beginnen met...

beginnen met...

Beitragvon goblin » 12. Mai 2008 11:36

hoi,

ik zit al enige tijd te denken over het nemen van mieren als hobby.
het lijkt me erg leuk om te doen en daarnaast niet al te kostbaar voor een simpele student als ik.
ik zit al een tijdje op jullie forum rond te neuzen, en ik heb al een hoop geleerd. er zijn echter nog een paar (behoorlijk wat ) dingen die ik zou willen vragen.

A basisuitrusting: ik wil graag beginnen met een van de starter sets van antstore, maar wat is een verstandige keus? er staan namelijk een starterset of 5. en onderaan de pagina staat nog een starterset A en een starterset B? wat is het verschil en welke moet ik hebben? als ik een van de sets besteld heb, heb ik dan ook alles? of moet ik nog spullen los bij bestellen (uitgezonderd van de mieren)

B voedsel: ik moet de diertjes via de arena voeren. dit gebeurt met de honingoplossing. ik neem aan dat ik dit samen met wat water in het bijgeleverde voerbakje moet doen? moet ik ze daarnaast nog apart drinkwater aanbieden in de arena?

C verzorging: het gebeurd regelmatig dat ik een weekend niet op m'n kamer ben, maar bij m'n ouders thuis. kunnen ze een weekendje zonder verzorging?

D vochtighouden: je moet de farm nat houden. ik heb in bepaalde posts gelezen dat het ene deel van je farm vochtiger moet zijn dan het andere deel ofzo? en hoe nat moet ik het houden. gaat dit met plantenspuithoeveelheden, of kan ik er gerust een klein gietertje bijpakken?

E ik heb verder op de site allerlei apparaten gezien voor verwarming, luchttoevoer en bevochtigingssystemen. wat is voor mij van toepassing als ik wil beginnen met een simpele mier, bijv lasius niger.

F startsoort: met welke soort kan ik het beste beginnen. een heleboel mensen kiezen voor lasius niger. is dit omdat het de goedkoopste is? ik kijk niet op een paar euro meer of minder. een hoop andere mieren scoren namelijk ook level 1.

alvast bedankt,

groetjes niek

ps, ik kan me voorstellen dat een heleboel vragen al wel 100 keer gesteld zijn, zoals die van mij. misschien is het een idee om dit soort basis dingen een keer uit te typen en als stickypost op het beginnersforum te zetten? dan hoef je niet iedere keer dezelfde vragen te antwoorden.
goblin
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon ProXi » 12. Mai 2008 12:03

A: zou ik niet echt weten. Maar je kan echt heel makkelijk zelf nest maken
Dat is goedkoper en best leerzaam ook
en omdat je zelf gemaakt heb geeft dat toch ook wat extra's vind ik zelf.

B Je kan ze altijd apart water geven ook in de arena ( buitenwereld )
Dat kan nooit kwaad en is soms wel wenselijk ook. Zorg er wel voor
dat ze niet kunnen verdrinken. Dus klein laagje en klein bakje ofzo.
Wellicht iets erin leggen zodat ze goed kunnen staan.
Je kan ook zelf suikerwater maken. Dat vinden mijn mieren erg lekker
terwijl ze niets van honing moeten hebben. Geen idee waarom.

C Dat is geen probleem. Zorg ervoor dat je dan extra voedsel in de arena
plaatst en water en dat het nest goed vochtig blijft als je weg ben.
Zeker als het warm is kan het snel gaan namelijk met de droogte.

D Ik weet niet precies hoe je set-up eruit gaat zien,
maar mocht je een eigen maken met Ytong dan kan je de vochtigheid
zelf heel goed in de gaten houden en regelen. Weet niet precies hoe dat
zit met de starterssets. Die werken met zandnesten. Zelf vind ik dat niet
zo leuk, omdat je ze dan minder goed kan zien. Maar met plantenspuit
en gietertje is niet echt de beste oplossing waarschijnlijk. Je moet
eigenlijk zorgen voor een constante vochtigheid voorziening. Zeker met
warme weer.

E Bij lasisus niger heb je geen speciale dingen nodig :D

F Lasius niger is het beste beginners soort. Ze zijn vrij makkelijk te
houden, geen speciale dingen nodig namelijk en ze groeien echt heel
snel.Ze zijn ook lekker actief en best fel :P Ik heb trouwens nog een
jaar oude nest van lasius niger te koop met werksters en broed. En
wellicht ook nog een klein ytong nest erbij. Aangezien ze daar nu
inzitten.

Verder is lasius flavus ook een goed beginnerssoort alleen die komen
niet zo veel in de buitenwereld heb ik begrepen.
ProXi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 12. Mai 2008 15:03

A Welke beginnersset je nodig hebt hangt af van welke soort je ergaat instoppen en naar welke je eigen voorkeur gaat. Maar je kan idd ook zelf een nest maken en ik zou ook opteren voor een y-tong te nemen. Handig en zeer gebruiksvriendelijk. ;)

B Ik plaats altijd van die Brid feeders in de buitenwereld met vers water. Onderaan doe je dan een watje zodat de mieren wel kunnen drinken maar niet verdrinken.

C Kleine kolonies moet je maar 2 a 3 keer per week voederen. Als ze groter worden moet dit meerdere malen gebeuren. Maar 2 dagen zonder moet wel lukken als je ze genoeg voedsel geeft in hun buitenwereld.

D Hangt af van de soort, sommig hebben het graag heel vochtig andere meer droog of een deel droog en een deel vochtig. Als je een zand nest neemt kan je deze makkelijk om de paar dagen wat nat sproeien.

E Hangt ook weer af van de soort je neemt. Meeste Europeese mieren hebben geen extra apparaten nodig.

F Niet omdat ze zo goedkoop zijn maar wel omdat ze zich zeer snel aanpassen en vrij snel groeien.

Je kan dus best eerst kijken welke soort je wil houden en dan verder zoeken wat het beste geschikt is voor deze soort.

Een FAQ is mss nog geen slecht idee. (zal als ik tijd heb de engelstalige FAQ een vertalen en hier zetten ;) )
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon goblin » 12. Mai 2008 15:07

bedankt voor de hulp en bedankt voor het aanbod, maar zoals je zelf bij puntje A zegt, zelf doen heeft iets extra's. m'n eigen groepje zien groeien lijkt me het allerleukste.

ik ben overtuigd en ga aan de slag :)
goblin
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 12. Mai 2008 15:18

ik ben overtuigd en ga aan de slag

Leuk voor jou. ;) Houd ons vooral op de hoogte.
JimmyVe
member
member

Beitragvon ProXi » 12. Mai 2008 17:19

goblin hat geschrieben:bedankt voor de hulp en bedankt voor het aanbod, maar zoals je zelf bij puntje A zegt, zelf doen heeft iets extra's. m'n eigen groepje zien groeien lijkt me het allerleukste.

ik ben overtuigd en ga aan de slag :)
Inderdaad
ben ik ook helemaal met je eens :D

Laat ons idd weten hoe alles gaat he :D
en voor vragen kan je altijd hier weer terecht

@ Jimmy
dat is wel handig die manier van water geven :D

doe je dat ook met suikerwater zo?
ProXi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Mai 2008 15:33

@ Jimmy
dat is wel handig die manier van water geven

doe je dat ook met suikerwater zo?

Dat kan je ook doen. Ikzelf doe het niet, omdat dan het suikerwater te lang in het buisje moet staan, bij gewoon water maakt het niet zoveel uit (zolang het niet in direct zonlicht staat want dan krijg je algen). Maar als je het buisje bv maar voor 1/4 vult met suikerwater kan je het zo ook gerust geven. ;)

Zo moet je niet elke dag water of suikerwater geven. (Zeker bij grotere kolonies is dit heel handig. ;) )
JimmyVe
member
member

Zurück zu hulp voor beginners