lasius niger.

Als je vragen hebt, ga je gang :)
groete
Pagodin

Dank je ... :)
Als beginner zijnde wil ik het proberen met de huis-tuin mier. Ik zou mijn god niet weten welke soort het betreft, maar het is denk de kleinste soort die ik zelf ooit gezien heb. De Antworksset die ik hiervoor gebruik zou hiervoor geschikt moeten zijn. De mieren zouden stelsels bouwen zonder koningin (voor zover ik de handleiding heb gelezen .. maar daar twijfel ik dus een beetje aan, want er gebeurt nog geen zak.)

Anyway .. bedankt voor de tips!
Derek
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 8. Mai 2006 16:13

Hoi Derek,

eerst en vooral welkom op het forum ! ;)

Als je echt mieren wil houden als huisdier dan zouw ik die antworksset in de vuilbak gooien en een echt formicarium kopen af (laten) maken. Dit systeem is niet bedoeld om een hele kolonie in te huisvesten (een goed formicarium moet toch op zijn minst 20*20*30 zijn).Je kan eens een kijkje nemen op de SHOP afdeling van antstore. Mieren werken beter in kolonievorm. (als je begrijpt wat ik bedoel)
Op deze manier ga je ook niet veel fun beleven aan de mieren, de meeste mieren (werksters) leven niet heel lang.
De mieren die je nu in het antworksset heb zitten lijken Lasius Niger te zijn (zwarte wegmier) die in de meeste nederlandse en belgishe tuinen voorkomt.

Ik hoop dat we je al wat verder geholpen hebben, alvast veel succes en als je nog vragen hebt....

Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)

Beitragvon Menph » 8. Mai 2006 19:12

@ Derek

Het lijkt me beter je eerst in te leren in het gedrag van mieren. Hetgeen klakkeloos voor lief te nemen wat beschreven staat in de handleiding van een stuk speelgoed bevestigd mij je onkunde.

Het bezoek aan deze website is een stap in de goede richting als je je serieus wilt bezigen met het houden van mieren.
Menph
member
member

Beitragvon FLechdrop » 8. Mai 2006 21:12

Mieren volgen inderdaad geen handleiding. ;)
Bovendien is een dergelijk gel-bakje geen prettig of anderszins erg geschikt milieu voor een kolonie mieren. Daarom sluit ik mij aan bij het bovenstaande.

Zet die arme beestjes toch terug waar je ze gevonden hebt en pak het volgende keer serieuzer (en diervriendelijker) aan.
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Mai 2006 16:45

@ Derek:

Wat is er nu gebeurd met je mieren ... ? Heb je nog steeds die Antworksset ?

Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)

Werbeanzeige: Bodengrund - Sand-Lehm beige - 200g

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren